Zeeman steekt komend jaar honderden winkels in het nieuw | RetailDetail

Zeeman steekt komend jaar honderden winkels in het nieuw

Zeeman steekt komend jaar honderden winkels in het nieuw

Zeeman gaat dit jaar fors investeren in zijn winkels. Tegelijk wil de Nederlandse textieldiscounter verder uitbreiden in Europa en volop experimenteren met e-commerce. Doel: de eerste omzetdaling in jaren zo snel mogelijk keren.

 

644,7 miljoen euro omzet

Zeeman zag zijn omzet ondanks ‑ of is het eerder dankzij? ‑ de crisis jaar na jaar stijgen tot 650,8 miljoen euro in 2013. Maar in 2014 zag de Nederlandse textieldiscounter de omzet dalen tot 644,7 miljoen euro en de winst afkalven van 22,1 naar 16,2 miljoen euro (nettowinst 8,9 miljoen). Voor topman Bart Karis hét sein om fors te investeren, zo vertelt hij in zakenkrant De Tijd.

 

Zeeman telt momenteel 1.236 vestigingen, waarvan 550 in Nederland en 279 in België. Karis schrijft de omzetdaling deels toe aan België: “Bij de Belgen is de crisis nu met vertraging merkbaar. In Nederland hebben we de gevolgen van de crisis in de afgelopen jaren gevoeld. Daar treedt nu herstel op.” Al is er van paniek geen sprake: “Dat we basic kleding verkopen, helpt ons enorm. Mensen besparen daar amper op. Voor België, dat met zijn loyale klanten altijd een stabiel land is geweest, voorspellen we dat de verkoop snel weer aantrekt.”

 

Om de dalende trend te keren, zet Zeeman fors in op een vernieuwingsoperatie van zijn winkels. “Die is de grootste oorzaak van de dalende winst”, zegt de CEO, want bij de herinrichting gaan de winkels een tijdje dicht. “We hebben in de afgelopen twee jaar 280 winkels vernieuwd. Het komende jaar worden er in België nog eens 100 in het nieuw gestoken. In Nederland vernieuwen we ook winkels in hetzelfde tempo. Over drie jaar willen we alles vernieuwd hebben.”

 

Expansie buiten België en Nederland

Daarnaast zet Zeeman ook in op expansie. Nu al is de textielketen actief in België, Nederland, Duitsland en Frankrijk. “Onlangs trokken we naar Spanje, waar we nu al vier winkels hebben, en naar Oostenrijk, waar er twee zijn. Dit jaar openen we 100 nieuwe winkels. Vooral in nieuwe landen, want in België en Nederland zijn we zowat rond”, aldus nog Bart Karis. Welke landen hij op het oog heeft, vertelt de topman er niet bij.

 

Dat hij met die plannen in de clinch gaat met de Ierse prijsvechter Primark, daar ligt de CEO niet meteen van wakker: “Primark biedt inderdaad modieuzere kleding aan tegen spotprijzen. Wij verkopen meer tijdloze kleding”, zegt Karis. “En ja, als er een Primark in de buurt van een Zeeman opent, voelen we dat. Ofwel surfen we mee op de populariteit, ofwel zien we onze omzet licht teruglopen omdat onze klanten nieuwsgierig zijn naar die Primark. Maar al snel komen ze terug. We merken dat Primark vooral jongeren aantrekt, terwijl wij een breder publiek bedienen.”

 

Geloof in e-commerce

Anders dan Primark gelooft Zeeman wél in e-commerce. De keten heeft in Nederland momenteel al een webwinkel ‑ die stunt deze week overigens met een trouwjurk in beperkte oplage voor amper 29,99 euro (de eerste ‘batch’ van de 1.500 stuks was vanochtend al meteen uitverkocht) ‑ maar de webshop staat nog in de kinderschoenen. Voor België zijn er nog geen concrete plannen. “We experimenteren volop. Er is geen haast bij”, zegt Bart Karis daarover in De Tijd. “Hebben wij een achterstand op andere winkelketens? Dat kan, maar hun webwinkels maken verlies. Als wij onze webwinkel uitrollen, moet die winstgevend zijn.”

 

Volgens hem zullen collega-discounters als Action en Primark die beweren dat ze gezien hun goedkope assortiment nooit een webshop zullen openen wel van mening veranderen. Al geeft de topman van Zeeman grif toe dat voor een keten als de zijne een webwinkel minder belangrijk is dan voor een klassieke keten. “Dat komt omdat we erg op de prijs spelen. Bovendien hebben we in België en Nederland heel veel winkels, waardoor de nood aan een webwinkel minder groot is.”

 

Zeeman werd in 1967 opgericht door Jan Zeeman in Alphen aan den Rijn. Voor de groep werken momenteel 5.043 mensen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.

Einde verhaal voor sportwebwinkel Athleteshop

02/07/2018

Sportwebwinkel Athleteshop heeft het faillissement aangevraagd. Al sinds begin dit jaar kwamen veel klachten binnen over te late en slechte leveringen, en nu zouden ook verschillende leveranciers de samenwerking hebben stopgezet.