Nederlandse supers ondergewaardeerd op beurs | RetailDetail

Nederlandse supers ondergewaardeerd op beurs

De twee beursgenoteerde Nederlandse supermarktbedrijven zijn iets ondergewaardeerd in vergelijking met hun buitenlandse collega's. Waar het gemiddelde van een mandje van zestien foodbedrijven in de koers/winstverhouding op bijna twintig zit, blijft Ahold hangen op 12,92 en Sligro op 15,91.

 

Dat blijkt uit een vergelijking van het Belgische dagblad De Standaard. De lagere waardering wordt als 'net iets minder dan marktconform' aangegeven. Ahold komt deze week met nieuwe cijfers. De keten lijkt in Nederland in omzet grotendeels uitgegroeid, maar slaagt er door de eigen huismerken, door de toevoeging van assortiment en door vergroting van winkels nog altijd in zowel identiek als absoluut te groeien.

 

Sligro wordt door de analisten gezien als een partij die snel aan het groeien is. Vooral de overname van Sanders wordt daarbij genoemd. Door de toename van het aantal winkels wordt het volgens de analisten voor Sligro makkelijker om de hogere grondstofprijzen te overleven. Net als Albert Heijn kan Sligro makkelijker zijn wil opleggen aan fabrikanten.

De twee beursgenoteerde Nederlandse supermarktbedrijven zijn iets ondergewaardeerd in vergelijking met hun buitenlandse collega's. Waar het gemiddelde van een mandje van zestien foodbedrijven in de koers/winstverhouding op bijna twintig zit, blijft Ahold hangen op 12,92 en Sligro op 15,91.

 

Dat blijkt uit een vergelijking van het Belgische dagblad De Standaard. De lagere waardering wordt als 'net iets minder dan marktconform' aangegeven. Ahold komt deze week met nieuwe cijfers. De keten lijkt in Nederland in omzet grotendeels uitgegroeid, maar slaagt er door de eigen huismerken, door de toevoeging van assortiment en door vergroting van winkels nog altijd in zowel identiek als absoluut te groeien.

 

Sligro wordt door de analisten gezien als een partij die snel aan het groeien is. Vooral de overname van Sanders wordt daarbij genoemd. Door de toename van het aantal winkels wordt het volgens de analisten voor Sligro makkelijker om de hogere grondstofprijzen te overleven. Net als Albert Heijn kan Sligro makkelijker zijn wil opleggen aan fabrikanten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.