Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Moeilijk tweede kwartaal

Na een sterk begin van het jaar, met een omzetgroei van 14% tot 5,6 miljard euro in het eerste kwartaal, heeft Inditex een moeilijker tweede kwartaal achter de rug. De Spaanse groep geeft geen aparte cijfers voor dat tweede kwartaal, maar de omzetgroei over het volledige halfjaar bedraagt maar 11,5%, bij een omzet van 11,7 miljard euro. Dat betekent snel gerekend een omzet in het tweede kwartaal van 6,1 miljard euro en een stijging met ‘maar’ 9%. De organische groei bedroeg zelfs maar 5%, daar waar het management eerder had gesproken van +7 à 8%.

 

Bovendien gooien ook wisselkoerseffecten roet in het eten. Daardoor ging de winst over het tweede kwartaal er slechts met één procentje op vooruit tot 910 miljoen euro (operationeel) en 712 miljoen euro (netto). Ter vergelijking: in het eerste kwartaal steeg de nettowinst nog met 18% tot 654 miljoen euro. Over het volledige halfjaar klokte de nettowinst af op 1,37 miljard euro, 9% meer dan vorig jaar. Onder de verwachtingen van de analisten, die op 1,78 miljard hadden gerekend.

 

Al 7.405 winkels wereldwijd

Intussen blijft het aantal winkels van Inditex wereldwijd groeien. De voorbije zes maanden opende de groep 113 nieuwe boetieks in 35 landen, wat het totaal op 7.405 brengt. Inditex is met zijn modemerken en -ketens inmiddels actief in 94 landen, met als recentste aanwinst Wit-Rusland. Online is de groep al aanwezig in 46 landen. Op 4 oktober eerstkomende krijgt ook India een webshop van Zara.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Pepsico dankt stijgende omzet aan snacks

10/07/2018

Dranken- en snackreus Pepsico boekte in het tweede kwartaal van dit jaar een lichte omzetstijging van 2,4%. Dat was echter niet te merken aan de nettowinst, die 14% lager uitviel als gevolg van de globale belastinglast.   

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.