Omzet Jumbo 26% de hoogte in | RetailDetail

Omzet Jumbo 26% de hoogte in

Omzet Jumbo 26% de hoogte in

Supermarktketen Jumbo is op vergelijkbare basis in de eerste helft van 2015 met iets meer dan een procent gegroeid. De totale consumentenomzet ging zelfs met meer dan een kwart de hoogte in, door een sterke toename aan winkels.

Omzet daalt door afstoten C1000-filialen

De consumentenomzet van Jumbo klokte in de eerste zes maanden af op 3,164 miljard euro, 26% meer dan een jaar geleden. Op vergelijkbare basis was er sprake van een groei van 'slechts' 1,2%, maar volgens marktonderzoeker GfK is ook dat beter dan het gemiddelde van de markt, die met 0,7% groeide.

 

De geconsolideerde omzet daalde van 3,76 miljard euro naar 3,56 miljard euro, door het afstaan van 125 C1000-winkels aan Coop en Ahold. Die winkels waren samen goed voor een omzet van ongeveer 1 miljard euro. Jumbo bouwde zelf ook nog eens 79 C1000-filialen om en opende onlangs zijn 100e afhaalpunt voor online bestellingen. Het marktaandeel van de keten kwam uit op ongeveer 19%.

 

Leveren aan huis

"Na ruim vijf jaar enorm hard groeien, ombouwen en integreren van achtereenvolgens Super de Boer en C1000, kunnen we ons nu focussen op het optimaliseren van onze formule en organisatie. De afgelopen jaren hebben we Nederland geel gekleurd en op enorme schaal laten kennismaken met Jumbo, nu is het tijd om de lat in alle opzichten nog hoger te leggen en de klant de beste versie van onszelf te geven. Een formule waarbij de verwachting van elke klant wordt overtroffen", zegt CEO Frits van Eerd.

 

Voor de rest van het jaar wil Jumbo een aantal supermarkten verbouwen en uitbreiden en in november opent een derde Foodmarkt in Veghel. Daarnaast wil de keten vanaf dit najaar leveringen aan huis beginnen testen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Ondernemers akkoord met einde Emté

11/07/2018

De ondernemers van Emté hebben de overgang van hun keten naar Coop en Jumbo na een stemming goedgekeurd. Waarschijnlijk zullen alle partners de overeenkomst spoedig ondertekenen.