Ombouw helpt Jumbo aan flinke omzetplus

Supermarktketen Jumbo heeft in de eerste zes maanden van dit jaar de omzet met 35 procent zien toenemen to 1,22 miljard euro. De stijging is vrijwel volledig te danken aan de ombouw van honderd Super de Boer-vestigingen naar de Jumbo-formule. Autonoom groeit Jumbo echter niet meer sneller dan de markt.

Dat meldt Jumbo in een persbericht, dat later is verstuurd dan gebruikelijk bij de formule uit Veghel. Het marktaandeel van de keten is gegroeid naar 7,5 procent. De autonome omzet wordt in het bericht omschreven als 'in lijn met de markt'. De afgelopen jaren groeide Jumbo altijd veel harder dan de markt in winkels die al meer dan een jaar open zijn.

Jumbo is niet beurgenoteerd en hoeft dus geen uitgebreide cijfers te geven. Over de winstgevendheid wordt ook weinig meer gezegd dan 'conform verwachting'. De keten stelt dat de voordelen in de inkoop samen met C1000 en door de samensmelting met Super de Boer grotendeels compensatie hebben opgeleverd voor de stijgende prijzen van grondstoffen.

De overgebleven Super de Boer-winkels blijven het behoorlijk doen. Identiek zou de omzet vrijwel gelijk zijn aan die van vorig jaar. De keten was in de eerste zes maanden van dit jaar nog goed voor 548 miljoen euro. Na ombouw boeken SdB's gemiddeld een omzetstijging in de eerste weken van 50 tot 100 procent. Volgens directeur Frits van Eerd van Jumbo stabiliseert dit cijfer zich daarna op 45 procent.

Supermarktketen Jumbo heeft in de eerste zes maanden van dit jaar de omzet met 35 procent zien toenemen to 1,22 miljard euro. De stijging is vrijwel volledig te danken aan de ombouw van honderd Super de Boer-vestigingen naar de Jumbo-formule. Autonoom groeit Jumbo echter niet meer sneller dan de markt.

Dat meldt Jumbo in een persbericht, dat later is verstuurd dan gebruikelijk bij de formule uit Veghel. Het marktaandeel van de keten is gegroeid naar 7,5 procent. De autonome omzet wordt in het bericht omschreven als 'in lijn met de markt'. De afgelopen jaren groeide Jumbo altijd veel harder dan de markt in winkels die al meer dan een jaar open zijn.

Jumbo is niet beurgenoteerd en hoeft dus geen uitgebreide cijfers te geven. Over de winstgevendheid wordt ook weinig meer gezegd dan 'conform verwachting'. De keten stelt dat de voordelen in de inkoop samen met C1000 en door de samensmelting met Super de Boer grotendeels compensatie hebben opgeleverd voor de stijgende prijzen van grondstoffen.

De overgebleven Super de Boer-winkels blijven het behoorlijk doen. Identiek zou de omzet vrijwel gelijk zijn aan die van vorig jaar. De keten was in de eerste zes maanden van dit jaar nog goed voor 548 miljoen euro. Na ombouw boeken SdB's gemiddeld een omzetstijging in de eerste weken van 50 tot 100 procent. Volgens directeur Frits van Eerd van Jumbo stabiliseert dit cijfer zich daarna op 45 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Albert Heijn haalt kazen uit de rekken na dispuut

16/08/2017

Albert Heijn heeft een aantal kazen uit de winkelrekken gehaald na een dispuut met de leverancier. Daardoor zullen de merken Leerdammer, Boursin, La Vache qui rit en Port Salut alvast tijdelijk niet meer te vinden zijn in de winkels.

Carlsberg verhoogt omzet ondanks dalende volumes

16/08/2017

Bij de Deense bierbrouwer Carlsberg is in de eerste helft van het jaar de omzet met 2% gestegen naar 31,8 miljard kroon (4,3 miljard euro). Het slaagde daarin dankzij de betere verkoop van duurdere bieren, zoals Grimbergen.

Picnic bouwt nieuw distributiecentrum in Utrecht

15/08/2017

Websupermarkt Picnic start met de bouw van een nieuw distributiecentrum op industrieterrein lage Weide in Utrecht. Dat moet een aanzet geven naar verdere landelijke uitbreiding.

Verliezen bij HelloFresh blijven zich opstapelen

14/08/2017

In de eerste zes maanden van het jaar is maaltijdboxenverkoper HelloFresh er weer in geslaagd om de omzet sterk de hoogte in te drijven. De keerzijde van de medaille is dat ook het verlies weer sterk steeg.

Italiaanse gelato marktleider in Europa

11/08/2017

De Italiaanse keuken is vermaard over heel de wereld, waarbij nogal snel wordt gedacht aan pasta en pizza, maar ook op vlak van ijsjes hebben de Italianen een sterke reputatie. Dat blijkt ook uit de verkoopcijfers: de Italianen zijn Europees marktleider.

Personeel Antwerpse Albert Heijn ziek van onzekerheid

11/08/2017

De helft van de werknemers van de Albert Heijn aan de Groenplaats in Antwerpen is ziek of afwezig door de onzekerheid die er heerst rond de winkel. Die moet verkocht worden vanwege de fusie, maar dat lukt maar niet.

Back to top