Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017 | RetailDetail

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017
Shutterstock

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

 

“Een zeer goed jaar”

De totale omzet van YNAP kwam in het voorbije boekjaar uit op 2,1 miljard euro, een stijging van 11,8%. Voor wisselkoerseffecten was die groei zelfs 16,9%. In het vierde kwartaal steeg de omzet met 6,9% naar 575,1 miljoen euro. De groei was in het laatste kwartaal lager, vanwege een tijdelijke lagere beschikbaarheid van producten bij webshop The Outnet.

 

“We hadden een zeer goed jaar. De resultaten in het vierde kwartaal waren sterk doorheen heel de groep. Vooral Net-a-Porter, Mr Porter en Yoox deden het heel goed. De omzet van The Outnet werd wel tijdelijk beïnvloed bij de migratie naar het nieuwe distributiecentrum. Dat is nu echter achter ons en productbeschikbaarheid is volledig hersteld”, belooft CEO Federico Merchetti.

 

De sterkste groei voor YNAP was te vinden in Azië, waar de omzet in het voorbije boekjaar met 17,7% groeide naar 355,8 miljoen euro. In Europa, zonder Italië en het Verenigd Koninkrijk, steeg de omzet met 12,4% en in Noord-Amerika maakte de groep een sprong van 10,2%. In Italië en het Verenigd Koninkrijk tot slot steeg de omzet respectievelijk met 14,2 en 6,2%.

 

In het voorbije boekjaar kregen de websites van YNAP 842,2 miljoen bezoekers over de vloer, tegenover 715,5 miljoen een jaar eerder. Het aantal bestellingen steeg dan ook van 8,4 miljoen naar 9,5 miljoen. De gemiddelde waarde daalde wel licht van 334 euro naar 328 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.