Plus wint omzet, maar verliest nettowinst

De supermarkten van Plus hebben hun omzet in 2010 met 1,9 procent zien toenemen tot 1,91 miljard euro. De coöperatieve vereniging achter de winkel, Sperwer, moest de leden echter wel financieel vaker bijstaan en enkele incidentele lasten nemen met betrekking tot de ontwikkeling van nieuwe vestigingspunten. Daardoor daalde de nettowinst van Sperwer met 8,6 miljoen euro naar 3,5 miljoen euro.

 

Plus is bezig met een herpositionering, waarbij sterker wordt ingezet op ondernemerschap en service. Die wordt ondersteund met een nieuwe reclamecampagne. Ook wil de formule scoren met een groter assortiment uit de buurt, het zogenoemde streekassortiment. In totaal beschikt de formule over 269 winkels. Die kenden qua omzet vooral een sterk tweede deel van het jaar, onder meer door de succesvolle actie rond het WK voetbal met juichbandjes.

 

De directie van Plus doet geen uitspraken over de resultaten voor het lopende jaar. Het moeizame economische klimaat zal ook dit jaar aanhouden, verwacht Sperwer. In elk geval zijn dit jaar minder lasten voorzien voor ondersteuning van aangesloten winkels. 

De supermarkten van Plus hebben hun omzet in 2010 met 1,9 procent zien toenemen tot 1,91 miljard euro. De coöperatieve vereniging achter de winkel, Sperwer, moest de leden echter wel financieel vaker bijstaan en enkele incidentele lasten nemen met betrekking tot de ontwikkeling van nieuwe vestigingspunten. Daardoor daalde de nettowinst van Sperwer met 8,6 miljoen euro naar 3,5 miljoen euro.

 

Plus is bezig met een herpositionering, waarbij sterker wordt ingezet op ondernemerschap en service. Die wordt ondersteund met een nieuwe reclamecampagne. Ook wil de formule scoren met een groter assortiment uit de buurt, het zogenoemde streekassortiment. In totaal beschikt de formule over 269 winkels. Die kenden qua omzet vooral een sterk tweede deel van het jaar, onder meer door de succesvolle actie rond het WK voetbal met juichbandjes.

 

De directie van Plus doet geen uitspraken over de resultaten voor het lopende jaar. Het moeizame economische klimaat zal ook dit jaar aanhouden, verwacht Sperwer. In elk geval zijn dit jaar minder lasten voorzien voor ondersteuning van aangesloten winkels. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top