Natuurwinkels keren Wessanen de rug toe

Veertig van de 55 bij Natuurwinkel aangesloten franchisenemers stappen over naar concurrent Ekoplaza. Daarmee is het winkelnetwerk van Wessanen-dochter Natudis grotendeels uitgekleed. Volgens Ekoplaza kan de uittocht zelfs nog verder groeien. 

 

Aanleiding voor de onenigheid zijn volgens de franchisenemers de hoge marges die Natudis voor zichzelf rekent en een gebrekkige communicatie. ‘Wij werden amper nog gehoord en erbij betrokken. Het is toch de bedoeling dat je samen de sector opbouwt en ontwikkelt’, aldus een van de betrokkenen in Trouw. Door de overstap is Ekoplaza nu de grootste biologische winkelketen van Nederland.

 

Directeur Jeremy Deacon van Natudis ontkent dat zijn bedrijf niet zou communiceren. ‘Wij overleggen continu met onze ondernemers. De meesten zijn ook tevreden. Wessanen is zeer gefocust op de biologische sector en zal blijven investeren in de winkelketen.’ Natudis is sinds vijf jaar eigendom van het beursgenoteerde Wessanen. Het vertrek van de winkeliers wijt Deacon volledig aan Ekoplaza. ‘Dat is een concurrent. Die heeft hier belang bij.’


 

Veertig van de 55 bij Natuurwinkel aangesloten franchisenemers stappen over naar concurrent Ekoplaza. Daarmee is het winkelnetwerk van Wessanen-dochter Natudis grotendeels uitgekleed. Volgens Ekoplaza kan de uittocht zelfs nog verder groeien. 

 

Aanleiding voor de onenigheid zijn volgens de franchisenemers de hoge marges die Natudis voor zichzelf rekent en een gebrekkige communicatie. ‘Wij werden amper nog gehoord en erbij betrokken. Het is toch de bedoeling dat je samen de sector opbouwt en ontwikkelt’, aldus een van de betrokkenen in Trouw. Door de overstap is Ekoplaza nu de grootste biologische winkelketen van Nederland.

 

Directeur Jeremy Deacon van Natudis ontkent dat zijn bedrijf niet zou communiceren. ‘Wij overleggen continu met onze ondernemers. De meesten zijn ook tevreden. Wessanen is zeer gefocust op de biologische sector en zal blijven investeren in de winkelketen.’ Natudis is sinds vijf jaar eigendom van het beursgenoteerde Wessanen. Het vertrek van de winkeliers wijt Deacon volledig aan Ekoplaza. ‘Dat is een concurrent. Die heeft hier belang bij.’


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Albert Heijn levert in Amsterdam binnen 15 minuten

21/11/2017

Albert Heijn levert sinds kort op de Amsterdamse Zuidas online bestellingen binnen 15 minuten aan huis of op kantoor. Het maakt daarvoor gebruik van fietskoeriers en heeft met ahtogodelivery.nl een speciale website gelanceerd.

Back to top