Zwakke eerste jaarhelft voor Esprit | RetailDetail

Zwakke eerste jaarhelft voor Esprit

Zwakke eerste jaarhelft voor Esprit
Shutterstock

Modeketen Esprit heeft er een zwakke eerste helft van het boekjaar 2017/2018 opzitten. Dat is vooral te wijten aan minder bezoekers en dus een lager dan verwachte omzet bij de fysieke winkels in het tweede kwartaal.

 

Groot verlies

De omzet voor Esprit kwam in de eerste zes maanden van het boekjaar uit op 8,039 miljard Hongkongse dollar (840 miljoen euro): dat is voor wisselkoerseffecten een daling van 9,6% ten opzichte van een jaar eerder. Na wisselkoersen daalde de omzet nog met 3,4%. Een daling was verwacht, omdat Esprit nog steeds bezig is met een herstructurering die gepaard gaat met een verlaging van de winkeloppervlakte, maar de terugval was groter dan voorzien. De voorbije zes maanden verdween er zo 7,4% winkeloppervlakte.

 

Door een eenmalige uitgave van 822 miljoen dollar (90 miljoen euro) steeg het verlies ook naar 954 miljoen dollar (100 miljoen euro), Een jaar eerder was er nog sprake van een winst van 61 miljoen dollar (6,5 miljoen euro). “Het is belangrijk om aan te geven dat het grootste deel van het verlies te wijten is aan het terugschroeven van onze activiteiten in China en de kosten die daarmee gepaard gingen”, zegt CFO Thomas Tang daarover in een persbericht.

 

Esprit blijft de komende maanden inzetten op de nieuwe strategie die het onlangs aankondigde, waarbij een deel van de winkeloppervlakte verdwijnt en het merk Esprit opnieuw in de markt wordt gezet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

HelloFresh verhoogt omzetprognose

14/05/2018

HelloFresh trekt zijn verwachtingen voor 2018 op: het bedrijf verwacht in 2018 tot 35% te groeien (eerder was dat maximum 30%) dankzij positieve cijfers in de Verenigde Staten, inmiddels de grootste markt voor de Duitsers.

Henkel houdt stand in onzekere marktomstandigheden

09/05/2018

Ondanks negatieve wisselkoerseffecten en logistieke problemen in de Verenigde Staten ziet Henkel toch positieve ontwikkelingen in het eerste kwartaal. De lijmafdeling deed het beter dan de divisies wasmiddelen en beauty.