Omzet detailhandel groeit met 2 procent

De detailhandel in Nederland heeft afgelopen juli de omzet met 0,7 procent zien dalen. Er werd voor 3,5 procent minder aan goederen verkocht, terwijl de prijzen 2,9 procent hoger lagen. Als de ongunstige samenstelling van de koopdagen echter buiten beschouwing wordt gelaten, boekte de detailhandel een omzetstijging van 2 procent.

Dat blijkt uit donderdag gepresenteerde cijfers. De krimp van het volume is dan bijna 1 procent. Opvallend is dat verkopers van non-food het beter deden dan de foodverkopers. Zonder bijstelling van de verkopen realiseerden supermarkten en foodspeciaalzaken een omzetdaling van 3 procent, terwijl dit cijfer voor verkopers van non-food 1 procent lager lag dan in dezelfde periode vorig jaar.

Winkels in bovenkleding, consumentenelektronica en woninginrichting deden het in juli goed. Forse verliezen waren er voor drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en verkopers van huishoudelijke artikelen. De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels groeide met 7 procent het hardst.

De detailhandel in Nederland heeft afgelopen juli de omzet met 0,7 procent zien dalen. Er werd voor 3,5 procent minder aan goederen verkocht, terwijl de prijzen 2,9 procent hoger lagen. Als de ongunstige samenstelling van de koopdagen echter buiten beschouwing wordt gelaten, boekte de detailhandel een omzetstijging van 2 procent.

Dat blijkt uit donderdag gepresenteerde cijfers. De krimp van het volume is dan bijna 1 procent. Opvallend is dat verkopers van non-food het beter deden dan de foodverkopers. Zonder bijstelling van de verkopen realiseerden supermarkten en foodspeciaalzaken een omzetdaling van 3 procent, terwijl dit cijfer voor verkopers van non-food 1 procent lager lag dan in dezelfde periode vorig jaar.

Winkels in bovenkleding, consumentenelektronica en woninginrichting deden het in juli goed. Forse verliezen waren er voor drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en verkopers van huishoudelijke artikelen. De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels groeide met 7 procent het hardst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top