Modeketens wacht opnieuw mager jaar.

De modebranche wacht opnieuw een mager omzetjaar. Brancheorganisatie CBW-Mitex rekent voor 2011 op een plus van slechts één procent. Dat is nog altijd een stuk beter dan afgelopen jaar, toen alle modewinkels gezamenlijk de omzet met 0,1 procent zagen dalen.

 

Dit is een behoorlijke tegenvaller, nadat goede omzetcijfers in het derde kwartaal de hoop hadden geboden dat de branche sterk uit het dal aan het klimmen was. Toen stegen de verkopen met 4,4 procent. Vooral in oktober en december, alsmede januari meden Nederlandse consumenten de modewinkels. Alleen herenmode wist over het hele jaar gezien een plus te noteren, 0,7 procent. Dit was echter vooral te danken aan een stijging van de prijzen met 4 procent.

 

De belangrijke sector damesmode eindigde het jaar op 0. Dat is vergeleken met twee jaren daarvoor, waarin de branche fors in de min zat, toch nog een flinke stap vooruit. Bodyfashion was met een omzetdaling van 8,8 procent het winkelsegment dat de zwaarste klappen kreeg.

De modebranche wacht opnieuw een mager omzetjaar. Brancheorganisatie CBW-Mitex rekent voor 2011 op een plus van slechts één procent. Dat is nog altijd een stuk beter dan afgelopen jaar, toen alle modewinkels gezamenlijk de omzet met 0,1 procent zagen dalen.

 

Dit is een behoorlijke tegenvaller, nadat goede omzetcijfers in het derde kwartaal de hoop hadden geboden dat de branche sterk uit het dal aan het klimmen was. Toen stegen de verkopen met 4,4 procent. Vooral in oktober en december, alsmede januari meden Nederlandse consumenten de modewinkels. Alleen herenmode wist over het hele jaar gezien een plus te noteren, 0,7 procent. Dit was echter vooral te danken aan een stijging van de prijzen met 4 procent.

 

De belangrijke sector damesmode eindigde het jaar op 0. Dat is vergeleken met twee jaren daarvoor, waarin de branche fors in de min zat, toch nog een flinke stap vooruit. Bodyfashion was met een omzetdaling van 8,8 procent het winkelsegment dat de zwaarste klappen kreeg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Hema maakt geen onderscheid meer tussen jongens en meisjes

20/09/2017

Hema laat eind dit jaar de geslachtsaanduidingen op zijn kinderkleding vallen: op de verpakkingen en labels zal je dan niet meer vinden of de kleding voor jongens of meisjes is. Hema pikt daarmee in op een duidelijke trend.

Fred & Ginger en GINGER vloeien samen in Fred + Ginger

19/09/2017

Winkelconcepten Fred & Ginger en GINGER, allebei onderdeel van de FNG Group, vloeien samen onder de naam Fred + Ginger. Zo komen de kindercollecties van Fred & Ginger en de dameskleding van GINGER onder één dak terecht.

Hoge kortingen drukken omzetgroei H&M Group

15/09/2017

De omzet van de Zweedse H&M Group is in het derde kwartaal met 5% gegroeid, maar de omzetgroei werd gedrukt door de grote promoties die tijdens de zomerperiode werden gehouden.

Hermès groeit met meer dan 10 procent

14/09/2017

In de eerste helft van 2017 is de omzet bij het Franse modemerk Hermès met 11% gestegen. Vooral in Azië was er sprake van een grote sprong voorwaarts. Ook de winst ging er met 11% op vooruit.

Maak kennis met HRVST, de duurzaamste jeans ter wereld

14/09/2017

Tom Duhoux, bezieler van het circulaire denimlabel HRVST, komt op de RetailDetail Day demonstreren hoe hij bijdraagt aan een schonere mode-industrie. Breng zeker uw oude jeans mee. Er zijn nog enkele tickets!

Back to top