Online retailers krijgen concurrentie van fysieke winkels | RetailDetail

Online retailers krijgen concurrentie van fysieke winkels

Pure online retail is al over zijn hoogtepunt heen. Meer zelfs: webshops krijgen over enkele jaren stevige concurrentie van de goeie oude fysieke winkels. Deze provocerende claims lanceert ABN Amro in een studie met CBW-Mitex.


De digifoob die nu echter denkt de dans ontsprongen te zijn, vergist zich schromelijk. Fysieke retailers kunnen enkel en alleen mee op voorwaarde dat ze in de leer gaan bij hun online collega’s. De toekomst is namelijk resoluut ‘cross-channel’.

Kanaalconflict is passé

In Nederland is het vandaag al zo dat 45,4% van de consumenten het web combineert met het fysieke kanaal wanneer hij producten vergelijkt. Amper één op de vijf Nederlanders vergelijkt producten alleen nog in de winkel, terwijl anderzijds één op drie zich enkel online oriënteert. Tegen 2015 zou meer dan de helft van de shoppers beide kanalen gebruiken.


Bij het kopen gaat het er niet veel anders aan toe. Bijzonder opvallend is dat volgens de onderzoekers “uitsluitend kopen via webshops zijn hoogtepunt heeft bereikt”. ABN Amro voorspelt voor 2015 een lichte daling in het aantal shoppers dat uitsluitend online koopt. Klanten zullen zowel online als fysiek kopen. Dat betekent dat fysieke winkels webshops zullen moeten openen om alle klanten aan te spreken, maar – paradoxaal genoeg – internetwinkels eveneens stenen winkels horen te openen in dit internettijdperk.

'Clicks' én 'bricks'

Bijna driekwart van de respondenten in de studie vindt de combinatie van een offline winkel met een online shop een goed winkelconcept. Webshops zouden daarbij dienen als shop-in-shops waar merken en retailers meer ruimte en vrijheid krijgen om hun aanbod en brand te tonen dan op de beperkte oppervlakte van een winkelpand.


Een sterk retailmerk hebben is in die evolutie belangrijker dan ooit, want enkel op basis daarvan beslist de consument waar hij koopt. Ook reviews worden tussen vandaag en 2015 steeds belangrijker. ABN Amro raadt daarom zelfs ‘steen en mortel’-retailers aan hun klanten online reviews te laten schrijven. Aangezien klanten toch online zoeken om offline te kopen, beïnvloeden alle kanalen elkaar.

‘Constatering, geen dreigement’

Conclusie: de consument heeft lak aan kanalen. “Cross channel retail is een van de belangrijkste trends van de komende jaren. Retailers (zowel online als offline, nvdr.) die hier nu niet op inspelen, gaan over een paar jaar de aansluiting met hun klanten verliezen. Geen dreigement, maar een zakelijke constatering”, waarschuwt ABN Amro.

 

De volledige studie 'De consument van 2015: Cross channel retail' is hier te vinden.


 

Pure online retail is al over zijn hoogtepunt heen. Meer zelfs: webshops krijgen over enkele jaren stevige concurrentie van de goeie oude fysieke winkels. Deze provocerende claims lanceert ABN Amro in een studie met CBW-Mitex.


De digifoob die nu echter denkt de dans ontsprongen te zijn, vergist zich schromelijk. Fysieke retailers kunnen enkel en alleen mee op voorwaarde dat ze in de leer gaan bij hun online collega’s. De toekomst is namelijk resoluut ‘cross-channel’.

Kanaalconflict is passé

In Nederland is het vandaag al zo dat 45,4% van de consumenten het web combineert met het fysieke kanaal wanneer hij producten vergelijkt. Amper één op de vijf Nederlanders vergelijkt producten alleen nog in de winkel, terwijl anderzijds één op drie zich enkel online oriënteert. Tegen 2015 zou meer dan de helft van de shoppers beide kanalen gebruiken.


Bij het kopen gaat het er niet veel anders aan toe. Bijzonder opvallend is dat volgens de onderzoekers “uitsluitend kopen via webshops zijn hoogtepunt heeft bereikt”. ABN Amro voorspelt voor 2015 een lichte daling in het aantal shoppers dat uitsluitend online koopt. Klanten zullen zowel online als fysiek kopen. Dat betekent dat fysieke winkels webshops zullen moeten openen om alle klanten aan te spreken, maar – paradoxaal genoeg – internetwinkels eveneens stenen winkels horen te openen in dit internettijdperk.

'Clicks' én 'bricks'

Bijna driekwart van de respondenten in de studie vindt de combinatie van een offline winkel met een online shop een goed winkelconcept. Webshops zouden daarbij dienen als shop-in-shops waar merken en retailers meer ruimte en vrijheid krijgen om hun aanbod en brand te tonen dan op de beperkte oppervlakte van een winkelpand.


Een sterk retailmerk hebben is in die evolutie belangrijker dan ooit, want enkel op basis daarvan beslist de consument waar hij koopt. Ook reviews worden tussen vandaag en 2015 steeds belangrijker. ABN Amro raadt daarom zelfs ‘steen en mortel’-retailers aan hun klanten online reviews te laten schrijven. Aangezien klanten toch online zoeken om offline te kopen, beïnvloeden alle kanalen elkaar.

‘Constatering, geen dreigement’

Conclusie: de consument heeft lak aan kanalen. “Cross channel retail is een van de belangrijkste trends van de komende jaren. Retailers (zowel online als offline, nvdr.) die hier nu niet op inspelen, gaan over een paar jaar de aansluiting met hun klanten verliezen. Geen dreigement, maar een zakelijke constatering”, waarschuwt ABN Amro.

 

De volledige studie 'De consument van 2015: Cross channel retail' is hier te vinden.


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.