Nederlandse supers ondergewaardeerd op beurs

De twee beursgenoteerde Nederlandse supermarktbedrijven zijn iets ondergewaardeerd in vergelijking met hun buitenlandse collega's. Waar het gemiddelde van een mandje van zestien foodbedrijven in de koers/winstverhouding op bijna twintig zit, blijft Ahold hangen op 12,92 en Sligro op 15,91.

 

Dat blijkt uit een vergelijking van het Belgische dagblad De Standaard. De lagere waardering wordt als 'net iets minder dan marktconform' aangegeven. Ahold komt deze week met nieuwe cijfers. De keten lijkt in Nederland in omzet grotendeels uitgegroeid, maar slaagt er door de eigen huismerken, door de toevoeging van assortiment en door vergroting van winkels nog altijd in zowel identiek als absoluut te groeien.

 

Sligro wordt door de analisten gezien als een partij die snel aan het groeien is. Vooral de overname van Sanders wordt daarbij genoemd. Door de toename van het aantal winkels wordt het volgens de analisten voor Sligro makkelijker om de hogere grondstofprijzen te overleven. Net als Albert Heijn kan Sligro makkelijker zijn wil opleggen aan fabrikanten.

De twee beursgenoteerde Nederlandse supermarktbedrijven zijn iets ondergewaardeerd in vergelijking met hun buitenlandse collega's. Waar het gemiddelde van een mandje van zestien foodbedrijven in de koers/winstverhouding op bijna twintig zit, blijft Ahold hangen op 12,92 en Sligro op 15,91.

 

Dat blijkt uit een vergelijking van het Belgische dagblad De Standaard. De lagere waardering wordt als 'net iets minder dan marktconform' aangegeven. Ahold komt deze week met nieuwe cijfers. De keten lijkt in Nederland in omzet grotendeels uitgegroeid, maar slaagt er door de eigen huismerken, door de toevoeging van assortiment en door vergroting van winkels nog altijd in zowel identiek als absoluut te groeien.

 

Sligro wordt door de analisten gezien als een partij die snel aan het groeien is. Vooral de overname van Sanders wordt daarbij genoemd. Door de toename van het aantal winkels wordt het volgens de analisten voor Sligro makkelijker om de hogere grondstofprijzen te overleven. Net als Albert Heijn kan Sligro makkelijker zijn wil opleggen aan fabrikanten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Back to top