Omzet detailhandel groeit met 2 procent

De detailhandel in Nederland heeft afgelopen juli de omzet met 0,7 procent zien dalen. Er werd voor 3,5 procent minder aan goederen verkocht, terwijl de prijzen 2,9 procent hoger lagen. Als de ongunstige samenstelling van de koopdagen echter buiten beschouwing wordt gelaten, boekte de detailhandel een omzetstijging van 2 procent.

Dat blijkt uit donderdag gepresenteerde cijfers. De krimp van het volume is dan bijna 1 procent. Opvallend is dat verkopers van non-food het beter deden dan de foodverkopers. Zonder bijstelling van de verkopen realiseerden supermarkten en foodspeciaalzaken een omzetdaling van 3 procent, terwijl dit cijfer voor verkopers van non-food 1 procent lager lag dan in dezelfde periode vorig jaar.

Winkels in bovenkleding, consumentenelektronica en woninginrichting deden het in juli goed. Forse verliezen waren er voor drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en verkopers van huishoudelijke artikelen. De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels groeide met 7 procent het hardst.

De detailhandel in Nederland heeft afgelopen juli de omzet met 0,7 procent zien dalen. Er werd voor 3,5 procent minder aan goederen verkocht, terwijl de prijzen 2,9 procent hoger lagen. Als de ongunstige samenstelling van de koopdagen echter buiten beschouwing wordt gelaten, boekte de detailhandel een omzetstijging van 2 procent.

Dat blijkt uit donderdag gepresenteerde cijfers. De krimp van het volume is dan bijna 1 procent. Opvallend is dat verkopers van non-food het beter deden dan de foodverkopers. Zonder bijstelling van de verkopen realiseerden supermarkten en foodspeciaalzaken een omzetdaling van 3 procent, terwijl dit cijfer voor verkopers van non-food 1 procent lager lag dan in dezelfde periode vorig jaar.

Winkels in bovenkleding, consumentenelektronica en woninginrichting deden het in juli goed. Forse verliezen waren er voor drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en verkopers van huishoudelijke artikelen. De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels groeide met 7 procent het hardst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Verbouwingen Hudson’s Bay in Nederland lopen achter op schema

21/08/2017

De Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay loopt achter met zijn verbouwingen in Nederland. Het bedrijf wil dit jaar nog tien winkels openen, maar ondervindt heel wat problemen bij de verbouwing van de voormalige V&D-panden.

Heineken mag duizenden Britse pubs overnemen

18/08/2017

Heineken heeft van de Britse concurrentiewaakhond CMA een positief signaal gekregen om de Britse pubs van Punch Taverns over te nemen. In totaal krijgt Heineken zo 1.900 pubs in handen, in ruil voor 305 miljoen pond (350 miljoen euro).

Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc verkocht aan een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Kijkshop zoekt 1 miljoen voor klantenadviesplatform

14/08/2017

Kijkshop is op zoek naar een miljoen euro voor het uitbouwen van een online platform waar klanten elkaar advies kunnen geven en daar commissies mee kunnen verdienen. Dat geld wil het bijeensprokkelen via crowdfunding en momenteel is het al halfweg.

Back to top