Winstgroei blijft achter bij Inditex | RetailDetail

Winstgroei blijft achter bij Inditex

Winstgroei blijft achter bij Inditex

Het Spaanse Inditex (het moederbedrijf van modeketens als Zara en Massimo Dutti) boekte de voorbije negen maanden maar één procent meer winst dan in dezelfde periode een jaar eerder, ondanks een omzetgroei met 7%.

12,7 miljard euro omzet

Inditex boekte de eerste drie kwartalen van zijn boekjaar een nettowinst van 1,7 miljard euro (+1%) bij een omzet van 12,7 miljard euro (+7%). Exclusief wisselkoerseffecten lag de omzet zelfs 10,5% hoger, zo meldde het concern vanochtend. 

 

Inditex opende de voorbije negen maanden 230 nieuwe winkels in 50 landen, wat het totaal intussen op 6.570 brengt. Ruim 70% van die winkels bevindt zich in Europa. Er zaten enkele primeurs bij: Stradivarius opende zijn eerste vestiging in het Verenigd Koninkrijk, Massimo Dutti ging van start in Oostenrijk en Pull&Bear opende een eerste boetiek op de Filipijnen. 

 

Ook online timmert de groep voort aan de weg: met lanceringen in Zuid-Korea en Mexico is de webshop nu beschikbaar in 27 landen. Het bedrijf liet dan ook weten dat de winkel- en onlineverkopen tegen constante wisselkoersen tussen 1 november en 8 december met 14% waren gestegen.

 

In de afgelopen 12 maanden creëerde Inditex wereldwijd circa 8.500 nieuwe banen (waarvan 1.500 in zijn thuisland). Alles samen werken nu zo'n 133.400 mensen voor Inditex.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.