Nederland topper in retailwebsiteland | RetailDetail

Nederland topper in retailwebsiteland

Nederland staat in de top-5 van Europese landen waar het meest naar retailsites wordt gesurft, blijkt uit recente cijfers. Met een score van 80,2% staat Nederland net in de Europese top-5, een eind voor het Europese gemiddelde van 74,5. Het Verenigd Koninkrijk (80,9%), Frankrijk (87%) en Duitsland (82,1%) vormen de top-3. De vierde plaats is voor Ierland, dat in één jaar van de staartplaatsen naar de top racete. 

 

De cijfers werden bekend gemaakt door ComScore, dat berekende hoeveel percent van de mensen met toegang tot internet naar retailsites surfte. In absolute cijfers is Duitsland de grootste online markt in Europa met 41 miljoen individuele bezoekers voor retailsites. Ook op het podium: Frankrijk (37 miljoen) en het Verenigd Koninkrijk (35 miljoen).

 

Albert Heijn snelst groeiende retailwebsite

De grootste retailsites in Nederland zijn Bol.com (3,5 miljoen unieke bezoekers of een bereik van 29,2%), Apple en Amazon. Wehkamp.nl is pas vierde, maar houdt zijn bezoekers wel vier keer zo lang vast als Amazon (21 minuten tegen 5) en nog steeds dubbel zo lang als Bol.com, de op één na beste op dat gebied. De top-5 wordt verder aangevuld door Albert Heijn, dat op één jaar maar liefst 41% aangroeide.

De Britten en de Fransen bezochten retailsites nochtans het langste (bijna anderhalf uur), de Italianen halen amper 21 minuten. De bezoekers van retailsites surften overigens vooral naar prijsvergelijkingssites (31,6%). Ook kleding en elektronica deden het erg goed.  

Nederland staat in de top-5 van Europese landen waar het meest naar retailsites wordt gesurft, blijkt uit recente cijfers. Met een score van 80,2% staat Nederland net in de Europese top-5, een eind voor het Europese gemiddelde van 74,5. Het Verenigd Koninkrijk (80,9%), Frankrijk (87%) en Duitsland (82,1%) vormen de top-3. De vierde plaats is voor Ierland, dat in één jaar van de staartplaatsen naar de top racete. 

 

De cijfers werden bekend gemaakt door ComScore, dat berekende hoeveel percent van de mensen met toegang tot internet naar retailsites surfte. In absolute cijfers is Duitsland de grootste online markt in Europa met 41 miljoen individuele bezoekers voor retailsites. Ook op het podium: Frankrijk (37 miljoen) en het Verenigd Koninkrijk (35 miljoen).

 

Albert Heijn snelst groeiende retailwebsite

De grootste retailsites in Nederland zijn Bol.com (3,5 miljoen unieke bezoekers of een bereik van 29,2%), Apple en Amazon. Wehkamp.nl is pas vierde, maar houdt zijn bezoekers wel vier keer zo lang vast als Amazon (21 minuten tegen 5) en nog steeds dubbel zo lang als Bol.com, de op één na beste op dat gebied. De top-5 wordt verder aangevuld door Albert Heijn, dat op één jaar maar liefst 41% aangroeide.

De Britten en de Fransen bezochten retailsites nochtans het langste (bijna anderhalf uur), de Italianen halen amper 21 minuten. De bezoekers van retailsites surften overigens vooral naar prijsvergelijkingssites (31,6%). Ook kleding en elektronica deden het erg goed.  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.