Natuurwinkels keren Wessanen de rug toe

Veertig van de 55 bij Natuurwinkel aangesloten franchisenemers stappen over naar concurrent Ekoplaza. Daarmee is het winkelnetwerk van Wessanen-dochter Natudis grotendeels uitgekleed. Volgens Ekoplaza kan de uittocht zelfs nog verder groeien. 

 

Aanleiding voor de onenigheid zijn volgens de franchisenemers de hoge marges die Natudis voor zichzelf rekent en een gebrekkige communicatie. ‘Wij werden amper nog gehoord en erbij betrokken. Het is toch de bedoeling dat je samen de sector opbouwt en ontwikkelt’, aldus een van de betrokkenen in Trouw. Door de overstap is Ekoplaza nu de grootste biologische winkelketen van Nederland.

 

Directeur Jeremy Deacon van Natudis ontkent dat zijn bedrijf niet zou communiceren. ‘Wij overleggen continu met onze ondernemers. De meesten zijn ook tevreden. Wessanen is zeer gefocust op de biologische sector en zal blijven investeren in de winkelketen.’ Natudis is sinds vijf jaar eigendom van het beursgenoteerde Wessanen. Het vertrek van de winkeliers wijt Deacon volledig aan Ekoplaza. ‘Dat is een concurrent. Die heeft hier belang bij.’


 

Veertig van de 55 bij Natuurwinkel aangesloten franchisenemers stappen over naar concurrent Ekoplaza. Daarmee is het winkelnetwerk van Wessanen-dochter Natudis grotendeels uitgekleed. Volgens Ekoplaza kan de uittocht zelfs nog verder groeien. 

 

Aanleiding voor de onenigheid zijn volgens de franchisenemers de hoge marges die Natudis voor zichzelf rekent en een gebrekkige communicatie. ‘Wij werden amper nog gehoord en erbij betrokken. Het is toch de bedoeling dat je samen de sector opbouwt en ontwikkelt’, aldus een van de betrokkenen in Trouw. Door de overstap is Ekoplaza nu de grootste biologische winkelketen van Nederland.

 

Directeur Jeremy Deacon van Natudis ontkent dat zijn bedrijf niet zou communiceren. ‘Wij overleggen continu met onze ondernemers. De meesten zijn ook tevreden. Wessanen is zeer gefocust op de biologische sector en zal blijven investeren in de winkelketen.’ Natudis is sinds vijf jaar eigendom van het beursgenoteerde Wessanen. Het vertrek van de winkeliers wijt Deacon volledig aan Ekoplaza. ‘Dat is een concurrent. Die heeft hier belang bij.’


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Back to top