'Openingstijden winkels moeten op de schop'

De grens tussen online en offline is over negen jaar volledig verdwenen. Webshops moeten consumenten inspireren met visual merchendise en niet meer alleen packshots presenteren. Tegelijkertijd moeten fysieke winkels meer op webshops gaan lijken, door open te zijn als de klant wil winkelen. Desnoods 24 uur.

 

Dat zei trendwatcher Li Edelkoort tijdens een bijeenkomst in Amsterdam waarover de website Fashion United schrijft. 'Er zijn andere retailtijden aangebroken. De consument wil luieren op vrijdagavond en winkelen op zondag', zei Edelkoort, die niet meer gelooft in het richten op een specifieke doelgroep. 'Plezier is belangrijker.'

 

De internationaal werkende trendwatcher Edelkoort is één van de prominentste voorspellers van consumententrends in Nederland. Ze rekent op een opmars van onder meer winkels met een thema, mono-stores die zich op één specifiek product richten en winkels die de combinatie tussen mode en gadgets weten te vinden, zoals Apple.

De grens tussen online en offline is over negen jaar volledig verdwenen. Webshops moeten consumenten inspireren met visual merchendise en niet meer alleen packshots presenteren. Tegelijkertijd moeten fysieke winkels meer op webshops gaan lijken, door open te zijn als de klant wil winkelen. Desnoods 24 uur.

 

Dat zei trendwatcher Li Edelkoort tijdens een bijeenkomst in Amsterdam waarover de website Fashion United schrijft. 'Er zijn andere retailtijden aangebroken. De consument wil luieren op vrijdagavond en winkelen op zondag', zei Edelkoort, die niet meer gelooft in het richten op een specifieke doelgroep. 'Plezier is belangrijker.'

 

De internationaal werkende trendwatcher Edelkoort is één van de prominentste voorspellers van consumententrends in Nederland. Ze rekent op een opmars van onder meer winkels met een thema, mono-stores die zich op één specifiek product richten en winkels die de combinatie tussen mode en gadgets weten te vinden, zoals Apple.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top