Natuurwinkels keren Wessanen de rug toe | RetailDetail

Natuurwinkels keren Wessanen de rug toe

Veertig van de 55 bij Natuurwinkel aangesloten franchisenemers stappen over naar concurrent Ekoplaza. Daarmee is het winkelnetwerk van Wessanen-dochter Natudis grotendeels uitgekleed. Volgens Ekoplaza kan de uittocht zelfs nog verder groeien. 

 

Aanleiding voor de onenigheid zijn volgens de franchisenemers de hoge marges die Natudis voor zichzelf rekent en een gebrekkige communicatie. ‘Wij werden amper nog gehoord en erbij betrokken. Het is toch de bedoeling dat je samen de sector opbouwt en ontwikkelt’, aldus een van de betrokkenen in Trouw. Door de overstap is Ekoplaza nu de grootste biologische winkelketen van Nederland.

 

Directeur Jeremy Deacon van Natudis ontkent dat zijn bedrijf niet zou communiceren. ‘Wij overleggen continu met onze ondernemers. De meesten zijn ook tevreden. Wessanen is zeer gefocust op de biologische sector en zal blijven investeren in de winkelketen.’ Natudis is sinds vijf jaar eigendom van het beursgenoteerde Wessanen. Het vertrek van de winkeliers wijt Deacon volledig aan Ekoplaza. ‘Dat is een concurrent. Die heeft hier belang bij.’


 

Veertig van de 55 bij Natuurwinkel aangesloten franchisenemers stappen over naar concurrent Ekoplaza. Daarmee is het winkelnetwerk van Wessanen-dochter Natudis grotendeels uitgekleed. Volgens Ekoplaza kan de uittocht zelfs nog verder groeien. 

 

Aanleiding voor de onenigheid zijn volgens de franchisenemers de hoge marges die Natudis voor zichzelf rekent en een gebrekkige communicatie. ‘Wij werden amper nog gehoord en erbij betrokken. Het is toch de bedoeling dat je samen de sector opbouwt en ontwikkelt’, aldus een van de betrokkenen in Trouw. Door de overstap is Ekoplaza nu de grootste biologische winkelketen van Nederland.

 

Directeur Jeremy Deacon van Natudis ontkent dat zijn bedrijf niet zou communiceren. ‘Wij overleggen continu met onze ondernemers. De meesten zijn ook tevreden. Wessanen is zeer gefocust op de biologische sector en zal blijven investeren in de winkelketen.’ Natudis is sinds vijf jaar eigendom van het beursgenoteerde Wessanen. Het vertrek van de winkeliers wijt Deacon volledig aan Ekoplaza. ‘Dat is een concurrent. Die heeft hier belang bij.’


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.