Portaalzender EXQI Plus lanceert nieuwe formats

alt Sinds  maandag 22 februari is EXQI Plus op antenne. EXQI Plus fungeert als ‘portaalzender’ naar de digitale themazenders EXQI Sport en EXQI Culture, radio EXQI FM en de website EXQI.be. In de loop van de volgende weken worden verschillende nieuwe formats gelanceerd zoals Dragone, Flying Tigers, Cottage, Studio 3, en het Stedenspel. Het informatieblok van exact een uur fungeert als horizontale drager van de programmatie. Daarnaast zorgt een verticale programmatie ervoor dat de kijker kan kiezen uit de thema’s sport, cultuur, lifestyle en entertainment. Voor liveprogramma’s zoals sportwedstrijden of concerten wordt afgeweken van de vaste programmatie. EXQI opteert  voor een graduele start zodat de kijker bijna wekelijks kan  kennis maken met een nieuw programma van eigen bodem. “Het project EXQI is gebaseerd op de overtuiging dat alle vormen van mediaconsumptie naar elkaar toegroeien: print, radio, televisie maar ook bewegend internet, mobiele televisie, video on demand, digitale cinema en doelgroepentelevisie. EXQI is daarbij de verzamelnaam voor content die beantwoordt aan vier waarden: zelfontplooiing of informatie, groepsgevoel of solidariteit, duurzaamheid of  langetermijndenken en tenslotte een positieve levensbenadering in plaats van een scherpe en cynische samenleving. EXQI Plus moet  een belangrijke bouwsteen worden binnen het EXQI multimediale project”, aldus woordvoerder Sven Verresen.

Gabriel -Fe- Fehervari, CEO van EXQI, verwoordt de start van EXQI Plus als volgt: “Midden augustus 2009 kreeg EXQI Plus de toelating van Telenet om analoog op de kabel verdeeld te worden.  Sindsdien is er hard gewerkt om EXQI Plus rond te krijgen, met een ploeg van zo’n 50 vaste medewerkers en nog eens evenveel freelancers uit de mediasector. Dat een ernstige zender niet op een maand tijd kan worden opgestart, weet iedereen. Beweringen alsof de zender daardoor al herhaaldelijk werd uitgesteld, zijn onterecht. Een gewetensvolle ondernemer zoekt naar tactisch het beste moment en start maar als hij er klaar voor is. Dat is 22 februari geworden, na de carnavalsvakantie en in de laatste dagen van de Olympische Winterspelen die op EXQI Sport worden uitgezonden. De economische situatie is zeker niet de meest gunstige, maar het is vooral het gebrek aan solidariteit van de collega’s uit de mediawereld zelf en het opjagen van onze eigen mensen waardoor we bijkomende horden moesten nemen. We hebben bewust niet gereageerd op al de negatieve berichtgevingen, omdat reageren niet strookt met onze hoofdwaarde: op een positieve manier ondernemen en in ons geval positieve tv brengen. Oorlogstaal ligt niet in onze aard en wie ons kent, weet dat Alfacam en EXQI net voor het tegenovergestelde staan. Het is niet onze bedoeling om bestaande mediagroepen of tv-zenders de loef af te steken. EXQI wordt een mediaproject dat met geen bestaande mediavorm kan worden vergeleken: geen print, geen traditionele tv-zender, … . Dat we willen samenwerken en de hand reiken, hebben we al dikwijls herhaald en brengen we ook in de praktijk. Bijvoorbeeld met de VRT m.b.t. de sublicentie van de Olympische Winterspelen in Vancouver. Het project EXQI uitbouwen zal jaren in beslag nemen. EXQI Culture bestaat inmiddels al 3,5 jaar, EXQI Sport twee jaar en EXQI FM bijna een jaar. Duurzaamheid en langetermijndenken vormen een tweede belangrijke waarde van EXQI. Bovendien is het een uniek en innovatief project zodat veel beslissingen moeten herzien en aangepast worden. Noem het misschien een zottenkot, maar wel eentje waarvoor we niet beschaamd zijn en waar we fouten durven toegeven en beslissingen durven bijstellen. We hebben lang gewikt en gewogen om voor EXQI Plus in Vlaanderen de exacte positionering vast te leggen. Net om niet voor de voeten van bestaande zenders te lopen. EXQI Plus beschouwen we als een portaalzender, bij wijze van spreken een ontvangstruimte waar je een bepaald aanbod kan vinden, maar van waaruit je verder naar de andere themazenders kan. We hebben gekozen om te beginnen met een progressieve programmatie. Dat wil zeggen dat we starten met een vast informatieblok van een uur en dat we wekelijks  verrijken met kwalitatieve docureeksen van eigen bodem en met  muziek, sport en ontspanningsprogramma’s.”

