Parkeren om te winkelen weer fors duurder.

Twee van de drie parkeergarages in steden zijn tot 20 procent duurder geworden. Dit gebeurt bovendien meestal op een stiekeme manier door niet de prijs, maar het aantal minuten aan te passen. De hoge parkeertarieven zijn een vaste klacht van de detailhandel, die klanten zien uitwijken naar internet of naar goedkopere winkelgebieden.

 

De Nationale Parkeertest wordt jaarlijks uitgevoerd door platform Detailhandel Nederland. Deze onderzoek 79 parkeergarages in 26 steden en concludeerde dat bij 48 gevallen de prijs van het parkeren fors is toegenomen. Belangrijk verwijt van het platform is dat de opbrengsten niet worden geïnvesteerd in bereikbaarheid en onderhoud van de winkelgebieden, maar dat gemeenten de parkeergarages gebruiken als een manier om de gaten in de begroting te dekken. De verhogingen gelden over het algemeen ook voor parkeren op straat.

 

Onafhankelijk onderzoek zou aantonen dat er geen verband is tussen parkeertarieven en de hoogte van de omzet van winkels, maar dit wordt door mensen uit de praktijk fel bestreden. Volgens de gemeenten wordt het motief van de hogere parkeertarieven verkeerd weergegeven. Het zou bedoeld zijn om alternatief vervoer met de fiets, bus of metro te stimuleren.

Twee van de drie parkeergarages in steden zijn tot 20 procent duurder geworden. Dit gebeurt bovendien meestal op een stiekeme manier door niet de prijs, maar het aantal minuten aan te passen. De hoge parkeertarieven zijn een vaste klacht van de detailhandel, die klanten zien uitwijken naar internet of naar goedkopere winkelgebieden.

 

De Nationale Parkeertest wordt jaarlijks uitgevoerd door platform Detailhandel Nederland. Deze onderzoek 79 parkeergarages in 26 steden en concludeerde dat bij 48 gevallen de prijs van het parkeren fors is toegenomen. Belangrijk verwijt van het platform is dat de opbrengsten niet worden geïnvesteerd in bereikbaarheid en onderhoud van de winkelgebieden, maar dat gemeenten de parkeergarages gebruiken als een manier om de gaten in de begroting te dekken. De verhogingen gelden over het algemeen ook voor parkeren op straat.

 

Onafhankelijk onderzoek zou aantonen dat er geen verband is tussen parkeertarieven en de hoogte van de omzet van winkels, maar dit wordt door mensen uit de praktijk fel bestreden. Volgens de gemeenten wordt het motief van de hogere parkeertarieven verkeerd weergegeven. Het zou bedoeld zijn om alternatief vervoer met de fiets, bus of metro te stimuleren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Caroline Thomaes leidt Procter & Gamble Benelux

23/06/2017

Vanaf 1 juli wijzigt de directie bij Procter & Gamble Benelux. De Belgische countrymanager Caroline Thomaes gaat nu de Benelux aansturen, Hanneke Spruijt wordt algemeen directeur Nederland. 

Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Back to top