'Openingstijden winkels moeten op de schop'

De grens tussen online en offline is over negen jaar volledig verdwenen. Webshops moeten consumenten inspireren met visual merchendise en niet meer alleen packshots presenteren. Tegelijkertijd moeten fysieke winkels meer op webshops gaan lijken, door open te zijn als de klant wil winkelen. Desnoods 24 uur.

 

Dat zei trendwatcher Li Edelkoort tijdens een bijeenkomst in Amsterdam waarover de website Fashion United schrijft. 'Er zijn andere retailtijden aangebroken. De consument wil luieren op vrijdagavond en winkelen op zondag', zei Edelkoort, die niet meer gelooft in het richten op een specifieke doelgroep. 'Plezier is belangrijker.'

 

De internationaal werkende trendwatcher Edelkoort is één van de prominentste voorspellers van consumententrends in Nederland. Ze rekent op een opmars van onder meer winkels met een thema, mono-stores die zich op één specifiek product richten en winkels die de combinatie tussen mode en gadgets weten te vinden, zoals Apple.

De grens tussen online en offline is over negen jaar volledig verdwenen. Webshops moeten consumenten inspireren met visual merchendise en niet meer alleen packshots presenteren. Tegelijkertijd moeten fysieke winkels meer op webshops gaan lijken, door open te zijn als de klant wil winkelen. Desnoods 24 uur.

 

Dat zei trendwatcher Li Edelkoort tijdens een bijeenkomst in Amsterdam waarover de website Fashion United schrijft. 'Er zijn andere retailtijden aangebroken. De consument wil luieren op vrijdagavond en winkelen op zondag', zei Edelkoort, die niet meer gelooft in het richten op een specifieke doelgroep. 'Plezier is belangrijker.'

 

De internationaal werkende trendwatcher Edelkoort is één van de prominentste voorspellers van consumententrends in Nederland. Ze rekent op een opmars van onder meer winkels met een thema, mono-stores die zich op één specifiek product richten en winkels die de combinatie tussen mode en gadgets weten te vinden, zoals Apple.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Bijenkorf sluit eigen distributiecentrum in Woerden

12/01/2018

De Bijenkorf gaat zijn eigen distributiecentrum in Woerden sluiten. De sluiting staat gepland voor midden volgend jaar en kost 143 werknemers hun baan. De Bijenkorf gaat de taken van het distributiecentrum uitbesteden.

Europa wil belasting op plastic zakjes

11/01/2018

Nadat verschillende lidstaten al verschillende maatregelen hebben genomen om het gebruik van plastic zakjes terug te dringen, denkt de Europese Unie er nu aan om een algehele belasting op plastic zakjes in te voeren.

Amazon wil nieuw magazijn vlakbij Belgische en Nederlandse grens

10/01/2018

De Amerikaanse webshop Amazon gaat een nieuw distributiecentrum bouwen in het Duitse Mönchengladbach. Het nieuwe magazijn ligt vlakbij de Nederlandse en Belgische grens en zal dus waarschijnlijk gebruikt worden om aan die markten leveren.

Back to top