Zara mikt op jonge klanten via augmented reality

Zara mikt op jonge klanten via augmented reality

De Spaanse modeketen Zara, onderdeel van Inditex, gaat vanaf april experimenteren met etalages waarin gebruik wordt gemaakt van 'augmented reality'. Het hoopt zo vooral jongere klanten weer in de winkels te krijgen.

 

18 april

Met de nieuwe technologie kunnen klanten zien hoe modellen bepaalde kledingstukken dragen, wanneer ze hun smartphone in de buurt van een sensor houden in de winkel of aan een etalage. Gebruikers krijgen daarbij ook meteen de mogelijkheid om door te klikken, om het kledingstuk onmiddellijk aan te kopen.

 

De nieuwe technologie zal vanaf 18 april te vinden zijn in 120 winkels wereldwijd. Inditex wil daarnaast het systeem ook gebruiken bij online bestellingen, waarbij klanten een sensor zullen ontdekken op het pakketje van hun bestellingen. Zo krijgt een klant die net iets heeft gekocht meteen een aantal andere outfits voorgeschoteld.

 

Inditex kondigde vandaag aan dat de winst in 2017 met 7% is gestegen naar 3,37 miljard euro. De online omzet steeg met 41% en is volgens het Spaanse modebedrijf nu al goed voor ongeveer 10% van de totale omzet