Zalando richt blik op B2B | RetailDetail

Zalando richt blik op B2B

Zalando richt blik op B2B
Shutterstock

Modewebshop Zalando wil blijven groeien en richt zich daarom nu ook op B2B. Daarbij zal het platform van Zalando worden ingezet voor het uitbouwen van de merken van andere bedrijven die samenwerken met het Duitse bedrijf.

Bestseller

“We hebben al veel uitgebreid; van binnen- naar buitenland, naar meer categorieën en nu naar business to business. We zullen ons platform inzetten voor andere merken, denk hierbij ook aan mediaservices”, zei medeoprichter David Schneider tijdens Zalando PlayDay in Berlijn.

 

Het eerste merk dat zich aansluit bij de nieuwe B2B-service van Zalando is het Deense Bestseller. Dat is geen verrassing, want eigenaar Anders Polvsen heeft al een aandeel van 10% in Zalando. Ook met schoenenketen Shuh.de en met enkele winkels van Tommy Hilfiger in Berlijn werd een samenwerking afgesloten. Bij die laatste twee zal de voorraad van de fysieke winkels aangeboden worden via Zalando.

 

Daarnaast kwam Zalando ook met het nieuws naar buiten dat Weekday en Nike zich hebben aangesloten bij het partnerprogramma. Dat wil zeggen dat een groot deel van hun collecties zal verkocht worden op Zalando, in ruil voor commissie. Zalando moet die dan niet meer inkopen via een groothandel.

 

Omzet verdubbelen

Zalando wil de komende jaren sterk blijven groeien en mikt tegen 2020 minstens op een verdubbeling van de omzet uit 2016, die toen uitkwam op 3,6 miljard euro. Analisten zien het met een omzet van 7,6 miljard euro in 2020 zelfs nog groter. Die groei moet onder andere komen dankzij twee nieuwe fulfilmentcentra in Zweden en Polen.

 

“Onze primaire focus ligt op groei, er is niemand in deze unieke positie die Zalando heeft. We willen echter wel winstgevend blijven, op een duurzame manier”, zegt vicepresident Birgit Opp. “We hebben 20 miljoen klanten, maar Europa heeft 420 miljoen mensen. Daar zit dus nog potentie in.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.