Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots | RetailDetail

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots
Foto: Inditex

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

 

“Klanten maken geen onderscheid tussen online of een winkel”

Het nieuwe vlaggenschip van Zara in het Westfield-winkelcentrum van Stratford in Londen brengt het gemak en de technologie van e-commerce naar de fysieke winkelvloer. Dat is althans de bedoeling van de vernieuwde vestiging, waar Zara-moederbedrijf Inditex alle technologieën heeft samengebracht die ze ook in andere vestigingen wereldwijd kan gaan implementeren.


“Klanten maken geen onderscheid tussen online of in een winkel bestellen”, vertelt woordvoerder Jesus Echevarria Hernandez bij de opening aan Bloomberg. “Je moet daar zo goed mogelijk aan tegemoetkomen. Maar we willen wel dat klanten nog interageren met onze fysieke winkels.”


Tegemoetkomen aan online shoppers doet de nieuwe winkel onder meer met metershoge slimme spiegels, gerobotiseerde afhaalpunten voor online bestellingen en zelfscankassa’s. Je kan daardoor in de nieuwe vestiging, die liefst 4.500 vierkante meter en twee verdiepingen beslaat, probleemloos shoppen zonder tegen ook maar een persoon te spreken. 

 

E-commerce gepromoot op de winkelvloer

De technologie in de winkel is er helemaal op gericht om het online aanbod en e-shoppen te promoten: metershoge slimme spiegels laten je doorheen het volledige aanbod van de moderetailer swipen of herkennen zelf – dankzij RFID – de items die je vasthebt, waarna ze je er via hologrambeelden een volledige outfit mee tonen. Alle kledingstukken in de winkel zijn trouwens uitgerust met RFID, waardoor een inventarischeck nog maar twee uur duurt in plaats van drie dagen.


Rechtstreeks bestellen is in Stratford natuurlijk ook mogelijk, zelfs in een speciaal voorziene pick-upruimte: bestellingen die voor twee uur ’s middags worden geplaatst, liggen de dag zelf nog klaar in de winkel, anders de volgende dag. Die pakjes haal je dan af bij twee volledig geautomatiseerde afhaalkiosken: na het scannen van de QR-code, haalt een robotarm de bestelling uit een minimagazijn dat 2.400 pakketjes kan stockeren.


Betalen kan behalve bij de traditionele kassa’s nog via twee zelfcheck-outs, waar shoppers mobiel of via kredietkaart kunnen betalen. Maar je kan er ook een menselijkere aanpak genieten, want medewerkers lopen in de vestiging rond met een iPad waarmee ze kledingstukken voor shoppers kunnen bestellen en waar klanten meteen kunnen betalen.

 

Unieke positie met geïntegreerd online- en winkelplatform

Het is geen toeval dat het sterk gedigitaliseerde winkelconcept in de vernieuwde Zara in Stratford, Londen, wordt getest: niet alleen verdubbelde de winkel er van oppervlakte, waardoor er voldoende ruimte is om alle snufjes uit te proberen, maar click&collect werd er ook al vaak gebruikt. Tijdens de werkzaamheden aan de winkel tussen januari en mei hield Zara in het shoppingcenter daarom al voor het eerst een pop-upshop open waar mensen enkel online konden bestellen en pakjes afhalen.


“De heropening van het Zara-vlaggenschip in Stratford is een belangrijk moment voor Inditex. We zitten in een unieke positie, aangezien we een globaal verkoopplatform hebben dat winkels en online volledig integreert”, zegt Pablo Isla, CEO van Inditex, over de opening. 


“De laatste jaren hebben we zowel in de meest geavanceerde technologie als in de optimalisering van onze winkels geïnvesteerd met dit doel. Ons zakenmodel combineert winkels en het digitale naadloos, en we zijn klaar voor de kansen die ons dit biedt bij nieuwe en bestaande klanten”, aldus Isla.

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Stevent Men at Work op faillissement af?

22/06/2018

De Nederlandse denim- en streetwearketen Men at Work zit in financiële moeilijkheden: ze sluit haar webshop en ook voor de fysieke winkels dreigt mogelijk de sluiting.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

"Winkelcentra worden hypergeconnecteerde microsteden"

20/06/2018

Het Londense winkelcentrum Westfield viert zijn tiende verjaardag met een blik op de toekomst: Westfield onthult een futuristische strategie ‘Destination 2028’ met leverdrones, slimme wc’s, moestuinen en bezinningsruimtes.

Afound, het eerste outletplatform van H&M, van start in Zweden

15/06/2018

Afound, een nieuwe multimerkenformule van de H&M Group, is deze week van start gegaan in Zweden. De eerste twee winkels openden in Stockholm en Malmö: samen met het webplatform zijn ze een outletmarktplaats voor modekoopjes.

Group Puig neemt meerderheidsparticipatie in Dries Van Noten

14/06/2018

Het Belgische 'Dries Van Noten', een van de laatste onafhankelijke modehuizen, komt in Spaanse handen. De 60-jarige ontwerper verkocht de meerderheid van de aandelen van zijn bedrijf aan Group Puig.

Van Haren mag Louboutin-zolen niet met de voeten treden

14/06/2018

Schoenenketen Van Haren mag de rode zolen, waar de Louboutin-hakken voor bekend staan, niet gebruiken. De rode kleur geldt als een merk, zegt het Europese Hof, dat zo de verdediging van Van Haren weerlegt.