Nederlandse solidariteit met Amerikaanse tomatenplukkers. | RetailDetail

Nederlandse solidariteit met Amerikaanse tomatenplukkers.

Op zondag 27 februari wordt aan een aantal Nederlandse Albert Heijnwinkels actie gevoerd uit solidariteit met Amerikaanse
tomatenplukkers. Die protesteren op dezelfde dag voor het Amerikaanse kantoor van moederbedrijf Ahold, uit onvrede met hun arbeidsomstandigheden.

 

"Al decennia lang werken de tomatenplukkers in Florida in vreselijke omstandigheden, een soort van moderne slavernij", zegt Leonel Perez, die de plukkers vertegenwoordigt. "Dankzij de Fair Food-campagne waren er zachtjesaan verbeteringen merkbaar. Ketens als Taco Bell, Burger King of McDonald's begonnen vakbonden te erkennen en onze rechten te respecteren. Ahold en dochtermaatschappij Boston's Stop&Shop weigeren echter alle samenwerking, en dat kan de prille vooruitgang tenietdoen."

 

De Nederlandse acties vinden plaats in Amsterdam en Rotterdam, of - volgens de website van de actievereniging - waar de consument maar wil.

 

 

Meer: Tomaten vrucht van slavenarbeid.

Op zondag 27 februari wordt aan een aantal Nederlandse Albert Heijnwinkels actie gevoerd uit solidariteit met Amerikaanse
tomatenplukkers. Die protesteren op dezelfde dag voor het Amerikaanse kantoor van moederbedrijf Ahold, uit onvrede met hun arbeidsomstandigheden.

 

"Al decennia lang werken de tomatenplukkers in Florida in vreselijke omstandigheden, een soort van moderne slavernij", zegt Leonel Perez, die de plukkers vertegenwoordigt. "Dankzij de Fair Food-campagne waren er zachtjesaan verbeteringen merkbaar. Ketens als Taco Bell, Burger King of McDonald's begonnen vakbonden te erkennen en onze rechten te respecteren. Ahold en dochtermaatschappij Boston's Stop&Shop weigeren echter alle samenwerking, en dat kan de prille vooruitgang tenietdoen."

 

De Nederlandse acties vinden plaats in Amsterdam en Rotterdam, of - volgens de website van de actievereniging - waar de consument maar wil.

 

 

Meer: Tomaten vrucht van slavenarbeid.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.