Zara aangeklaagd wegens misleidende prijzen

Zara aangeklaagd wegens misleidende prijzen

Zara aangeklaagd wegens misleidende prijzen

De Spaanse modeketen Zara is in de Verenigde Staten aangeklaagd voor het hanteren van misleidende prijzen. Het groepsgeding werd aangespannen door de Amerikaan Devin Rose, die 5 miljoen dollar (4,4 miljoen euro) eist.

Zara ontkent

Rose klaagt dat Zara op de prijskaartjes vaak enkel de prijs in euro weergeeft, terwijl de prijzen in de Verenigde Staten tot soms 50 dollar hoger zijn. “Achter de facade van bereikbare elegantie is Zara betrokken bij een grootschalig bedrog van Amerikaanse consumenten door het toepassen van de klassieke bait and switch tactiek”, zegt Rose. “Wanneer klanten dan vragen naar de prijs die uiteindelijk moet worden betaald in dollars, blijkt deze vaak een stuk hoger uit te vallen dan in werkelijkheid het geval is.”

 

Zara wijst alle aantijgingen van de hand: “Zara USA ontkent de aantijgingen dat het bedrijf misleidende prijzen zou hanteren in de Verenigde Staten,” liet een woordvoerder van het bedrijf weten aan FashionUnited UK. “Hoewel we de aanklacht waarin deze valse beschuldigingen worden gedaan nog niet hebben gezien, kunnen we zeggen dat we staan voor transparantie en eerlijkheid, evenals een ethische omgang met onze waardevolle klanten.”

 

In de wet staat dat retailers de laagst aangegeven prijs moeten aanbieden. In hoeverre Zara daaraan voldoet, zal de rechter nu moeten uitmaken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.