Online shoppen wordt snel populair in België.

Het online winkelen in België is aan een sterke opmars bezig. Dit blijkt uit een onderzoek da Belga iVox uitvoerde in opdracht van Mastercard. De financiële dienstverlener lanceerde vorig jaar zijn Maestrokaart voor e-commerce. Met deze enquête wilde Mastercard de impact van hun product op de markt meten. 

 

Online winkelen biedt mogelijkheden om in te spelen op de snelheid waarmee deze maatschappij leeft. De Belgische consument vindt online shoppen minder stresserend (72%). Je kan alles rustig bekijken zonder de drukte die je in een winkel zou hebben of zonder beperking van openingsuren.

 

De consument waardeert bovendien de grotere gebruiksvriendelijkheid van de websites (66%), lagere prijzen (58%) en snellere transacties (55%) dan in een fysieke retailomgeving.

 

Toch zijn er nog steeds factoren die het online winkelen voor de Belgische consument minder aangenaam maken. De perceptie blijft dat er voor e-commerce geen geschikt betaalmiddel is. Ook zijn er nog mensen die het tastbare missen, het feit van een product te kopen zonder het eerst te kunnen vasthouden.

 

Langere leveringstijden zijn een ander aspect waar webshops aan moeten werken. Er is echter vooral een beperkte kennis over e-commerce, de veiligheid ervan en interessante websites.   

Het online winkelen in België is aan een sterke opmars bezig. Dit blijkt uit een onderzoek da Belga iVox uitvoerde in opdracht van Mastercard. De financiële dienstverlener lanceerde vorig jaar zijn Maestrokaart voor e-commerce. Met deze enquête wilde Mastercard de impact van hun product op de markt meten. 

 

Online winkelen biedt mogelijkheden om in te spelen op de snelheid waarmee deze maatschappij leeft. De Belgische consument vindt online shoppen minder stresserend (72%). Je kan alles rustig bekijken zonder de drukte die je in een winkel zou hebben of zonder beperking van openingsuren.

 

De consument waardeert bovendien de grotere gebruiksvriendelijkheid van de websites (66%), lagere prijzen (58%) en snellere transacties (55%) dan in een fysieke retailomgeving.

 

Toch zijn er nog steeds factoren die het online winkelen voor de Belgische consument minder aangenaam maken. De perceptie blijft dat er voor e-commerce geen geschikt betaalmiddel is. Ook zijn er nog mensen die het tastbare missen, het feit van een product te kopen zonder het eerst te kunnen vasthouden.

 

Langere leveringstijden zijn een ander aspect waar webshops aan moeten werken. Er is echter vooral een beperkte kennis over e-commerce, de veiligheid ervan en interessante websites.   

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon: een alsmaar groeiend probleem voor andere retailers

27/07/2017

Wie dacht dat Amazon nu wel stilaan zou stoppen met groeien, die is eraan voor de moeite: het bedrijf is nu meer dan 500 miljard dollar waard. Het 'Amazon-effect' speelt andere retailers én beleggers parten. Hoe moeten ze reageren?

Groei aantal webwinkels stagneert in Europa

26/07/2017

Het percentage bedrijven dat online verkoopt in de Europese Unie is aan het stagneren. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat veel bedrijven niet zo graag over de landsgrenzen heen verkopen, omdat ze angst hebben voor fraude.

Grote investeringen drukken winst Coolblue België

26/07/2017

Ondanks een fors hogere omzet in België is de nettowinst van Coolblue gedaald. Dat heeft vooral te maken met de investeringen die de Nederlandse webshop doet in België, zoals de opening van een nieuw fysiek filiaal.

Amazon lanceert fysieke betaaloplossing Amazon Pay Places

25/07/2017

Amazon heeft in een beperkt aantal locaties Amazon Pay Places gelanceerd. Daarmee kunnen gebruikers van de mobiele app van Amazon op fysieke locaties bestellingen plaatsen en meteen afrekenen.

 Blokker voegt witgoedleverancier AO.nl toe aan Blokker.nl

21/07/2017

Nextail, de online organisatie van Blokker Holding, start een strategische samenwerking met de Nederlandse tak van online witgoedspecialist AO.nl.

Alles aan 3 dollar bij webshop Brandless

19/07/2017

Twee Amerikaanse ondernemers zijn op de proppen gekomen met een interessant nieuw concept. In hun webshop Brandless wordt immers slechts één prijs gehanteerd: 3 dollar. Die lage prijs kan het vasthouden omdat er flink is gesneden in de kosten.

Back to top