Zara kiest voor augmented reality om jonge klanten aan te trekken | RetailDetail

Zara mikt op jonge klanten via augmented reality

Zara mikt op jonge klanten via augmented reality
Shutterstock

De Spaanse modeketen Zara, onderdeel van Inditex, gaat vanaf april experimenteren met etalages waarin gebruik wordt gemaakt van 'augmented reality'. Het hoopt zo vooral jongere klanten weer in de winkels te krijgen.

 

18 april

Met de nieuwe technologie kunnen klanten zien hoe modellen bepaalde kledingstukken dragen, wanneer ze hun smartphone in de buurt van een sensor houden in de winkel of aan een etalage. Gebruikers krijgen daarbij ook meteen de mogelijkheid om door te klikken, om het kledingstuk onmiddellijk aan te kopen.

 

De nieuwe technologie zal vanaf 18 april te vinden zijn in 120 winkels wereldwijd. Inditex wil daarnaast het systeem ook gebruiken bij online bestellingen, waarbij klanten een sensor zullen ontdekken op het pakketje van hun bestellingen. Zo krijgt een klant die net iets heeft gekocht meteen een aantal andere outfits voorgeschoteld.

 

Inditex kondigde vandaag aan dat de winst in 2017 met 7% is gestegen naar 3,37 miljard euro. De online omzet steeg met 41% en is volgens het Spaanse modebedrijf nu al goed voor ongeveer 10% van de totale omzet

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Grupo Cortefiel gaat verder als Tendam

23/04/2018

De Spaanse modegroep Grupo Cortefiel verandert zijn naam naar Tendam als onderdeel van de nieuwe bedrijfsidentiteit die het wil creëren voor zijn vijf merken: Cortefiel, Women’s Secret, Pedro del Hierro, Fifty Factory en Springfield.

Failliet modemerk Supertrash krijgt doorstart(je)

19/04/2018

Supertrash, het failliete modemerk van de Nederlandse tv-personality Olcay Gülsen, krijgt dan toch een doorstart - zij het heel voorzichtig.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Monki laat 'influencers' geld verdienen

16/04/2018

H&M-dochter Monki gaat aan de slag met 'influencers': het modelabel lanceert een wereldwijd programma waarmee socialemediafiguren geld kunnen verdienen als via hen kleding wordt verkocht.

AB InBev brouwt voortaan duurzamer en deelt patent

12/04/2018

Biergigant AB InBev komt voor de dag met een nieuwe techniek die brouwen energievriendelijker maakt. Op termijn zal de innovatie, die ook gratis gedeeld wordt met kleinere brouwerijen, zorgen voor 5% minder CO2-uitstoot wereldwijd.

Franse modeketen Naf Naf in Chinese handen

12/04/2018

Naf Naf, de Franse modeketen uit de Vivarte-groep, krijgt een nieuwe eigenaar. Een Chinees consortium onder leiding van modegroep La Chapelle legt 52 miljoen euro op tafel.