Zara aangeklaagd wegens misleidende prijzen

Zara aangeklaagd wegens misleidende prijzen

Zara aangeklaagd wegens misleidende prijzen

De Spaanse modeketen Zara is in de Verenigde Staten aangeklaagd voor het hanteren van misleidende prijzen. Het groepsgeding werd aangespannen door de Amerikaan Devin Rose, die 5 miljoen dollar (4,4 miljoen euro) eist.

Zara ontkent

Rose klaagt dat Zara op de prijskaartjes vaak enkel de prijs in euro weergeeft, terwijl de prijzen in de Verenigde Staten tot soms 50 dollar hoger zijn. “Achter de facade van bereikbare elegantie is Zara betrokken bij een grootschalig bedrog van Amerikaanse consumenten door het toepassen van de klassieke bait and switch tactiek”, zegt Rose. “Wanneer klanten dan vragen naar de prijs die uiteindelijk moet worden betaald in dollars, blijkt deze vaak een stuk hoger uit te vallen dan in werkelijkheid het geval is.”

 

Zara wijst alle aantijgingen van de hand: “Zara USA ontkent de aantijgingen dat het bedrijf misleidende prijzen zou hanteren in de Verenigde Staten,” liet een woordvoerder van het bedrijf weten aan FashionUnited UK. “Hoewel we de aanklacht waarin deze valse beschuldigingen worden gedaan nog niet hebben gezien, kunnen we zeggen dat we staan voor transparantie en eerlijkheid, evenals een ethische omgang met onze waardevolle klanten.”

 

In de wet staat dat retailers de laagst aangegeven prijs moeten aanbieden. In hoeverre Zara daaraan voldoet, zal de rechter nu moeten uitmaken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.