Overnames Jumbo hebben niet voor prijsstijgingen gezorgd | RetailDetail

Overnames Jumbo hebben niet voor prijsstijgingen gezorgd

Overnames Jumbo hebben niet voor prijsstijgingen gezorgd

Uit onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) blijkt dat de productprijzen niet zijn gestegen na de overnames van C1000 en Super de Boer door Jumbo. ACM stelt zo dat de fusies geen negatief effect hebben gehad op de concurrentie in de markt.

Geen negatieve gevolgen

Bij de fusies tussen de drie ketens, die gebeurden in de periode tussen 2009 en 2012, stelde de ACM dat er meer dan twintig winkels moesten verkocht worden, om zo de concurrentiepositie te waarborgen.


De ACM concludeert nu dat er voor de klanten geen negatieve gevolgen waren omwille van de fusies. De prijzen zijn niet hoger geworden en in vrijwel alle supermarkten is de variatie in het assortiment na de overnames gestegen. De ACM stelt dus vast dat de conclusies die enkele jaren geleden werden gemaakt, toen het de fusies goedkeurde, juist zijn uitgepakt.


In 2009 nam Jumbo supermarktketen Super de Boer over en twee jaar later werd ook de keten C1000 toegevoegd aan het bedrijf. Sindsdien zijn alle winkels van Super de Boer en C1000 omgebouwd naar filialen van Jumbo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.