Omzet detailhandel groeit met 2 procent

De detailhandel in Nederland heeft afgelopen juli de omzet met 0,7 procent zien dalen. Er werd voor 3,5 procent minder aan goederen verkocht, terwijl de prijzen 2,9 procent hoger lagen. Als de ongunstige samenstelling van de koopdagen echter buiten beschouwing wordt gelaten, boekte de detailhandel een omzetstijging van 2 procent.

Dat blijkt uit donderdag gepresenteerde cijfers. De krimp van het volume is dan bijna 1 procent. Opvallend is dat verkopers van non-food het beter deden dan de foodverkopers. Zonder bijstelling van de verkopen realiseerden supermarkten en foodspeciaalzaken een omzetdaling van 3 procent, terwijl dit cijfer voor verkopers van non-food 1 procent lager lag dan in dezelfde periode vorig jaar.

Winkels in bovenkleding, consumentenelektronica en woninginrichting deden het in juli goed. Forse verliezen waren er voor drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en verkopers van huishoudelijke artikelen. De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels groeide met 7 procent het hardst.

De detailhandel in Nederland heeft afgelopen juli de omzet met 0,7 procent zien dalen. Er werd voor 3,5 procent minder aan goederen verkocht, terwijl de prijzen 2,9 procent hoger lagen. Als de ongunstige samenstelling van de koopdagen echter buiten beschouwing wordt gelaten, boekte de detailhandel een omzetstijging van 2 procent.

Dat blijkt uit donderdag gepresenteerde cijfers. De krimp van het volume is dan bijna 1 procent. Opvallend is dat verkopers van non-food het beter deden dan de foodverkopers. Zonder bijstelling van de verkopen realiseerden supermarkten en foodspeciaalzaken een omzetdaling van 3 procent, terwijl dit cijfer voor verkopers van non-food 1 procent lager lag dan in dezelfde periode vorig jaar.

Winkels in bovenkleding, consumentenelektronica en woninginrichting deden het in juli goed. Forse verliezen waren er voor drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en verkopers van huishoudelijke artikelen. De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels groeide met 7 procent het hardst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Primera opent 500e winkel

13/10/2017

Op 14 oktober opent Primera zijn 500e vestiging. Die eer is weggelegd voor ondernemer Remco Pol, die in het winkelcentrum De Driehoek in Oldenzaal zijn tweede winkel zal openen: voor de hele keten al de veertiene opening dit jaar.

Zeeman weet winst te verdubbelen

12/10/2017

De winst van winkelketen Zeeman is in het voorbije boekjaar meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Ook de omzet ging er met enkele procenten op vooruit, vooral dankzij sterke prestaties buiten Nederland.

Back to top