Moderetailers willen rem op factory outlet centers

Branchevereniging CBW-Mitex van de woon- en modebranche wil een rem op de bouw van nieuwe factory outlet centers in Nederland. De plannen voor de opening van een nieuw koopjesparadijs in Zoetermeer moeten de prullenbak in, stelt de vereniging in het AD.

 

De komst van dit soort centra gaat ten koste van de centra van de omliggende plaatsen, is de overtuiging van de regio. De claim dat zo'n koopjescentrum nieuwe klanten trekt, die ook de binnensteden bezoeken, wordt niet geloofd. Het nieuwe project in Zoetermeer zou de centra van Zoetermeer, Den Haag, Rotterdam en een groot aantal dorpen gaan treffen, vreest men.

 

Daarbij wordt gewezen op de situatie in Lelystad, waar het oudste outletcenter van Nederland staat, Bavavia Stad. In 2002 kocht maar 3 procent van de mannelijke bevolking van Lelystad zijn kleding in Batavia Stad, anno 2008 was dit gegroeid naar 20 procent. Het marktaandeel van het centrum van Lelystad daalde in diezelfde periode van 55 naar 43 procent. 

 

De trend dat in de outletcenters steeds meer actuele collecties worden verkocht, draagt nog bij aan deze trend. Nederland telt op dit moment drie koopjesdorpen. Behalve Batavia Stad zijn dan ook Rosada in Roosendaal en het merkendorp in Roermond.


 

Branchevereniging CBW-Mitex van de woon- en modebranche wil een rem op de bouw van nieuwe factory outlet centers in Nederland. De plannen voor de opening van een nieuw koopjesparadijs in Zoetermeer moeten de prullenbak in, stelt de vereniging in het AD.

 

De komst van dit soort centra gaat ten koste van de centra van de omliggende plaatsen, is de overtuiging van de regio. De claim dat zo'n koopjescentrum nieuwe klanten trekt, die ook de binnensteden bezoeken, wordt niet geloofd. Het nieuwe project in Zoetermeer zou de centra van Zoetermeer, Den Haag, Rotterdam en een groot aantal dorpen gaan treffen, vreest men.

 

Daarbij wordt gewezen op de situatie in Lelystad, waar het oudste outletcenter van Nederland staat, Bavavia Stad. In 2002 kocht maar 3 procent van de mannelijke bevolking van Lelystad zijn kleding in Batavia Stad, anno 2008 was dit gegroeid naar 20 procent. Het marktaandeel van het centrum van Lelystad daalde in diezelfde periode van 55 naar 43 procent. 

 

De trend dat in de outletcenters steeds meer actuele collecties worden verkocht, draagt nog bij aan deze trend. Nederland telt op dit moment drie koopjesdorpen. Behalve Batavia Stad zijn dan ook Rosada in Roosendaal en het merkendorp in Roermond.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Lubach: “Eerlijke kleding is een kwestie van prioriteiten”

15/11/2017

Sinds de ramp bij Rana Plaza klinkt binnen de kledingindustrie de roep naar transparantie rond de productie van kleding, maar zondag bewees Arjen Lubach in Zondag met Lubach dat die transparantie er nog niet helemaal is.

Modeketen Canada Goose opent eerste Europese winkel

14/11/2017

De Canadese modeketen Canada Goose heeft in Londen zijn eerste Europese winkel geopend. De kleding van het merk is al langer te vinden in Europa, maar voorheen was dat enkel het geval bij multimerkenwinkels.

Desigual krijgt fikse tik in eerste drie kwartalen

14/11/2017

De Spaanse modeketen Desigual heeft in de eerste drie kwartalen van 2017 een tik gekregen van meer dan 10%. Vooral in Europa, waar de keten vrijwel al zijn omzet haalt, waren de resultaten teleurstellend.

Twee of drie streepjes op kleding, Adidas heeft het alleenrecht

13/11/2017

De Zweedse winkelketen H&M mag ook in de toekomst geen parallelle streepjes zetten op zijn (sport)kleding. Die lijken te sterk op de drie strepen van Adidas, zo besliste een rechtbank in Den Haag.

Athleisure: ‘sporty chic’ in opmars

10/11/2017

Athleisure, de trend die sportkledij met doordeweekse outfits verzoent, heeft eigenhandig de Amerikaanse modesector uit het slop getrokken. Ook Europa volgt nu. Is het een hype of gaat athleisure het mode- en winkelbeeld bepalen?

Sterk derde kwartaal voor Adidas

10/11/2017

Sportkledingfabrikant Adidas heeft er een sterk derde kwartaal opzitten. De groei vertraagde dan wel ten opzichte van het vorige kwartaal, maar de operationele winst oversteeg de verwachtingen van analisten.

Back to top