Overnames Jumbo hebben niet voor prijsstijgingen gezorgd

Overnames Jumbo hebben niet voor prijsstijgingen gezorgd

Uit onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) blijkt dat de productprijzen niet zijn gestegen na de overnames van C1000 en Super de Boer door Jumbo. ACM stelt zo dat de fusies geen negatief effect hebben gehad op de concurrentie in de markt.

Geen negatieve gevolgen

Bij de fusies tussen de drie ketens, die gebeurden in de periode tussen 2009 en 2012, stelde de ACM dat er meer dan twintig winkels moesten verkocht worden, om zo de concurrentiepositie te waarborgen.


De ACM concludeert nu dat er voor de klanten geen negatieve gevolgen waren omwille van de fusies. De prijzen zijn niet hoger geworden en in vrijwel alle supermarkten is de variatie in het assortiment na de overnames gestegen. De ACM stelt dus vast dat de conclusies die enkele jaren geleden werden gemaakt, toen het de fusies goedkeurde, juist zijn uitgepakt.


In 2009 nam Jumbo supermarktketen Super de Boer over en twee jaar later werd ook de keten C1000 toegevoegd aan het bedrijf. Sindsdien zijn alle winkels van Super de Boer en C1000 omgebouwd naar filialen van Jumbo.

Tags: