ZEB neemt PointCarré over | RetailDetail

ZEB neemt PointCarré over

ZEB neemt PointCarré over

De Vlaamse multimerkenretailer ZEB neemt PointCarré over, dat zich met 28 winkels de Waalse tegenhanger van de modeketen mag noemen. Beide ketens blijven apart functioneren, maar gaan voor een gezamenlijke groeistrategie.

 

"We blijven concurrenten"

ZEB heeft vandaag 62 verkooppunten in België en is daarmee naar eigen zeggen de grootste multimerkenketen op de Belgische markt. PointCarré is de tweede grootste speler in de markt. "Met de overname van PointCarré kunnen we ons beide versterken, ons winkelnetwerk verder uitbreiden en de druk vanuit internationale spelers counteren", reageert Luc Van Mol, CEO van ZEB, op het overnamenieuws.

 

"Na de overname blijft elk enseigne zijn eigenheid behouden en strikt genomen blijven we concurrenten van elkaar", zegt PointCarré-topman Xavier Goebels dan weer. "Maar tegelijk zijn er heel wat synergieën op vlak van logistiek, aankoopkracht, informatica en operationele werking. Qua bedrijfswaarden en toekomstvisie zitten we op dezelfde golflengte en persoonlijk kennen we elkaar al jaren."

 

De eerste winkel van PointCarré werd 22 jaar geleden geopend in Bertrix in de provincie Luxemburg. Sindsdien heeft stichter Xavier Goebels het uitgebouwd tot een franchiseconcept met 28 winkels, voornamelijk in Wallonië. 
ZEB telt vandaag 9 vestigingen in Wallonië en had de aanval van zijn kant dus al ingezet. 

 

PointCarré naar Vlaanderen via franchising 

Xavier Goebels blijft aan als CEO van PointCarré. Hij wordt ook aandeelhouder en bestuurder in de nieuwe groep rond ZEBPointCarré.

 

PointCarré denkt vooral van ZEB te kunnen leren op het gebied van omnichannel en marketing. "ZEB heeft al een aantal jaren ervaring in het omni-channelverhaal en ook op gebied van gepersonaliseerde klantencommunicatie, marketing en collabs met Belgische designers heeft de retailer een stevige expertise opgebouwd", klinkt het in het persbericht.

 

Langs andere zijde ziet Luc Van Mol van ZEB met de de overname van PointCarré "heel wat mogelijkheden om ook in Vlaanderen het franchiseconcept verder uit te bouwen en zowel nieuwe als bestaande retailers de kans te geven om toe te treden en futureproof te worden". Doel is dat PointCarré ook in Nederlandstalig België actief wordt via franchising.

 

"Het bundelen van de krachten is volgens mij een absolute noodzaak en de enige manier om de toekomst veilig te stellen in de modewereld van vandaag, die hyperconcurrentieel is met tal van mondiale spelers waar we als lokale keten tegen op moeten boksen", besluit Luc Van Mol.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.