Ombouw helpt Jumbo aan flinke omzetplus | RetailDetail

Ombouw helpt Jumbo aan flinke omzetplus

Supermarktketen Jumbo heeft in de eerste zes maanden van dit jaar de omzet met 35 procent zien toenemen to 1,22 miljard euro. De stijging is vrijwel volledig te danken aan de ombouw van honderd Super de Boer-vestigingen naar de Jumbo-formule. Autonoom groeit Jumbo echter niet meer sneller dan de markt.

Dat meldt Jumbo in een persbericht, dat later is verstuurd dan gebruikelijk bij de formule uit Veghel. Het marktaandeel van de keten is gegroeid naar 7,5 procent. De autonome omzet wordt in het bericht omschreven als 'in lijn met de markt'. De afgelopen jaren groeide Jumbo altijd veel harder dan de markt in winkels die al meer dan een jaar open zijn.

Jumbo is niet beurgenoteerd en hoeft dus geen uitgebreide cijfers te geven. Over de winstgevendheid wordt ook weinig meer gezegd dan 'conform verwachting'. De keten stelt dat de voordelen in de inkoop samen met C1000 en door de samensmelting met Super de Boer grotendeels compensatie hebben opgeleverd voor de stijgende prijzen van grondstoffen.

De overgebleven Super de Boer-winkels blijven het behoorlijk doen. Identiek zou de omzet vrijwel gelijk zijn aan die van vorig jaar. De keten was in de eerste zes maanden van dit jaar nog goed voor 548 miljoen euro. Na ombouw boeken SdB's gemiddeld een omzetstijging in de eerste weken van 50 tot 100 procent. Volgens directeur Frits van Eerd van Jumbo stabiliseert dit cijfer zich daarna op 45 procent.

Supermarktketen Jumbo heeft in de eerste zes maanden van dit jaar de omzet met 35 procent zien toenemen to 1,22 miljard euro. De stijging is vrijwel volledig te danken aan de ombouw van honderd Super de Boer-vestigingen naar de Jumbo-formule. Autonoom groeit Jumbo echter niet meer sneller dan de markt.

Dat meldt Jumbo in een persbericht, dat later is verstuurd dan gebruikelijk bij de formule uit Veghel. Het marktaandeel van de keten is gegroeid naar 7,5 procent. De autonome omzet wordt in het bericht omschreven als 'in lijn met de markt'. De afgelopen jaren groeide Jumbo altijd veel harder dan de markt in winkels die al meer dan een jaar open zijn.

Jumbo is niet beurgenoteerd en hoeft dus geen uitgebreide cijfers te geven. Over de winstgevendheid wordt ook weinig meer gezegd dan 'conform verwachting'. De keten stelt dat de voordelen in de inkoop samen met C1000 en door de samensmelting met Super de Boer grotendeels compensatie hebben opgeleverd voor de stijgende prijzen van grondstoffen.

De overgebleven Super de Boer-winkels blijven het behoorlijk doen. Identiek zou de omzet vrijwel gelijk zijn aan die van vorig jaar. De keten was in de eerste zes maanden van dit jaar nog goed voor 548 miljoen euro. Na ombouw boeken SdB's gemiddeld een omzetstijging in de eerste weken van 50 tot 100 procent. Volgens directeur Frits van Eerd van Jumbo stabiliseert dit cijfer zich daarna op 45 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.