Winstalarm Asos ondanks omzetgroei in derde kwartaal | RetailDetail

Winstalarm Asos ondanks omzetgroei in derde kwartaal

Winstalarm Asos ondanks omzetgroei in derde kwartaal

Ondanks een omzetstijging met 26% in het derde kwartaal verlaagt de Britse online kledingwinkel Asos zijn winstprognose voor het lopende jaar. Stijgende promokosten, dalende marges en vooral een te sterke pond spelen de e-tailer parten.

UK +43%, Europa +42%

Zeggen dat het slecht gaat met de Britse internetgigant Asos, is fel overdreven. De totale retailomzet in het derde kwartaal steeg (bij constante wisselkoersen) liefst +33% tot 242,96 miljoen pond (bijna 298,5 miljoen euro), zo blijkt uit een tussentijdse trading update die de groep vanochtend gaf.

 

Vooral op zijn Britse thuismarkt en op het Europese continent scoort Asos, met een omzetgroei van respectievelijk +43% en +42%, heel sterk. Ook al ligt de totale omzetgroei een fractie lager dan in de eerste zes maanden van het jaar, het zijn en blijven dus resultaten waar menig retailer meteen voor zou tekenen.

 

Sterk pond speelt Asos parten

Toch ziet CEO Nick Robertson zich genoodzaakt om een winstwaarschuwing de wereld in te sturen. Asos moet namelijk meer spenderen aan marketing om de verkoop aan te zwengelen en ziet vooral de verkoop van producten met een lagere winstmarge omhoog gaan. Bovendien lijden de internationale activiteiten onder een sterke pond: bij constante wisselkoersen is er een omzetgroei van 28%, maar tegen de huidige koersen bedraagt de groei maar 17%.

 

"Daardoor zien we ons genoodzaakt onze EBIT-vooruitzichten (winst vóór belastingen, uitgedrukt als percentage van de omzet) terug te schroeven van 6,5% naar 4,5%", aldus CEO Nick Robertson. Wel onderstreept de topman meteen dat "alle klantgebonden parameters – actieve klanten, nieuwe klanten, orderfrequentie en aantal stuks per bestelling – positief zijn".

 

Dat laatste was een boodschap waar de beleggers echter geen oren naar hadden: zij onthielden vooral de winstwaarschuwing en stuurden het aandeel liefst 44% lager, meteen de sterkste duik sinds de beursgang in 2001.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.