Omzet detailhandel groeit met 2 procent | RetailDetail

Omzet detailhandel groeit met 2 procent

De detailhandel in Nederland heeft afgelopen juli de omzet met 0,7 procent zien dalen. Er werd voor 3,5 procent minder aan goederen verkocht, terwijl de prijzen 2,9 procent hoger lagen. Als de ongunstige samenstelling van de koopdagen echter buiten beschouwing wordt gelaten, boekte de detailhandel een omzetstijging van 2 procent.

Dat blijkt uit donderdag gepresenteerde cijfers. De krimp van het volume is dan bijna 1 procent. Opvallend is dat verkopers van non-food het beter deden dan de foodverkopers. Zonder bijstelling van de verkopen realiseerden supermarkten en foodspeciaalzaken een omzetdaling van 3 procent, terwijl dit cijfer voor verkopers van non-food 1 procent lager lag dan in dezelfde periode vorig jaar.

Winkels in bovenkleding, consumentenelektronica en woninginrichting deden het in juli goed. Forse verliezen waren er voor drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en verkopers van huishoudelijke artikelen. De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels groeide met 7 procent het hardst.

De detailhandel in Nederland heeft afgelopen juli de omzet met 0,7 procent zien dalen. Er werd voor 3,5 procent minder aan goederen verkocht, terwijl de prijzen 2,9 procent hoger lagen. Als de ongunstige samenstelling van de koopdagen echter buiten beschouwing wordt gelaten, boekte de detailhandel een omzetstijging van 2 procent.

Dat blijkt uit donderdag gepresenteerde cijfers. De krimp van het volume is dan bijna 1 procent. Opvallend is dat verkopers van non-food het beter deden dan de foodverkopers. Zonder bijstelling van de verkopen realiseerden supermarkten en foodspeciaalzaken een omzetdaling van 3 procent, terwijl dit cijfer voor verkopers van non-food 1 procent lager lag dan in dezelfde periode vorig jaar.

Winkels in bovenkleding, consumentenelektronica en woninginrichting deden het in juli goed. Forse verliezen waren er voor drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en verkopers van huishoudelijke artikelen. De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels groeide met 7 procent het hardst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top