Alle informatie m.b.t. de programma’s en tijdstippen werd ondertussen aan de gekende televisiebladen meegedeeld. Hieronder alvast een beknopt overzicht:

SurPlus: een uur informatie, loopt van 18u00 tot 19u00 en wordt herhaald van 19u00 tot 20u00, en tot na de zomer ook tussen 22-23 en 23-24u. Dat laat de kijker toe om te kunnen inpikken halverwege en door te kijken tot de volgende helft. SurPlus bestaat uit:
­    - het Cultuurjournaal: dagelijks de culturele actualiteit
­    - het weerbericht
­    - Veel Besproken: een interviewprogramma waarin Katrien Smets, ex-ROB,  in gesprek gaat met een gast uit de actualiteit.
­    - Sportmagazine: gaat dieper in op de sportactualiteit met gasten en reportages; dagelijks wisselende accenten. Gastheren zijn Ruben Van Gucht, Jan Rummens,     Annelies Martens en Stefan Van Loock.
­    - The making of Vancouver:  een docureeks met een blik achter de schermen van de Olympische Winterspelen. De reeks illustreert hoe de Alfacam-teams telkens specifieke hindernissen per sportdiscipline nemen om wereldwijd de beste beelden op antenne te krijgen.

Een van de nieuwe programma’s is ‘Dragone: van Lint tot Macau’. In de loop van 2007 en 2008 ging Franco Dragone over de hele wereld op zoek naar atleten en gymnasten met wie hij een unieke watershow zou kunnen creëren. De show is bestemd voor het City of Dreams-theater in Macao, het Las Vegas van China. Omdat het theater in Macao nog in aanbouw was, moest er een locatie gevonden worden voor de repetities en trainingen. Franco Dragone’s oog viel op de mediasite van het Eurocam Media Center en gaf de opdracht om in Lint een waterstudio op maat te bouwen. Op 9 januari 2009 was de studio klaar en op 10 januari 2009 kwam het team van 80 atleten en hun crew uit alle werelddelen in Lint aan. Op die dag begon ook het verhaal achter de schermen van de show. De kijker maakt het lief en leed mee van een aantal artiesten zoals de Poolse gymnaste Klaudyna, de Braziliaanse hoogteduiker Sandro, de Tanzaniaanse clown Wabo, de Chinese atleet Xu Tao en de gedreven Engelsman Kirk.  Iedere dag worden de atleten tijdens de creatie van de show geconfronteerd met nieuwe uitdagingen, problemen en gevaren. De kijker leert ze één voor één beter kennen als persoon en beleeft tegelijkertijd hoe het is om lang zonder familie en vrienden te leven, in een vreemd land, met een andere cultuur en een moeilijke taal. De uitzendingen ‘Dragone: van Lint tot Macau’ starten vanaf 1 maart.

