'Openingstijden winkels moeten op de schop'

De grens tussen online en offline is over negen jaar volledig verdwenen. Webshops moeten consumenten inspireren met visual merchendise en niet meer alleen packshots presenteren. Tegelijkertijd moeten fysieke winkels meer op webshops gaan lijken, door open te zijn als de klant wil winkelen. Desnoods 24 uur.

 

Dat zei trendwatcher Li Edelkoort tijdens een bijeenkomst in Amsterdam waarover de website Fashion United schrijft. 'Er zijn andere retailtijden aangebroken. De consument wil luieren op vrijdagavond en winkelen op zondag', zei Edelkoort, die niet meer gelooft in het richten op een specifieke doelgroep. 'Plezier is belangrijker.'

 

De internationaal werkende trendwatcher Edelkoort is één van de prominentste voorspellers van consumententrends in Nederland. Ze rekent op een opmars van onder meer winkels met een thema, mono-stores die zich op één specifiek product richten en winkels die de combinatie tussen mode en gadgets weten te vinden, zoals Apple.

De grens tussen online en offline is over negen jaar volledig verdwenen. Webshops moeten consumenten inspireren met visual merchendise en niet meer alleen packshots presenteren. Tegelijkertijd moeten fysieke winkels meer op webshops gaan lijken, door open te zijn als de klant wil winkelen. Desnoods 24 uur.

 

Dat zei trendwatcher Li Edelkoort tijdens een bijeenkomst in Amsterdam waarover de website Fashion United schrijft. 'Er zijn andere retailtijden aangebroken. De consument wil luieren op vrijdagavond en winkelen op zondag', zei Edelkoort, die niet meer gelooft in het richten op een specifieke doelgroep. 'Plezier is belangrijker.'

 

De internationaal werkende trendwatcher Edelkoort is één van de prominentste voorspellers van consumententrends in Nederland. Ze rekent op een opmars van onder meer winkels met een thema, mono-stores die zich op één specifiek product richten en winkels die de combinatie tussen mode en gadgets weten te vinden, zoals Apple.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Back to top