Winst Zara-moeder Inditex keldert met 70%

Vytautas Kielaitis / Shutterstock.com

Inditex, de groep achter Zara, Bershka en meer, boekte vorig jaar ruim een kwart minder omzet. De nettowinst kelderde zelfs met 70%. Onlinegroei weegt blijkbaar toch nog niet op tegen gesloten winkeldeuren.

 

Derde van alle omzet

In het voorbije coronajaar, wat voor Inditex van eind januari 2020 tot februari 2021 liep, haalde de Spaanse modereus achter ketens zoals Zara, Massimo Dutti en Stradivarius een nettowinst van 1,1 miljard euro. Het was een daling van 70%, terwijl de omzet met 28% daalde als gevolg van de verplichte winkelsluitingen door de pandemie. De totale omzet kwam zo uit op 20,4 miljard euro.


De onlineverkoop steeg met 77% naar 6,6 miljard euro, wat van Inditex naar eigen zeggen een leidende speler maakt op het vlak van onlinemode. Inmiddels is e-commerce goed voor een derde van de totale omzet, wat twee jaar vroeger is dan gepland: Inditex hoopte in 2022 een kwart van zijn inkomsten online te behalen. Toch was dat duidelijk niet genoeg om te compenseren voor het verlies aan omzet in de fysieke winkels. Wel stipt het bedrijf aan dat het een “robuuste” marge behield van 55,8% en ook nog een comfortabele cashpositie heeft.

 

Voorraadsysteem hoogtepunt van het jaar

Ook in het huidige kwartaal weegt de sluiting van winkels zwaarder door dan de onlinegroei. De omzet daalde in februari met 15% en in de eerste week van maart met 4% in lokale valuta. Deze week waren immers nog steeds 15% van de winkels gesloten wegens coronabeperkingen. Zonder die gesloten markten steeg de omzet in de eerste week van maart wel met 2%, beklemtoont Isla. Het bedrijfsresultaat over het vierde kwartaal kwam ongeveer 30% onder de analistenramingen uit.


Een “van de hoogtepunten van het jaar” was volgens CEO Pablo Isla niettemin de invoering van het geïntegreerde voorraadbeheersysteem (SINT), waardoor medewerkers onlinebestellingen ook in de fysieke winkels kunnen klaarmaken. Het systeem is vandaag beschikbaar in 5.777 winkels verspreid over 89 markten en zo kon Inditex voor 1,16 miljard euro aan bestellingen vanuit haar winkels afhandelen.