Modeketens wacht opnieuw mager jaar.

De modebranche wacht opnieuw een mager omzetjaar. Brancheorganisatie CBW-Mitex rekent voor 2011 op een plus van slechts één procent. Dat is nog altijd een stuk beter dan afgelopen jaar, toen alle modewinkels gezamenlijk de omzet met 0,1 procent zagen dalen.

 

Dit is een behoorlijke tegenvaller, nadat goede omzetcijfers in het derde kwartaal de hoop hadden geboden dat de branche sterk uit het dal aan het klimmen was. Toen stegen de verkopen met 4,4 procent. Vooral in oktober en december, alsmede januari meden Nederlandse consumenten de modewinkels. Alleen herenmode wist over het hele jaar gezien een plus te noteren, 0,7 procent. Dit was echter vooral te danken aan een stijging van de prijzen met 4 procent.

 

De belangrijke sector damesmode eindigde het jaar op 0. Dat is vergeleken met twee jaren daarvoor, waarin de branche fors in de min zat, toch nog een flinke stap vooruit. Bodyfashion was met een omzetdaling van 8,8 procent het winkelsegment dat de zwaarste klappen kreeg.

De modebranche wacht opnieuw een mager omzetjaar. Brancheorganisatie CBW-Mitex rekent voor 2011 op een plus van slechts één procent. Dat is nog altijd een stuk beter dan afgelopen jaar, toen alle modewinkels gezamenlijk de omzet met 0,1 procent zagen dalen.

 

Dit is een behoorlijke tegenvaller, nadat goede omzetcijfers in het derde kwartaal de hoop hadden geboden dat de branche sterk uit het dal aan het klimmen was. Toen stegen de verkopen met 4,4 procent. Vooral in oktober en december, alsmede januari meden Nederlandse consumenten de modewinkels. Alleen herenmode wist over het hele jaar gezien een plus te noteren, 0,7 procent. Dit was echter vooral te danken aan een stijging van de prijzen met 4 procent.

 

De belangrijke sector damesmode eindigde het jaar op 0. Dat is vergeleken met twee jaren daarvoor, waarin de branche fors in de min zat, toch nog een flinke stap vooruit. Bodyfashion was met een omzetdaling van 8,8 procent het winkelsegment dat de zwaarste klappen kreeg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


13 winkels McGregor en Gaastra gered

19/05/2017

Twee kopers nemen samen 13 Belgische winkels over van modeketens McGregor en Gaastra, die eerder dit jaar in de problemen geraakten. Voor tien andere winkels is er nog geen oplossing. 

Patrick Louvet is nieuwe CEO Ralph Lauren

19/05/2017

Modemerk Ralph Lauren heeft Patrick Louvet aangeduid als de nieuwe CEO. Hij volgt Stefan Larsson op, die in februari onverwacht het bedrijf verliet omwille van een meningsverschil met oprichter en voorzitter Ralph Lauren.

Scotch & Soda zet verovering Frankrijk voort

18/05/2017

Het Nederlandse modemerk Scotch & Soda opent binnenkort boetieks in Dijon en Parijs. De twee nieuwe winkels komen boven op de negen eigen boetieks die het merk nu al runt in Frankrijk.

Winkels Noppies in nieuw kleedje

17/05/2017

Noppies, de modeketen voor zwangere vrouwen en baby’s, gaat al zijn winkels in een nieuw jasje steken vanwege het tienjarig bestaan van de keten. De eerste winkel die het nieuwe concept mag ontvangen, is die in Rotterdam.

Urban Outfitters haalt weer de verwachtingen niet

17/05/2017

Modebedrijf Urban Outfitters heeft in het eerste kwartaal van 2017 niet aan de verwachtingen kunnen voldoen. Binnen het moederbedrijf van ketens Anthropologie, Free People en Urban Outfiters daalde de vergelijkbare omzet dan ook opnieuw.

Stella McCartney versterkt retailstrategie

16/05/2017

Modelabel Stella McCartney heeft in Parijs een nieuw winkelconcept voorgesteld, dat inzet op duurzaamheid. Het merk wil deze zomer nog bijkomende winkels openen in Firenze, Los Angeles en New York.

Back to top