Ombouw helpt Jumbo aan flinke omzetplus

Supermarktketen Jumbo heeft in de eerste zes maanden van dit jaar de omzet met 35 procent zien toenemen to 1,22 miljard euro. De stijging is vrijwel volledig te danken aan de ombouw van honderd Super de Boer-vestigingen naar de Jumbo-formule. Autonoom groeit Jumbo echter niet meer sneller dan de markt.

Dat meldt Jumbo in een persbericht, dat later is verstuurd dan gebruikelijk bij de formule uit Veghel. Het marktaandeel van de keten is gegroeid naar 7,5 procent. De autonome omzet wordt in het bericht omschreven als 'in lijn met de markt'. De afgelopen jaren groeide Jumbo altijd veel harder dan de markt in winkels die al meer dan een jaar open zijn.

Jumbo is niet beurgenoteerd en hoeft dus geen uitgebreide cijfers te geven. Over de winstgevendheid wordt ook weinig meer gezegd dan 'conform verwachting'. De keten stelt dat de voordelen in de inkoop samen met C1000 en door de samensmelting met Super de Boer grotendeels compensatie hebben opgeleverd voor de stijgende prijzen van grondstoffen.

De overgebleven Super de Boer-winkels blijven het behoorlijk doen. Identiek zou de omzet vrijwel gelijk zijn aan die van vorig jaar. De keten was in de eerste zes maanden van dit jaar nog goed voor 548 miljoen euro. Na ombouw boeken SdB's gemiddeld een omzetstijging in de eerste weken van 50 tot 100 procent. Volgens directeur Frits van Eerd van Jumbo stabiliseert dit cijfer zich daarna op 45 procent.

Supermarktketen Jumbo heeft in de eerste zes maanden van dit jaar de omzet met 35 procent zien toenemen to 1,22 miljard euro. De stijging is vrijwel volledig te danken aan de ombouw van honderd Super de Boer-vestigingen naar de Jumbo-formule. Autonoom groeit Jumbo echter niet meer sneller dan de markt.

Dat meldt Jumbo in een persbericht, dat later is verstuurd dan gebruikelijk bij de formule uit Veghel. Het marktaandeel van de keten is gegroeid naar 7,5 procent. De autonome omzet wordt in het bericht omschreven als 'in lijn met de markt'. De afgelopen jaren groeide Jumbo altijd veel harder dan de markt in winkels die al meer dan een jaar open zijn.

Jumbo is niet beurgenoteerd en hoeft dus geen uitgebreide cijfers te geven. Over de winstgevendheid wordt ook weinig meer gezegd dan 'conform verwachting'. De keten stelt dat de voordelen in de inkoop samen met C1000 en door de samensmelting met Super de Boer grotendeels compensatie hebben opgeleverd voor de stijgende prijzen van grondstoffen.

De overgebleven Super de Boer-winkels blijven het behoorlijk doen. Identiek zou de omzet vrijwel gelijk zijn aan die van vorig jaar. De keten was in de eerste zes maanden van dit jaar nog goed voor 548 miljoen euro. Na ombouw boeken SdB's gemiddeld een omzetstijging in de eerste weken van 50 tot 100 procent. Volgens directeur Frits van Eerd van Jumbo stabiliseert dit cijfer zich daarna op 45 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top