Muller zoekt groei Metro in Azië.

De Nederlandse topman van de zelfbedieningsgroothandels binnen het Metro-concern Frans Muller zet de komende twee jaar vol in op expansie in Azië. Daarmee moet een flinke stap worden gezet naar winstgevendheid van de vestigingen in het Verre Oosten.

 

Dat meldt het Duitse dagblad Handelsblatt. Azië is voor veel retailers het beloofde land met zijn snelgroeiende economie, maar Metro schrijft voorlopig nog rode cijfers in India, Japan, Pakistan, Vietnam en China. Inclusief de intussen opgeheven vestigingen in Marokko verloor Metro daar 45 miljoen euro in 2009, twaalf miljoen meer dan een jaar eerder.

 

Volgens Metro is sindsdien China winstgevend geworden. India moet dit jaar volgen. Volgens Muller opent Metro daar dit jaar vijf nieuwe vestigingen, waardoor het totaal op elf komt. Volgens Muller is het vanaf tien vestigingen in een land mogelijk om winstgevend te zijn. In het eerste kwartaal van 2011 wil Metro de vijftigste vestiging in China openen.

 

Frans Muller klom de afgelopen jaren op van hoogste baas bij Makro in Nederland tot de top van het moederbedrijf in Duitsland. Intussen heeft hij de verantwoordelijkheid over Europa overgedragen aan saneringsexpert Joel Saveuse. Zelf is hij intussen gevestigd in Singapore.

 

De Nederlandse topman van de zelfbedieningsgroothandels binnen het Metro-concern Frans Muller zet de komende twee jaar vol in op expansie in Azië. Daarmee moet een flinke stap worden gezet naar winstgevendheid van de vestigingen in het Verre Oosten.

 

Dat meldt het Duitse dagblad Handelsblatt. Azië is voor veel retailers het beloofde land met zijn snelgroeiende economie, maar Metro schrijft voorlopig nog rode cijfers in India, Japan, Pakistan, Vietnam en China. Inclusief de intussen opgeheven vestigingen in Marokko verloor Metro daar 45 miljoen euro in 2009, twaalf miljoen meer dan een jaar eerder.

 

Volgens Metro is sindsdien China winstgevend geworden. India moet dit jaar volgen. Volgens Muller opent Metro daar dit jaar vijf nieuwe vestigingen, waardoor het totaal op elf komt. Volgens Muller is het vanaf tien vestigingen in een land mogelijk om winstgevend te zijn. In het eerste kwartaal van 2011 wil Metro de vijftigste vestiging in China openen.

 

Frans Muller klom de afgelopen jaren op van hoogste baas bij Makro in Nederland tot de top van het moederbedrijf in Duitsland. Intussen heeft hij de verantwoordelijkheid over Europa overgedragen aan saneringsexpert Joel Saveuse. Zelf is hij intussen gevestigd in Singapore.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo zal het internet of things retail veranderen

29/05/2017

De vraag is niet zozeer of, maar wel wanneer consumenten hun boodschappen (deels) via geautomatiseerde systemen laten verlopen. Er zijn ingrijpende gevolgen, niet alleen voor de retail, maar ook lager in de keten.

Fonq gaat fysieke winkel openen

29/05/2017

Online warenhuis Fonq gaat een eigen fysieke winkel openen in Amsterdam. Dat blijkt uit een vacature die het bedrijf heeft vrijgegeven. Als de winkel een succes is, dan volgen er later mogelijk nog vestigingen.

Weinig enthousiasme voor nieuwe boekwinkel Amazon in New York

26/05/2017

Online retailer Amazon heeft zijn eerste boekwinkel in New York geopend, maar de reacties op de opening van de nieuwe fysieke winkel zijn niet enkel positief. Het uitzicht zou immers te veel lijken op dat van een traditionele boekwinkel.

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever

19/05/2017

Het is al een tijdje een discussiepunt binnen Unilever, maar de duurzame strategie werpt wel degelijk zijn vruchten af. Zo waren de duurzame merken in 2016 goed voor 60% van de omzetgroei van het bedrijf.

Back to top