Omzet detailhandel groeit met 2 procent | RetailDetail

Omzet detailhandel groeit met 2 procent

De detailhandel in Nederland heeft afgelopen juli de omzet met 0,7 procent zien dalen. Er werd voor 3,5 procent minder aan goederen verkocht, terwijl de prijzen 2,9 procent hoger lagen. Als de ongunstige samenstelling van de koopdagen echter buiten beschouwing wordt gelaten, boekte de detailhandel een omzetstijging van 2 procent.

Dat blijkt uit donderdag gepresenteerde cijfers. De krimp van het volume is dan bijna 1 procent. Opvallend is dat verkopers van non-food het beter deden dan de foodverkopers. Zonder bijstelling van de verkopen realiseerden supermarkten en foodspeciaalzaken een omzetdaling van 3 procent, terwijl dit cijfer voor verkopers van non-food 1 procent lager lag dan in dezelfde periode vorig jaar.

Winkels in bovenkleding, consumentenelektronica en woninginrichting deden het in juli goed. Forse verliezen waren er voor drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en verkopers van huishoudelijke artikelen. De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels groeide met 7 procent het hardst.

De detailhandel in Nederland heeft afgelopen juli de omzet met 0,7 procent zien dalen. Er werd voor 3,5 procent minder aan goederen verkocht, terwijl de prijzen 2,9 procent hoger lagen. Als de ongunstige samenstelling van de koopdagen echter buiten beschouwing wordt gelaten, boekte de detailhandel een omzetstijging van 2 procent.

Dat blijkt uit donderdag gepresenteerde cijfers. De krimp van het volume is dan bijna 1 procent. Opvallend is dat verkopers van non-food het beter deden dan de foodverkopers. Zonder bijstelling van de verkopen realiseerden supermarkten en foodspeciaalzaken een omzetdaling van 3 procent, terwijl dit cijfer voor verkopers van non-food 1 procent lager lag dan in dezelfde periode vorig jaar.

Winkels in bovenkleding, consumentenelektronica en woninginrichting deden het in juli goed. Forse verliezen waren er voor drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en verkopers van huishoudelijke artikelen. De omzet van postorderbedrijven en internetwinkels groeide met 7 procent het hardst.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

KantoorExpert koopt Office Centre van Staples

21/06/2018

KantoorExpert wil de 39 Nederlandse vestigingen van Office Centre overnemen van Staples. De leverancier van kantoorbenodigdheden uit Soest zou zo’n 40 miljoen euro veil hebben voor Office Centre.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Hema opent eerste winkel in Berlijn

15/06/2018

Hema heeft zijn eerste Berlijnse winkel geopend, alweer de vijftiende in Duitsland.Hema ziet in Duitsland een belangrijke groeimarkt: reeds volgende maand opent de de keten haar tweede Berlijnse winkel.