Na Concentra ziet nu ook Roularta brood in Grouponconcurrent | RetailDetail

Na Concentra ziet nu ook Roularta brood in Grouponconcurrent

Groupon, de succesvolle Amerikaanse “social buying”-site die regionale kortingsbonnen aanbiedt via e-mail en sociale media, krijgt meer en meer concurrentie van gevestigde mediagroepen. In de lente van dit jaar kocht Rossel, uitgever van onder meer de krant Le Soir, zich al in bij Groupolitan (het heeft ruim 66% van het kapitaal in handen), en deze week lieten ook Roularta en Concentra van zich horen.

Roularta lanceert “Wikiwin”

Tijdens een informatievergadering over de halfjaarresultaten hebben topman Rik De Nolf en financieel directeur Jan Staelens van Roularta Media Group bevestigd dat ze in oktober “Wikiwin” lanceren, een directe concurrent voor Groupon. De kortingsite “op maat van de Belgische middenstander” wordt meteen in beide landstalen operationeel.


De mediagroep uit Roeselare rekent voor de uitbouw van de site op zijn bestaande verkoopploeg, zijn uitgebreide klantennetwerk en de media die de groep in portefeuille heeft. Behalve de Streekkrant en de Krant van West-Vlaanderen zijn dan een hele rist magazines (onder meer Knack en Trends) alsook de radiostations en televisiezenders van de Vlaamse Media Maatschappij (VTM, 2BE, Vitaya, Q-music, Joe FM enz.), waar Roularta voor de helft eigenaar van is. De groep ziet dit initiatief als een “logisch verlengstuk” van zijn activiteiten.

Concentra koopt een derde van Coolcoups

Eerder deze week werd ook bekend dat een andere mediagroep, Concentra, een participatie van 33,33% heeft genomen in Coolcoups. Dat is een Belgisch “social buying”-initiatief dat reclamediensten volgens het ‘no cure, no pay’-principe aanbiedt aan bedrijven die actief zijn in de vrijetijdssector. Voor Concentra, dat onder meer Het Belang Van Limburg en Gazet Van Antwerpen uitgeeft, past de participatie in een strategie om te investeren in nieuwe digitale media. CoolCoups werd opgericht door de broers Patrick en Stefan Tournoy.

Groupon, de succesvolle Amerikaanse “social buying”-site die regionale kortingsbonnen aanbiedt via e-mail en sociale media, krijgt meer en meer concurrentie van gevestigde mediagroepen. In de lente van dit jaar kocht Rossel, uitgever van onder meer de krant Le Soir, zich al in bij Groupolitan (het heeft ruim 66% van het kapitaal in handen), en deze week lieten ook Roularta en Concentra van zich horen.

Roularta lanceert “Wikiwin”

Tijdens een informatievergadering over de halfjaarresultaten hebben topman Rik De Nolf en financieel directeur Jan Staelens van Roularta Media Group bevestigd dat ze in oktober “Wikiwin” lanceren, een directe concurrent voor Groupon. De kortingsite “op maat van de Belgische middenstander” wordt meteen in beide landstalen operationeel.


De mediagroep uit Roeselare rekent voor de uitbouw van de site op zijn bestaande verkoopploeg, zijn uitgebreide klantennetwerk en de media die de groep in portefeuille heeft. Behalve de Streekkrant en de Krant van West-Vlaanderen zijn dan een hele rist magazines (onder meer Knack en Trends) alsook de radiostations en televisiezenders van de Vlaamse Media Maatschappij (VTM, 2BE, Vitaya, Q-music, Joe FM enz.), waar Roularta voor de helft eigenaar van is. De groep ziet dit initiatief als een “logisch verlengstuk” van zijn activiteiten.

Concentra koopt een derde van Coolcoups

Eerder deze week werd ook bekend dat een andere mediagroep, Concentra, een participatie van 33,33% heeft genomen in Coolcoups. Dat is een Belgisch “social buying”-initiatief dat reclamediensten volgens het ‘no cure, no pay’-principe aanbiedt aan bedrijven die actief zijn in de vrijetijdssector. Voor Concentra, dat onder meer Het Belang Van Limburg en Gazet Van Antwerpen uitgeeft, past de participatie in een strategie om te investeren in nieuwe digitale media. CoolCoups werd opgericht door de broers Patrick en Stefan Tournoy.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.

Tweedehandskledingplatform The Next Closet haalt 1 miljoen euro op

24/05/2018

The Next Closet, het Nederlandse webplatform voor tweedehandse designerkleding, heeft zopas ruim 1 miljoen euro ‘groeigeld’ opgehaald. Vers kapitaal dat onder meer de vandaag gelanceerde Belgische website moet financieren.

Amazon verbant klanten die teveel retourneren

24/05/2018

Amazon stelt paal en perk aan klanten die teveel retourneren of zich ‘misdragen’ volgens de retailer: wie te ver gaat, wordt verbannen. Tientallen klanten klagen op sociale media dat hun account eenzijdig is stopgezet.

LVMH pompt tientallen miljoenen in modezoekplatform Lyst

24/05/2018

LVMH, de Franse luxegroep onder leiding van Bernard Arnault, pompt nog eens tientallen miljoenen dollar in Lyst. Met het verse geld wil het zoekplatform voor luxemode zijn wereldwijde expansie versnellen.

Amazon levert pakjes nu ook in de autokoffer

25/04/2018

Amazon levert voortaan ook in de autokoffer. De retail- en technologiereus maakt het Prime-leden mogelijk om pakjes zonder extra kosten in hun geparkeerde wagen te laten leveren, voorlopig wel enkel in de Verenigde Staten.

Nederlandse tak Beate Uhse toch niet failliet

05/04/2018

De Nederlandse dochteronderneming van het Duitse Beate Uhse is dan toch niet failliet. Het bedrijf blijft zowel in Nederland als in België gewoon actief. Dat heeft het bedrijf zelf laten weten na geruchten over een faillissement.