Parkeren om te winkelen weer fors duurder.

Twee van de drie parkeergarages in steden zijn tot 20 procent duurder geworden. Dit gebeurt bovendien meestal op een stiekeme manier door niet de prijs, maar het aantal minuten aan te passen. De hoge parkeertarieven zijn een vaste klacht van de detailhandel, die klanten zien uitwijken naar internet of naar goedkopere winkelgebieden.

 

De Nationale Parkeertest wordt jaarlijks uitgevoerd door platform Detailhandel Nederland. Deze onderzoek 79 parkeergarages in 26 steden en concludeerde dat bij 48 gevallen de prijs van het parkeren fors is toegenomen. Belangrijk verwijt van het platform is dat de opbrengsten niet worden geïnvesteerd in bereikbaarheid en onderhoud van de winkelgebieden, maar dat gemeenten de parkeergarages gebruiken als een manier om de gaten in de begroting te dekken. De verhogingen gelden over het algemeen ook voor parkeren op straat.

 

Onafhankelijk onderzoek zou aantonen dat er geen verband is tussen parkeertarieven en de hoogte van de omzet van winkels, maar dit wordt door mensen uit de praktijk fel bestreden. Volgens de gemeenten wordt het motief van de hogere parkeertarieven verkeerd weergegeven. Het zou bedoeld zijn om alternatief vervoer met de fiets, bus of metro te stimuleren.

Twee van de drie parkeergarages in steden zijn tot 20 procent duurder geworden. Dit gebeurt bovendien meestal op een stiekeme manier door niet de prijs, maar het aantal minuten aan te passen. De hoge parkeertarieven zijn een vaste klacht van de detailhandel, die klanten zien uitwijken naar internet of naar goedkopere winkelgebieden.

 

De Nationale Parkeertest wordt jaarlijks uitgevoerd door platform Detailhandel Nederland. Deze onderzoek 79 parkeergarages in 26 steden en concludeerde dat bij 48 gevallen de prijs van het parkeren fors is toegenomen. Belangrijk verwijt van het platform is dat de opbrengsten niet worden geïnvesteerd in bereikbaarheid en onderhoud van de winkelgebieden, maar dat gemeenten de parkeergarages gebruiken als een manier om de gaten in de begroting te dekken. De verhogingen gelden over het algemeen ook voor parkeren op straat.

 

Onafhankelijk onderzoek zou aantonen dat er geen verband is tussen parkeertarieven en de hoogte van de omzet van winkels, maar dit wordt door mensen uit de praktijk fel bestreden. Volgens de gemeenten wordt het motief van de hogere parkeertarieven verkeerd weergegeven. Het zou bedoeld zijn om alternatief vervoer met de fiets, bus of metro te stimuleren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Coolblue lanceert eerste Coolblue XXL in Amsterdam

24/11/2017

De Rotterdamse webwinkel Coolblue zet zijn omnichannel-strategie kracht bij met de lancering van het concept Coolblue XXL. Klanten kunnen er meer dan duizend producten ter plekke testen en afhalen, soms al een minuut na de bestelling.

Unilever start zoektocht naar opvolger CEO Paul Polman

24/11/2017

Unilever is gestart met de zoektocht naar een opvolger voor CEO Paul Polman. Het heeft daarvoor headhunter Egon Zehnder ingehuurd, dat nu op zoek zal gaan naar geschikte kandidaten.

Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

Back to top