Parkeren om te winkelen weer fors duurder. | RetailDetail

Parkeren om te winkelen weer fors duurder.

Twee van de drie parkeergarages in steden zijn tot 20 procent duurder geworden. Dit gebeurt bovendien meestal op een stiekeme manier door niet de prijs, maar het aantal minuten aan te passen. De hoge parkeertarieven zijn een vaste klacht van de detailhandel, die klanten zien uitwijken naar internet of naar goedkopere winkelgebieden.

 

De Nationale Parkeertest wordt jaarlijks uitgevoerd door platform Detailhandel Nederland. Deze onderzoek 79 parkeergarages in 26 steden en concludeerde dat bij 48 gevallen de prijs van het parkeren fors is toegenomen. Belangrijk verwijt van het platform is dat de opbrengsten niet worden geïnvesteerd in bereikbaarheid en onderhoud van de winkelgebieden, maar dat gemeenten de parkeergarages gebruiken als een manier om de gaten in de begroting te dekken. De verhogingen gelden over het algemeen ook voor parkeren op straat.

 

Onafhankelijk onderzoek zou aantonen dat er geen verband is tussen parkeertarieven en de hoogte van de omzet van winkels, maar dit wordt door mensen uit de praktijk fel bestreden. Volgens de gemeenten wordt het motief van de hogere parkeertarieven verkeerd weergegeven. Het zou bedoeld zijn om alternatief vervoer met de fiets, bus of metro te stimuleren.

Twee van de drie parkeergarages in steden zijn tot 20 procent duurder geworden. Dit gebeurt bovendien meestal op een stiekeme manier door niet de prijs, maar het aantal minuten aan te passen. De hoge parkeertarieven zijn een vaste klacht van de detailhandel, die klanten zien uitwijken naar internet of naar goedkopere winkelgebieden.

 

De Nationale Parkeertest wordt jaarlijks uitgevoerd door platform Detailhandel Nederland. Deze onderzoek 79 parkeergarages in 26 steden en concludeerde dat bij 48 gevallen de prijs van het parkeren fors is toegenomen. Belangrijk verwijt van het platform is dat de opbrengsten niet worden geïnvesteerd in bereikbaarheid en onderhoud van de winkelgebieden, maar dat gemeenten de parkeergarages gebruiken als een manier om de gaten in de begroting te dekken. De verhogingen gelden over het algemeen ook voor parkeren op straat.

 

Onafhankelijk onderzoek zou aantonen dat er geen verband is tussen parkeertarieven en de hoogte van de omzet van winkels, maar dit wordt door mensen uit de praktijk fel bestreden. Volgens de gemeenten wordt het motief van de hogere parkeertarieven verkeerd weergegeven. Het zou bedoeld zijn om alternatief vervoer met de fiets, bus of metro te stimuleren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.