Zappos rekruteert personeel via sociaal netwerk | RetailDetail

Zappos rekruteert personeel via sociaal netwerk

Zappos rekruteert personeel via sociaal netwerk

Online schoenenwinkel Zappos.com selecteert geen kandidaten meer via een standaard sollicitatieprocedure, maar vraagt toekomstige werknemers om zich te bewijzen op een sociaal platform.

Zappos Insiders

Op de website Zappos Insiders dienen sollicitanten met bestaande medewerkers van de retailer te praten, zodat ze "een band met elkaar kunnen opbouwen". Het standaard sollicitatieproces is volgens Michael Bailen, hoofd 'talent acquisition' bij Zappos, "te traditioneel". Tegen The Wall Street Journal zegt hij daarover: "We spammen sollicitanten met vacatures en zij spammen ons terug met brieven. Ik hoop dat meerdere bedrijven onze manier van aannemen zullen gaan hanteren."

 

Jaarlijks solliciteren 31.000 gegadigden op een vacature bij de Amerikaanse winkelketen, die nu allemaal doorverwezen worden naar het netwerk. Speciale recruiters selecteren aan de hand van gevoerde gesprekken de beste kandidaten, die een passende baan krijgen aangeboden.

 

Op het platform kunnen sollicitanten uitgebreide informatie vinden over de verschillende afdelingen binnen het bedrijf. Na het invullen van een profiel, waarin onder andere wordt gevraagd naar portfolio's en eigenschappen over de persoon zelf, is het mogelijk om met een recruiter te praten of een videoboodschap te uploaden.

 

Holacracy-systeem

Zappos begon in januari 2014 met een reorganisatie van zijn interne bedrijfscultuur door middel van het holacracy-systeem. Hierbij hebben werknemers geen functietitel meer en is al het personeel gelijk. De retailer hoopt hierdoor de arbeidsproductiviteit omhoog te krijgen. De transformatie moet eind dit jaar afgerond zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.  

De smartphone kiest jouw cadeaus op Zalando

06/06/2018

Je smartphone vragen om een cadeautje te zoeken op Zalando, het kan vanaf dit najaar. Zalando en Google werken samen aan een chatbot voor de virtuele Google Assistant, die in elke Android-smartphone zit. De bot helpt je cadeaus kiezen.