Zegna ziet omzet en winst meer dan 10% stijgen

Zegna ziet omzet en winst meer dan 10% stijgen

De Italiaanse modeproducent Ermenegildo Zegna heeft in 2012 een omzet geboekt van 1,26 miljard euro (+11,9%). De winst dikte nog net iets meer aan tot 130 miljoen euro. Voor 2013 gaat Zegna uit van een meer gematigde groei, vooral door de verzwakking van de verkoop op de Chinese markt.

Dankzij Azië veilig voor crisis

Zegna voelde relatief weinig van de economische crisis in Italië: het bedrijf voert immers ruim negentig procent van zijn productie uit. De sterkste groei werd opgetekend in China, Rusland, het Midden-Oosten en de VS. Al zijn er ook schaduwkanten: zo vertraagt de verkoop in China sinds het laatste kwartaal van 2012.

 

Opmerkelijk is de belangstelling van het bedrijf voor Afrika: recentelijk opende het zijn eerste winkel in de Nigeriaanse hoofdstad Lagos en voor volgend jaar staan Mozambique en Angola op het lijstje. Topman Gildo Zegna, de kleinzoon van de stichter van het concern, ziet het zwarte continent immers als een belangrijke afzetmarkt voor luxekleding. Vermogende Afrikanen kopen hun topkledij niettemin nog vaak op reis.

 

China dempt groei (een beetje)

Voor 2013 gaat Zegna uit van een verdere groei, al zal die door de lagere groei in China en de aarzelingen in de rest van de wereld wellicht gematigder zijn als in 2012. Accessoires en sportieve kleding liggen wel nog altijd goed in de markt.

 

Het Italiaanse concern telt wereldwijd 543 filialen, waaronder Benelux-vestigingen in Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Den Haag, Knokke en Rotterdam. Dit jaar komen er wereldwijd een dertigtal nieuwe verkooppunten bij, onder meer in Genève, Londen, Cancun en Hanoi.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Nordstrom lanceert winkel zonder stock

13/09/2017

Modeketen Nordstrom opent volgende maand in Los Angeles een nieuw concept, waar klanten enkel terecht kunnen voor advies en het passen van kleding. Aankopen kunnen dan later worden opgehaald bij de winkel.

Primark profiteert van zwakkere Britse economie

12/09/2017

De Ierse modeketen Primark profiteert momenteel van de zwakke Britse economie, waardoor moederbedrijf AB Foods de verwachtingen voor het volledige jaar optrekt. De keten zal ook verder blijven uitbreiden.

Back to top