Moderetailers willen rem op factory outlet centers

Branchevereniging CBW-Mitex van de woon- en modebranche wil een rem op de bouw van nieuwe factory outlet centers in Nederland. De plannen voor de opening van een nieuw koopjesparadijs in Zoetermeer moeten de prullenbak in, stelt de vereniging in het AD.

 

De komst van dit soort centra gaat ten koste van de centra van de omliggende plaatsen, is de overtuiging van de regio. De claim dat zo'n koopjescentrum nieuwe klanten trekt, die ook de binnensteden bezoeken, wordt niet geloofd. Het nieuwe project in Zoetermeer zou de centra van Zoetermeer, Den Haag, Rotterdam en een groot aantal dorpen gaan treffen, vreest men.

 

Daarbij wordt gewezen op de situatie in Lelystad, waar het oudste outletcenter van Nederland staat, Bavavia Stad. In 2002 kocht maar 3 procent van de mannelijke bevolking van Lelystad zijn kleding in Batavia Stad, anno 2008 was dit gegroeid naar 20 procent. Het marktaandeel van het centrum van Lelystad daalde in diezelfde periode van 55 naar 43 procent. 

 

De trend dat in de outletcenters steeds meer actuele collecties worden verkocht, draagt nog bij aan deze trend. Nederland telt op dit moment drie koopjesdorpen. Behalve Batavia Stad zijn dan ook Rosada in Roosendaal en het merkendorp in Roermond.


 

Branchevereniging CBW-Mitex van de woon- en modebranche wil een rem op de bouw van nieuwe factory outlet centers in Nederland. De plannen voor de opening van een nieuw koopjesparadijs in Zoetermeer moeten de prullenbak in, stelt de vereniging in het AD.

 

De komst van dit soort centra gaat ten koste van de centra van de omliggende plaatsen, is de overtuiging van de regio. De claim dat zo'n koopjescentrum nieuwe klanten trekt, die ook de binnensteden bezoeken, wordt niet geloofd. Het nieuwe project in Zoetermeer zou de centra van Zoetermeer, Den Haag, Rotterdam en een groot aantal dorpen gaan treffen, vreest men.

 

Daarbij wordt gewezen op de situatie in Lelystad, waar het oudste outletcenter van Nederland staat, Bavavia Stad. In 2002 kocht maar 3 procent van de mannelijke bevolking van Lelystad zijn kleding in Batavia Stad, anno 2008 was dit gegroeid naar 20 procent. Het marktaandeel van het centrum van Lelystad daalde in diezelfde periode van 55 naar 43 procent. 

 

De trend dat in de outletcenters steeds meer actuele collecties worden verkocht, draagt nog bij aan deze trend. Nederland telt op dit moment drie koopjesdorpen. Behalve Batavia Stad zijn dan ook Rosada in Roosendaal en het merkendorp in Roermond.


 

Tags: