Winstdaling voor Van de Velde ondanks hogere omzet

Winstdaling voor Van de Velde

Winstdaling voor Van de Velde

Van de Velde, de fabrikant van lingeriemerken als Marie Jo en PrimaDonna, heeft zijn groepswinst met 5,4% zien dalen als gevolg van investeringen. Die moeten de verkoopmachine, die na twintig jaar begint te sputteren, zo snel mogelijk aanzwengelen.

Lichte omzetstijging bevestigd

Half juli meldde Van de Velde een lichte omzetstijging: na een moeilijk 2016 wist het in de eerste zes maanden van het jaar de geconsolideerde omzet op vergelijkbare basis met 1,2% op te krikken tot iets minder dan 117 miljoen euro, zo bevestigt de fabrikant nu voorbeurs.

 

De omzet in de groothandel steeg met 1,6%, die in de detailhandel zelfs met 3%. Vooral de PrimaDonna-badgoedcollectie blijft het goed doen en ook de nieuw geïntroduceerde sportcollectie blijkt “bijzonder succesvol”. Inclusief negatieve wisselkoerseffecten en de sluiting van winkels klokt de omzet wel 1,1% lager af.

 

De brutobedrijfswinst (rebitda) zakte met 6% tot 36,3 miljoen euro, onder de streep bleef er een groepswinst van 20 miljoen euro: een daling met 5,4% tegenover dezelfde periode vorig jaar, toen Van de Velde nog 21,2 miljoen euro winst boekte.

 

Hogere investeringen

Die winstdaling heeft alles te maken met toenemende investeringen ‑ zo’n twee miljoen euro extra ‑ in de positionering van zijn merken, in de uitbouw van nieuwe kanalen (waaronder e-commerce en digitalisering) en in de logistieke keten. “Deze investeringen in de toekomst brengen hogere uitgaven in 2017 en 2018 met zich mee”, klinkt het in Schellebelle, terwijl die maatregelen “pas in de komende jaren aan de duurzame groei van de omzet en winst [zullen] bijdragen”.

 

Voor de rest van het jaar gaat het management uit van een status quo: “Ten gevolge van de uitdagende retailomgeving in de markten en kanalen waar Van de Velde traditioneel actief is en het negatieve effect van het Britse pond” ziet het ernaar uit dat “de totale omzet in 2017 niet zal stijgen tegenover 2016”.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.