Nederlandse solidariteit met Amerikaanse tomatenplukkers. | RetailDetail

Nederlandse solidariteit met Amerikaanse tomatenplukkers.

Op zondag 27 februari wordt aan een aantal Nederlandse Albert Heijnwinkels actie gevoerd uit solidariteit met Amerikaanse
tomatenplukkers. Die protesteren op dezelfde dag voor het Amerikaanse kantoor van moederbedrijf Ahold, uit onvrede met hun arbeidsomstandigheden.

 

"Al decennia lang werken de tomatenplukkers in Florida in vreselijke omstandigheden, een soort van moderne slavernij", zegt Leonel Perez, die de plukkers vertegenwoordigt. "Dankzij de Fair Food-campagne waren er zachtjesaan verbeteringen merkbaar. Ketens als Taco Bell, Burger King of McDonald's begonnen vakbonden te erkennen en onze rechten te respecteren. Ahold en dochtermaatschappij Boston's Stop&Shop weigeren echter alle samenwerking, en dat kan de prille vooruitgang tenietdoen."

 

De Nederlandse acties vinden plaats in Amsterdam en Rotterdam, of - volgens de website van de actievereniging - waar de consument maar wil.

 

 

Meer: Tomaten vrucht van slavenarbeid.

Op zondag 27 februari wordt aan een aantal Nederlandse Albert Heijnwinkels actie gevoerd uit solidariteit met Amerikaanse
tomatenplukkers. Die protesteren op dezelfde dag voor het Amerikaanse kantoor van moederbedrijf Ahold, uit onvrede met hun arbeidsomstandigheden.

 

"Al decennia lang werken de tomatenplukkers in Florida in vreselijke omstandigheden, een soort van moderne slavernij", zegt Leonel Perez, die de plukkers vertegenwoordigt. "Dankzij de Fair Food-campagne waren er zachtjesaan verbeteringen merkbaar. Ketens als Taco Bell, Burger King of McDonald's begonnen vakbonden te erkennen en onze rechten te respecteren. Ahold en dochtermaatschappij Boston's Stop&Shop weigeren echter alle samenwerking, en dat kan de prille vooruitgang tenietdoen."

 

De Nederlandse acties vinden plaats in Amsterdam en Rotterdam, of - volgens de website van de actievereniging - waar de consument maar wil.

 

 

Meer: Tomaten vrucht van slavenarbeid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.