Moderetailers willen rem op factory outlet centers | RetailDetail

Moderetailers willen rem op factory outlet centers

Branchevereniging CBW-Mitex van de woon- en modebranche wil een rem op de bouw van nieuwe factory outlet centers in Nederland. De plannen voor de opening van een nieuw koopjesparadijs in Zoetermeer moeten de prullenbak in, stelt de vereniging in het AD.

 

De komst van dit soort centra gaat ten koste van de centra van de omliggende plaatsen, is de overtuiging van de regio. De claim dat zo'n koopjescentrum nieuwe klanten trekt, die ook de binnensteden bezoeken, wordt niet geloofd. Het nieuwe project in Zoetermeer zou de centra van Zoetermeer, Den Haag, Rotterdam en een groot aantal dorpen gaan treffen, vreest men.

 

Daarbij wordt gewezen op de situatie in Lelystad, waar het oudste outletcenter van Nederland staat, Bavavia Stad. In 2002 kocht maar 3 procent van de mannelijke bevolking van Lelystad zijn kleding in Batavia Stad, anno 2008 was dit gegroeid naar 20 procent. Het marktaandeel van het centrum van Lelystad daalde in diezelfde periode van 55 naar 43 procent. 

 

De trend dat in de outletcenters steeds meer actuele collecties worden verkocht, draagt nog bij aan deze trend. Nederland telt op dit moment drie koopjesdorpen. Behalve Batavia Stad zijn dan ook Rosada in Roosendaal en het merkendorp in Roermond.


 

Branchevereniging CBW-Mitex van de woon- en modebranche wil een rem op de bouw van nieuwe factory outlet centers in Nederland. De plannen voor de opening van een nieuw koopjesparadijs in Zoetermeer moeten de prullenbak in, stelt de vereniging in het AD.

 

De komst van dit soort centra gaat ten koste van de centra van de omliggende plaatsen, is de overtuiging van de regio. De claim dat zo'n koopjescentrum nieuwe klanten trekt, die ook de binnensteden bezoeken, wordt niet geloofd. Het nieuwe project in Zoetermeer zou de centra van Zoetermeer, Den Haag, Rotterdam en een groot aantal dorpen gaan treffen, vreest men.

 

Daarbij wordt gewezen op de situatie in Lelystad, waar het oudste outletcenter van Nederland staat, Bavavia Stad. In 2002 kocht maar 3 procent van de mannelijke bevolking van Lelystad zijn kleding in Batavia Stad, anno 2008 was dit gegroeid naar 20 procent. Het marktaandeel van het centrum van Lelystad daalde in diezelfde periode van 55 naar 43 procent. 

 

De trend dat in de outletcenters steeds meer actuele collecties worden verkocht, draagt nog bij aan deze trend. Nederland telt op dit moment drie koopjesdorpen. Behalve Batavia Stad zijn dan ook Rosada in Roosendaal en het merkendorp in Roermond.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Manfield opent eerste Belgische winkel in Antwerpen

25/05/2018

De eerste Belgische winkel van het Nederlandse schoenenmerk Manfield is open. In de Stadsfeestzaal in Antwerpen vinden klanten het nieuwste winkelconcept van het merk, waarin luxe en merkbeleving centraal staan.

Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.