Zara kiest voor augmented reality om jonge klanten aan te trekken | RetailDetail

Zara mikt op jonge klanten via augmented reality

Zara mikt op jonge klanten via augmented reality
Shutterstock

De Spaanse modeketen Zara, onderdeel van Inditex, gaat vanaf april experimenteren met etalages waarin gebruik wordt gemaakt van 'augmented reality'. Het hoopt zo vooral jongere klanten weer in de winkels te krijgen.

 

18 april

Met de nieuwe technologie kunnen klanten zien hoe modellen bepaalde kledingstukken dragen, wanneer ze hun smartphone in de buurt van een sensor houden in de winkel of aan een etalage. Gebruikers krijgen daarbij ook meteen de mogelijkheid om door te klikken, om het kledingstuk onmiddellijk aan te kopen.

 

De nieuwe technologie zal vanaf 18 april te vinden zijn in 120 winkels wereldwijd. Inditex wil daarnaast het systeem ook gebruiken bij online bestellingen, waarbij klanten een sensor zullen ontdekken op het pakketje van hun bestellingen. Zo krijgt een klant die net iets heeft gekocht meteen een aantal andere outfits voorgeschoteld.

 

Inditex kondigde vandaag aan dat de winst in 2017 met 7% is gestegen naar 3,37 miljard euro. De online omzet steeg met 41% en is volgens het Spaanse modebedrijf nu al goed voor ongeveer 10% van de totale omzet

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Supertrash na nog geen twee maanden alweer doorverkocht

14/06/2018

Nog geen twee maanden nadat het failliete kledinglabel Supertrash was gekocht door een investeerdersgroep, is het geesteskind van Olcay Gulsen alweer doorverkocht. De merkrechten zijn nu in handen van Unlimited Footwear Group.

Moederbedrijf Brantano wil snel naar Brusselse beurs

13/06/2018

FNG Group zou al tegen midden juli op de Brusselse beurs willen noteren. Daarbij hoopt het een fors bedrag vers geld op te halen om te investeren in de verdere ombouw en expansie van Brantano.