Parkeren om te winkelen weer fors duurder.

Twee van de drie parkeergarages in steden zijn tot 20 procent duurder geworden. Dit gebeurt bovendien meestal op een stiekeme manier door niet de prijs, maar het aantal minuten aan te passen. De hoge parkeertarieven zijn een vaste klacht van de detailhandel, die klanten zien uitwijken naar internet of naar goedkopere winkelgebieden.

 

De Nationale Parkeertest wordt jaarlijks uitgevoerd door platform Detailhandel Nederland. Deze onderzoek 79 parkeergarages in 26 steden en concludeerde dat bij 48 gevallen de prijs van het parkeren fors is toegenomen. Belangrijk verwijt van het platform is dat de opbrengsten niet worden geïnvesteerd in bereikbaarheid en onderhoud van de winkelgebieden, maar dat gemeenten de parkeergarages gebruiken als een manier om de gaten in de begroting te dekken. De verhogingen gelden over het algemeen ook voor parkeren op straat.

 

Onafhankelijk onderzoek zou aantonen dat er geen verband is tussen parkeertarieven en de hoogte van de omzet van winkels, maar dit wordt door mensen uit de praktijk fel bestreden. Volgens de gemeenten wordt het motief van de hogere parkeertarieven verkeerd weergegeven. Het zou bedoeld zijn om alternatief vervoer met de fiets, bus of metro te stimuleren.

Twee van de drie parkeergarages in steden zijn tot 20 procent duurder geworden. Dit gebeurt bovendien meestal op een stiekeme manier door niet de prijs, maar het aantal minuten aan te passen. De hoge parkeertarieven zijn een vaste klacht van de detailhandel, die klanten zien uitwijken naar internet of naar goedkopere winkelgebieden.

 

De Nationale Parkeertest wordt jaarlijks uitgevoerd door platform Detailhandel Nederland. Deze onderzoek 79 parkeergarages in 26 steden en concludeerde dat bij 48 gevallen de prijs van het parkeren fors is toegenomen. Belangrijk verwijt van het platform is dat de opbrengsten niet worden geïnvesteerd in bereikbaarheid en onderhoud van de winkelgebieden, maar dat gemeenten de parkeergarages gebruiken als een manier om de gaten in de begroting te dekken. De verhogingen gelden over het algemeen ook voor parkeren op straat.

 

Onafhankelijk onderzoek zou aantonen dat er geen verband is tussen parkeertarieven en de hoogte van de omzet van winkels, maar dit wordt door mensen uit de praktijk fel bestreden. Volgens de gemeenten wordt het motief van de hogere parkeertarieven verkeerd weergegeven. Het zou bedoeld zijn om alternatief vervoer met de fiets, bus of metro te stimuleren.

Tags: