Muller zoekt groei Metro in Azië.

De Nederlandse topman van de zelfbedieningsgroothandels binnen het Metro-concern Frans Muller zet de komende twee jaar vol in op expansie in Azië. Daarmee moet een flinke stap worden gezet naar winstgevendheid van de vestigingen in het Verre Oosten.

 

Dat meldt het Duitse dagblad Handelsblatt. Azië is voor veel retailers het beloofde land met zijn snelgroeiende economie, maar Metro schrijft voorlopig nog rode cijfers in India, Japan, Pakistan, Vietnam en China. Inclusief de intussen opgeheven vestigingen in Marokko verloor Metro daar 45 miljoen euro in 2009, twaalf miljoen meer dan een jaar eerder.

 

Volgens Metro is sindsdien China winstgevend geworden. India moet dit jaar volgen. Volgens Muller opent Metro daar dit jaar vijf nieuwe vestigingen, waardoor het totaal op elf komt. Volgens Muller is het vanaf tien vestigingen in een land mogelijk om winstgevend te zijn. In het eerste kwartaal van 2011 wil Metro de vijftigste vestiging in China openen.

 

Frans Muller klom de afgelopen jaren op van hoogste baas bij Makro in Nederland tot de top van het moederbedrijf in Duitsland. Intussen heeft hij de verantwoordelijkheid over Europa overgedragen aan saneringsexpert Joel Saveuse. Zelf is hij intussen gevestigd in Singapore.

 

De Nederlandse topman van de zelfbedieningsgroothandels binnen het Metro-concern Frans Muller zet de komende twee jaar vol in op expansie in Azië. Daarmee moet een flinke stap worden gezet naar winstgevendheid van de vestigingen in het Verre Oosten.

 

Dat meldt het Duitse dagblad Handelsblatt. Azië is voor veel retailers het beloofde land met zijn snelgroeiende economie, maar Metro schrijft voorlopig nog rode cijfers in India, Japan, Pakistan, Vietnam en China. Inclusief de intussen opgeheven vestigingen in Marokko verloor Metro daar 45 miljoen euro in 2009, twaalf miljoen meer dan een jaar eerder.

 

Volgens Metro is sindsdien China winstgevend geworden. India moet dit jaar volgen. Volgens Muller opent Metro daar dit jaar vijf nieuwe vestigingen, waardoor het totaal op elf komt. Volgens Muller is het vanaf tien vestigingen in een land mogelijk om winstgevend te zijn. In het eerste kwartaal van 2011 wil Metro de vijftigste vestiging in China openen.

 

Frans Muller klom de afgelopen jaren op van hoogste baas bij Makro in Nederland tot de top van het moederbedrijf in Duitsland. Intussen heeft hij de verantwoordelijkheid over Europa overgedragen aan saneringsexpert Joel Saveuse. Zelf is hij intussen gevestigd in Singapore.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Back to top