Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

Zara-moeder Inditex ziet omzetgroei vertragen

Het Spaanse modeconcern Inditex, bekend van ketens als Zara en Massimo Dutti, heeft de verwachtingen voor het tweede trimester niet kunnen inlossen. Dat is een gevolg van de vertragende organische groei en van de dure euro, zo blijkt.

Moeilijk tweede kwartaal

Na een sterk begin van het jaar, met een omzetgroei van 14% tot 5,6 miljard euro in het eerste kwartaal, heeft Inditex een moeilijker tweede kwartaal achter de rug. De Spaanse groep geeft geen aparte cijfers voor dat tweede kwartaal, maar de omzetgroei over het volledige halfjaar bedraagt maar 11,5%, bij een omzet van 11,7 miljard euro. Dat betekent snel gerekend een omzet in het tweede kwartaal van 6,1 miljard euro en een stijging met ‘maar’ 9%. De organische groei bedroeg zelfs maar 5%, daar waar het management eerder had gesproken van +7 à 8%.

 

Bovendien gooien ook wisselkoerseffecten roet in het eten. Daardoor ging de winst over het tweede kwartaal er slechts met één procentje op vooruit tot 910 miljoen euro (operationeel) en 712 miljoen euro (netto). Ter vergelijking: in het eerste kwartaal steeg de nettowinst nog met 18% tot 654 miljoen euro. Over het volledige halfjaar klokte de nettowinst af op 1,37 miljard euro, 9% meer dan vorig jaar. Onder de verwachtingen van de analisten, die op 1,78 miljard hadden gerekend.

 

Al 7.405 winkels wereldwijd

Intussen blijft het aantal winkels van Inditex wereldwijd groeien. De voorbije zes maanden opende de groep 113 nieuwe boetieks in 35 landen, wat het totaal op 7.405 brengt. Inditex is met zijn modemerken en -ketens inmiddels actief in 94 landen, met als recentste aanwinst Wit-Rusland. Online is de groep al aanwezig in 46 landen. Op 4 oktober eerstkomende krijgt ook India een webshop van Zara.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zalando maakt aankoop inruilen nog eenvoudiger

18/12/2017

Zalando heeft met zijn "Order Exchange Service" een manier gevonden om het inruilen van een kledingstuk nog eenvoudiger te maken. Klanten kunnen via de dienst in één stap een kledingstuk terugsturen en het in een andere maat geleverd krijgen.

Persoonlijke webwinkel voor elke Zalando-klant op komst

15/12/2017

Bij Zalando zijn liefst 600 medewerkers bezig met artificiële intelligentie. De online moderetailer wil zijn shopomgeving op die manier volledig personaliseren: binnen de 18 maanden moeten alle klanten er een eigen aanbod op maat aantreffen. 

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Hunkemöller is Europees Retailer van het Jaar

14/12/2017

De Nederlandse lingerieketen Hunkemöller is verkozen tot ‘Retail of the Year Europe 2017-2018’. De verkiezing werd voor de derde keer georganiseerd door Q&A, dat ook in België en Nederland de Retailer van het Jaar verkiest.

Amancio Ortega neemt afscheid van Inditex met grote kwartaalgroei

14/12/2017

In de eerste drie kwartalen van het boekjaar 2017 is de omzet van Inditex met 10% gegroeid naar 17,96 miljard euro. Dat maakte het Spaanse modebedrijf bekend in de schaduw van het afscheid van de grote man achter Inditex, Amancio Ortega.

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

Back to top