Zegna ziet omzet en winst meer dan 10% stijgen | RetailDetail

Zegna ziet omzet en winst meer dan 10% stijgen

Zegna ziet omzet en winst meer dan 10% stijgen

De Italiaanse modeproducent Ermenegildo Zegna heeft in 2012 een omzet geboekt van 1,26 miljard euro (+11,9%). De winst dikte nog net iets meer aan tot 130 miljoen euro. Voor 2013 gaat Zegna uit van een meer gematigde groei, vooral door de verzwakking van de verkoop op de Chinese markt.

Dankzij Azië veilig voor crisis

Zegna voelde relatief weinig van de economische crisis in Italië: het bedrijf voert immers ruim negentig procent van zijn productie uit. De sterkste groei werd opgetekend in China, Rusland, het Midden-Oosten en de VS. Al zijn er ook schaduwkanten: zo vertraagt de verkoop in China sinds het laatste kwartaal van 2012.

 

Opmerkelijk is de belangstelling van het bedrijf voor Afrika: recentelijk opende het zijn eerste winkel in de Nigeriaanse hoofdstad Lagos en voor volgend jaar staan Mozambique en Angola op het lijstje. Topman Gildo Zegna, de kleinzoon van de stichter van het concern, ziet het zwarte continent immers als een belangrijke afzetmarkt voor luxekleding. Vermogende Afrikanen kopen hun topkledij niettemin nog vaak op reis.

 

China dempt groei (een beetje)

Voor 2013 gaat Zegna uit van een verdere groei, al zal die door de lagere groei in China en de aarzelingen in de rest van de wereld wellicht gematigder zijn als in 2012. Accessoires en sportieve kleding liggen wel nog altijd goed in de markt.

 

Het Italiaanse concern telt wereldwijd 543 filialen, waaronder Benelux-vestigingen in Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Den Haag, Knokke en Rotterdam. Dit jaar komen er wereldwijd een dertigtal nieuwe verkooppunten bij, onder meer in Genève, Londen, Cancun en Hanoi.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.