Na Concentra ziet nu ook Roularta brood in Grouponconcurrent

Groupon, de succesvolle Amerikaanse “social buying”-site die regionale kortingsbonnen aanbiedt via e-mail en sociale media, krijgt meer en meer concurrentie van gevestigde mediagroepen. In de lente van dit jaar kocht Rossel, uitgever van onder meer de krant Le Soir, zich al in bij Groupolitan (het heeft ruim 66% van het kapitaal in handen), en deze week lieten ook Roularta en Concentra van zich horen.

Roularta lanceert “Wikiwin”

Tijdens een informatievergadering over de halfjaarresultaten hebben topman Rik De Nolf en financieel directeur Jan Staelens van Roularta Media Group bevestigd dat ze in oktober “Wikiwin” lanceren, een directe concurrent voor Groupon. De kortingsite “op maat van de Belgische middenstander” wordt meteen in beide landstalen operationeel.


De mediagroep uit Roeselare rekent voor de uitbouw van de site op zijn bestaande verkoopploeg, zijn uitgebreide klantennetwerk en de media die de groep in portefeuille heeft. Behalve de Streekkrant en de Krant van West-Vlaanderen zijn dan een hele rist magazines (onder meer Knack en Trends) alsook de radiostations en televisiezenders van de Vlaamse Media Maatschappij (VTM, 2BE, Vitaya, Q-music, Joe FM enz.), waar Roularta voor de helft eigenaar van is. De groep ziet dit initiatief als een “logisch verlengstuk” van zijn activiteiten.

Concentra koopt een derde van Coolcoups

Eerder deze week werd ook bekend dat een andere mediagroep, Concentra, een participatie van 33,33% heeft genomen in Coolcoups. Dat is een Belgisch “social buying”-initiatief dat reclamediensten volgens het ‘no cure, no pay’-principe aanbiedt aan bedrijven die actief zijn in de vrijetijdssector. Voor Concentra, dat onder meer Het Belang Van Limburg en Gazet Van Antwerpen uitgeeft, past de participatie in een strategie om te investeren in nieuwe digitale media. CoolCoups werd opgericht door de broers Patrick en Stefan Tournoy.

Groupon, de succesvolle Amerikaanse “social buying”-site die regionale kortingsbonnen aanbiedt via e-mail en sociale media, krijgt meer en meer concurrentie van gevestigde mediagroepen. In de lente van dit jaar kocht Rossel, uitgever van onder meer de krant Le Soir, zich al in bij Groupolitan (het heeft ruim 66% van het kapitaal in handen), en deze week lieten ook Roularta en Concentra van zich horen.

Roularta lanceert “Wikiwin”

Tijdens een informatievergadering over de halfjaarresultaten hebben topman Rik De Nolf en financieel directeur Jan Staelens van Roularta Media Group bevestigd dat ze in oktober “Wikiwin” lanceren, een directe concurrent voor Groupon. De kortingsite “op maat van de Belgische middenstander” wordt meteen in beide landstalen operationeel.


De mediagroep uit Roeselare rekent voor de uitbouw van de site op zijn bestaande verkoopploeg, zijn uitgebreide klantennetwerk en de media die de groep in portefeuille heeft. Behalve de Streekkrant en de Krant van West-Vlaanderen zijn dan een hele rist magazines (onder meer Knack en Trends) alsook de radiostations en televisiezenders van de Vlaamse Media Maatschappij (VTM, 2BE, Vitaya, Q-music, Joe FM enz.), waar Roularta voor de helft eigenaar van is. De groep ziet dit initiatief als een “logisch verlengstuk” van zijn activiteiten.

Concentra koopt een derde van Coolcoups

Eerder deze week werd ook bekend dat een andere mediagroep, Concentra, een participatie van 33,33% heeft genomen in Coolcoups. Dat is een Belgisch “social buying”-initiatief dat reclamediensten volgens het ‘no cure, no pay’-principe aanbiedt aan bedrijven die actief zijn in de vrijetijdssector. Voor Concentra, dat onder meer Het Belang Van Limburg en Gazet Van Antwerpen uitgeeft, past de participatie in een strategie om te investeren in nieuwe digitale media. CoolCoups werd opgericht door de broers Patrick en Stefan Tournoy.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Alibaba zet miljarden in op fysieke winkels

28/08/2017

De Chinese e-commerceholding Alibaba heeft de afgelopen twee jaar bijna zeven miljard euro geïnvesteerd in fysieke retail. Met Hema Xiansheng heeft ze al dertien eigen supermarkten en in januari kocht ze ook luxewarenhuis Intime.

Belgische webshop Wehkamp komt voorlopig niet terug

18/08/2017

Het Nederlandse Wehkamp had van 2014 tot eind vorig jaar een webshop in België, maar sloot die "tijdelijk". Nu laat het online warenhuis echter verstaan dat het voorlopig gaat focussen op de Nederlandse markt.

Alibaba overstijgt de verwachtingen

17/08/2017

Het Chinese Alibaba heeft in het eerste kwartaal de verwachtingen van de analisten kunnen overtreffen, zowel op vlak van omzet als van winst. Die laatste verdubbelde zelfs ten opzichte van een jaar eerder.

Aldi gaat in de Verenigde Staten aan huis leveren

16/08/2017

De Duitse discounter Aldi gaat vanaf deze maand via Instacart online bestellingen binnen het uur aan huis leveren in de Verenigde Staten. De reactie van Amazon? "Bij ons kan je vanaf nu binnen de twee minuten bestellingen komen ophalen."

Mobiele opmars stuwt Yoox-Net-a-Porter

03/08/2017

Online retailer Yoox-Net-a-Porter wist in het voorbije halfjaar de verwachtingen van analisten te overtreffen dankzij de opmars van de mobiele verkoop, die voor het eerst goed was voor meer dan de helft van de omzet.

Amazon Shopping app nu ook in het Nederlands

02/08/2017

Amazon heeft het Nederlands toegevoegd als taal voor de Duitse mobiele app. Dat wil zeggen dat Nederlandstalige consumenten nu eenvoudiger hun weg moeten kunnen vinden via de app. Momenteel is wel nog niet alles vertaald.

Back to top