Natuurwinkels keren Wessanen de rug toe | RetailDetail

Natuurwinkels keren Wessanen de rug toe

Veertig van de 55 bij Natuurwinkel aangesloten franchisenemers stappen over naar concurrent Ekoplaza. Daarmee is het winkelnetwerk van Wessanen-dochter Natudis grotendeels uitgekleed. Volgens Ekoplaza kan de uittocht zelfs nog verder groeien. 

 

Aanleiding voor de onenigheid zijn volgens de franchisenemers de hoge marges die Natudis voor zichzelf rekent en een gebrekkige communicatie. ‘Wij werden amper nog gehoord en erbij betrokken. Het is toch de bedoeling dat je samen de sector opbouwt en ontwikkelt’, aldus een van de betrokkenen in Trouw. Door de overstap is Ekoplaza nu de grootste biologische winkelketen van Nederland.

 

Directeur Jeremy Deacon van Natudis ontkent dat zijn bedrijf niet zou communiceren. ‘Wij overleggen continu met onze ondernemers. De meesten zijn ook tevreden. Wessanen is zeer gefocust op de biologische sector en zal blijven investeren in de winkelketen.’ Natudis is sinds vijf jaar eigendom van het beursgenoteerde Wessanen. Het vertrek van de winkeliers wijt Deacon volledig aan Ekoplaza. ‘Dat is een concurrent. Die heeft hier belang bij.’


 

Veertig van de 55 bij Natuurwinkel aangesloten franchisenemers stappen over naar concurrent Ekoplaza. Daarmee is het winkelnetwerk van Wessanen-dochter Natudis grotendeels uitgekleed. Volgens Ekoplaza kan de uittocht zelfs nog verder groeien. 

 

Aanleiding voor de onenigheid zijn volgens de franchisenemers de hoge marges die Natudis voor zichzelf rekent en een gebrekkige communicatie. ‘Wij werden amper nog gehoord en erbij betrokken. Het is toch de bedoeling dat je samen de sector opbouwt en ontwikkelt’, aldus een van de betrokkenen in Trouw. Door de overstap is Ekoplaza nu de grootste biologische winkelketen van Nederland.

 

Directeur Jeremy Deacon van Natudis ontkent dat zijn bedrijf niet zou communiceren. ‘Wij overleggen continu met onze ondernemers. De meesten zijn ook tevreden. Wessanen is zeer gefocust op de biologische sector en zal blijven investeren in de winkelketen.’ Natudis is sinds vijf jaar eigendom van het beursgenoteerde Wessanen. Het vertrek van de winkeliers wijt Deacon volledig aan Ekoplaza. ‘Dat is een concurrent. Die heeft hier belang bij.’


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.