Parkeren om te winkelen weer fors duurder. | RetailDetail

Parkeren om te winkelen weer fors duurder.

Twee van de drie parkeergarages in steden zijn tot 20 procent duurder geworden. Dit gebeurt bovendien meestal op een stiekeme manier door niet de prijs, maar het aantal minuten aan te passen. De hoge parkeertarieven zijn een vaste klacht van de detailhandel, die klanten zien uitwijken naar internet of naar goedkopere winkelgebieden.

 

De Nationale Parkeertest wordt jaarlijks uitgevoerd door platform Detailhandel Nederland. Deze onderzoek 79 parkeergarages in 26 steden en concludeerde dat bij 48 gevallen de prijs van het parkeren fors is toegenomen. Belangrijk verwijt van het platform is dat de opbrengsten niet worden geïnvesteerd in bereikbaarheid en onderhoud van de winkelgebieden, maar dat gemeenten de parkeergarages gebruiken als een manier om de gaten in de begroting te dekken. De verhogingen gelden over het algemeen ook voor parkeren op straat.

 

Onafhankelijk onderzoek zou aantonen dat er geen verband is tussen parkeertarieven en de hoogte van de omzet van winkels, maar dit wordt door mensen uit de praktijk fel bestreden. Volgens de gemeenten wordt het motief van de hogere parkeertarieven verkeerd weergegeven. Het zou bedoeld zijn om alternatief vervoer met de fiets, bus of metro te stimuleren.

Twee van de drie parkeergarages in steden zijn tot 20 procent duurder geworden. Dit gebeurt bovendien meestal op een stiekeme manier door niet de prijs, maar het aantal minuten aan te passen. De hoge parkeertarieven zijn een vaste klacht van de detailhandel, die klanten zien uitwijken naar internet of naar goedkopere winkelgebieden.

 

De Nationale Parkeertest wordt jaarlijks uitgevoerd door platform Detailhandel Nederland. Deze onderzoek 79 parkeergarages in 26 steden en concludeerde dat bij 48 gevallen de prijs van het parkeren fors is toegenomen. Belangrijk verwijt van het platform is dat de opbrengsten niet worden geïnvesteerd in bereikbaarheid en onderhoud van de winkelgebieden, maar dat gemeenten de parkeergarages gebruiken als een manier om de gaten in de begroting te dekken. De verhogingen gelden over het algemeen ook voor parkeren op straat.

 

Onafhankelijk onderzoek zou aantonen dat er geen verband is tussen parkeertarieven en de hoogte van de omzet van winkels, maar dit wordt door mensen uit de praktijk fel bestreden. Volgens de gemeenten wordt het motief van de hogere parkeertarieven verkeerd weergegeven. Het zou bedoeld zijn om alternatief vervoer met de fiets, bus of metro te stimuleren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.