Modeketens wacht opnieuw mager jaar.

De modebranche wacht opnieuw een mager omzetjaar. Brancheorganisatie CBW-Mitex rekent voor 2011 op een plus van slechts één procent. Dat is nog altijd een stuk beter dan afgelopen jaar, toen alle modewinkels gezamenlijk de omzet met 0,1 procent zagen dalen.

 

Dit is een behoorlijke tegenvaller, nadat goede omzetcijfers in het derde kwartaal de hoop hadden geboden dat de branche sterk uit het dal aan het klimmen was. Toen stegen de verkopen met 4,4 procent. Vooral in oktober en december, alsmede januari meden Nederlandse consumenten de modewinkels. Alleen herenmode wist over het hele jaar gezien een plus te noteren, 0,7 procent. Dit was echter vooral te danken aan een stijging van de prijzen met 4 procent.

 

De belangrijke sector damesmode eindigde het jaar op 0. Dat is vergeleken met twee jaren daarvoor, waarin de branche fors in de min zat, toch nog een flinke stap vooruit. Bodyfashion was met een omzetdaling van 8,8 procent het winkelsegment dat de zwaarste klappen kreeg.

De modebranche wacht opnieuw een mager omzetjaar. Brancheorganisatie CBW-Mitex rekent voor 2011 op een plus van slechts één procent. Dat is nog altijd een stuk beter dan afgelopen jaar, toen alle modewinkels gezamenlijk de omzet met 0,1 procent zagen dalen.

 

Dit is een behoorlijke tegenvaller, nadat goede omzetcijfers in het derde kwartaal de hoop hadden geboden dat de branche sterk uit het dal aan het klimmen was. Toen stegen de verkopen met 4,4 procent. Vooral in oktober en december, alsmede januari meden Nederlandse consumenten de modewinkels. Alleen herenmode wist over het hele jaar gezien een plus te noteren, 0,7 procent. Dit was echter vooral te danken aan een stijging van de prijzen met 4 procent.

 

De belangrijke sector damesmode eindigde het jaar op 0. Dat is vergeleken met twee jaren daarvoor, waarin de branche fors in de min zat, toch nog een flinke stap vooruit. Bodyfashion was met een omzetdaling van 8,8 procent het winkelsegment dat de zwaarste klappen kreeg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Yoox Net-a-Porter haalt recordomzet in 2017

16/01/2018

Online retailer Yoox Net-a-Porter (YNAP) heeft in 2017 een recordomzet gehaald van meer dan 2 miljard euro. Dat is een groei van meer dan 10% ten opzichte van een jaar eerder, toen die grens net niet werd gehaald.

Hugo Boss haalt groeidoelen in 2017

16/01/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss heeft in 2017 zijn doelen weten te behalen, onder andere dankzij een sterke groei in het vierde kwartaal. Voor het volledige boekjaar ging de omzet voor wisselkoersen met 3% de hoogte in.

Eigenaars C&A denken aan verkoop aan Chinese investeerders

15/01/2018

De Nederlandse familie Brenninkmeijer bekijkt volgens het Duitse weekblad Der Spiegel de mogelijkheid om kledingketen C&A van de hand te doen. Daarbij komt het bedrijf mogelijk in Chinese handen.

Gucci opent restaurant en museum in Firenze

12/01/2018

Modemerk Gucci heeft in Firenze een museum en een restaurant voor vijftig personen geopend. Driesterrenchef Massimo Bottura zal daar de klanten voorzien van hoogstaande maaltijden.

Kering geeft controle over Puma af

12/01/2018

De Franse luxegroep Kering gaat 70% van de aandelen van het Duitse sportmerk Puma van de hand doen. Het wil zich voortaan immers enkel nog focussen op de luxemerken en Puma past niet meer in het plaatje.

Luxegroep Richemont groeit met 7 procent

11/01/2018

De Franse luxegroep Richemont is in het derde kwartaal van zijn boekjaar met 7% gegroeid bij constante wisselkoersen. Na wisselkoerseffecten werd een groot deel van die omzetgroei weggeveegd.

Back to top