Zegna ziet omzet en winst meer dan 10% stijgen

Zegna ziet omzet en winst meer dan 10% stijgen

De Italiaanse modeproducent Ermenegildo Zegna heeft in 2012 een omzet geboekt van 1,26 miljard euro (+11,9%). De winst dikte nog net iets meer aan tot 130 miljoen euro. Voor 2013 gaat Zegna uit van een meer gematigde groei, vooral door de verzwakking van de verkoop op de Chinese markt.

Dankzij Azië veilig voor crisis

Zegna voelde relatief weinig van de economische crisis in Italië: het bedrijf voert immers ruim negentig procent van zijn productie uit. De sterkste groei werd opgetekend in China, Rusland, het Midden-Oosten en de VS. Al zijn er ook schaduwkanten: zo vertraagt de verkoop in China sinds het laatste kwartaal van 2012.

 

Opmerkelijk is de belangstelling van het bedrijf voor Afrika: recentelijk opende het zijn eerste winkel in de Nigeriaanse hoofdstad Lagos en voor volgend jaar staan Mozambique en Angola op het lijstje. Topman Gildo Zegna, de kleinzoon van de stichter van het concern, ziet het zwarte continent immers als een belangrijke afzetmarkt voor luxekleding. Vermogende Afrikanen kopen hun topkledij niettemin nog vaak op reis.

 

China dempt groei (een beetje)

Voor 2013 gaat Zegna uit van een verdere groei, al zal die door de lagere groei in China en de aarzelingen in de rest van de wereld wellicht gematigder zijn als in 2012. Accessoires en sportieve kleding liggen wel nog altijd goed in de markt.

 

Het Italiaanse concern telt wereldwijd 543 filialen, waaronder Benelux-vestigingen in Amsterdam, Antwerpen, Brussel, Den Haag, Knokke en Rotterdam. Dit jaar komen er wereldwijd een dertigtal nieuwe verkooppunten bij, onder meer in Genève, Londen, Cancun en Hanoi.

Tags: