Zegna ziet omzet en winst meer dan 10% stijgen | RetailDetail

Zegna ziet omzet en winst meer dan 10% stijgen

Zegna ziet omzet en winst meer dan 10% stijgen

De Italiaanse modeproducent Ermenegildo Zegna heeft in 2012 een omzet geboekt van 1,26 miljard euro (+11,9%). De winst dikte nog net iets meer aan tot 130 miljoen euro. Voor 2013 gaat Zegna uit van een meer gematigde groei, vooral door de verzwakking van de verkoop op de Chinese markt.

Dankzij Azië veilig voor crisis

Zegna voelde relatief weinig van de economische crisis in Italië: het bedrijf voert immers ruim negentig procent van zijn productie uit. De sterkste groei werd opgetekend in China, Rusland, het Midden-Oosten en de VS. Al zijn er ook schaduwkanten: zo vertraagt de verkoop in China sinds het laatste kwartaal van 2012.

 

Opmerkelijk is de belangstelling van het bedrijf voor Afrika: recentelijk opende het zijn eerste winkel in de Nigeriaanse hoofdstad Lagos en voor volgend jaar staan Mozambique en Angola op het lijstje. Topman Gildo Zegna, de kleinzoon van de stichter van het concern, ziet het zwarte continent immers als een belangrijke afzetmarkt voor luxekleding. Vermogende Afrikanen kopen hun topkledij niettemin nog vaak op reis.

 

China dempt groei (een beetje)

Voor 2013 gaat Zegna uit van een verdere groei, al zal die door de lagere groei in China en de aarzelingen in de rest van de wereld wellicht gematigder zijn als in 2012. Accessoires en sportieve kleding liggen wel nog altijd goed in de markt.

 

Het Italiaanse concern telt wereldwijd 543 filialen, waaronder Benelux-vestigingen in Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Den Haag, Knokke en Rotterdam. Dit jaar komen er wereldwijd een dertigtal nieuwe verkooppunten bij, onder meer in Genève, Londen, Cancun en Hanoi.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

"Meerdere kandidaat-overnemers" voor Men at work

12/07/2018

Zowel voor de Nederlandse als voor de Belgische winkels van de failliete kledingketen Men at work zijn er verschillende overnamekandidaten. In België moet er morgen al een akkoord zijn, zegt de curator.

Verkoop Burberry stijgt dankzij nieuwe strategie

11/07/2018

De nieuwe strategie van het Britse modemerk Burberry begint te renderen: het bedrijf zag het afgelopen kwartaal de omzet in de eigen filialen met 3% stijgen. In totaal boekte Burberry een omzet van 479 miljoen pond (520 miljoen euro).

Wibra blijft in de verdrukking

10/07/2018

Kledingdiscountketen Wibra heeft in 2017 een flinke winst- en omzetdaling moeten toestaan in zijn Belgische winkels. De omzet zakte met 7% naar 61,7 miljoen euro, de winst kreeg een oplawaai en donderde van 6,5 naar 0,5 miljoen euro.

FNG trekt naar Brusselse beurs met 60 miljoen euro

06/07/2018

Modegroep FNG heeft 60 miljoen euro opgehaald bij een nieuwe aandelenuitgifte. De nieuwe aandelen zullen vanaf 9 juli worden verhandeld op de beurs van Amsterdam en voor het eerst ook op de Brusselse beurs.

Doek valt over Fish & Chips en Men at Work in België

06/07/2018

Net als de Nederlandse is nu ook de Belgische tak van de keten van multimerkwinkels Men at Work failliet verklaard. De drie winkels van de kledingketen én Fish & Chips in Antwerpen leggen de boeken neer.