Ook op 1 maart starten de ‘Flying Tigers’. Ieder jaar ontmoeten de beste gevechtspiloten uit 25 landen elkaar voor de reünie van de TIGER SQUADS. In 2009 werd die reünie georganiseerd in Kleine Brogel; 80 straaljagers en 800 bemanningsleden kwamen er bij elkaar. Gedurende verschillende dagen in september toonden ze hun vliegkunsten, daagden ze elkaar uit en tasten ze de grenzen van het onmogelijke af. EXQI Plus kreeg de kans om  mee te vliegen in deze wereld die we kennen van Top Gun. We brengen iedere week het verhaal van mannen die actiegerichtheid combineren met een ongekende dosis precisie en concentratievermogen. We zien ook het leven in de kazerne en luisteren mee naar de verhalen in de mess.

Uit het filmaanbod pikken we  het briljant Italiaans epos “La meglio gioventù”, dat in vier delen zal worden uitgezonden.

Vanaf 3 maart start Cottage. opgenomen te midden van een openluchtstudio van maar liefst
22.000m². De aanleg ervan - bloementuin, vijvers, kippen, paarden, wijn- en boomgaard, groentetuin, enz. -  draait op volle toeren. Cottage wordt een gevarieerd programma waarin thema’s aan bod komen zoals ecologie, duurzaamheid, gezond eten en verantwoord bouwen. Gastvrouw is Martine Prenen.

 Vanaf 13 maart start Studio 3, het wekelijkse muziekprogramma, dat wordt opgenomen in Studio 3 van het Eurocam Media Center en zal draaien rond een centrale gast en enkele nevengasten. Het zal telkens gaan om een artiest uit de internationale of nationale muziekwereld. Na een studiogesprek zullen de gasten, samen met hun muzikanten en soms ook in onverwachte combinaties, optreden. Dit programma zal lopen op EXQI Plus in 2D en op EXQI Culture in 3D en in HDTV. Om ten volle te kunnen genieten van het 3D-effect dient de kijker te beschikken over een 3D-bril.

In april gaan EXQI Plus en de Nederlandse TROS samen een nieuwe reeks opnemen van “Stedenspel” (werktitel), waarbij een Nederlandse stad of dorp het opneemt tegen een Belgische stad of dorp. In iedere aflevering is er één stad of dorp de winnaar die met de eeuwige roem naar huis gaat. In “Stedenspel” is ook een hoofdrol weggelegd voor het grote zwembad van Studio 12 van het Eurocam Media Center. Dankzij de uitzonderlijke afmetingen van de studio, 75m x 40 meter en een hoogte van ruim 22 meter,  zullen er veel spectaculaire varianten op oude klassiekers worden gespeeld met een hoge amusementswaarde voor de hele familie. Er wordt gespeeld met teams van 4 mannen en 4 vrouwen  met 2 reservespelers, geselecteerd door de dorpen en steden zelf. Gezelligheid staat voorop, maar ook sportiviteit en lef. Stedenspel wordt door EXQI Plus uitgezonden in april en door de TROS tijdens de komende zomer.

“Wij zijn ervan overtuigd dat we met dit kwalitatief aanbod onze vaste stek bij de tv-kijker kunnen veroveren. We mikken daarbij op een brede doelgroep. We streven naar een klokvaste programmatie, die kwaliteit boven kwantiteit stelt en een positieve levensvisie promoot”, besluit CEO Fehervari.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Het winkelgebied als sociale ontmoetingsplaats bepaalt voortbestaan

02/05/2016

Het winkelgebied van de toekomst moet weer een sociale ontmoetingsplaats voor de consument worden: de ervaringen tijdens het bezoek aan een winkelcentrum ofwel de sociale meerwaarde, wordt bepalend voor het voortbestaan van een winkelgebied.

Halalvoeding en -cosmetica zijn kansrijk in sterke groeimarkt

20/04/2016

Voeding en cosmetica zijn kansrijke segmenten in de groeimarkt halal, waar supermarkten op kunnen inspelen. De moslimconsument, maar ook de bewuste niet-moslim, heeft een toenemende belangstelling voor producten met halalcertificering.

EuroCommerce: “Consumenten willen veel keuze, huismerken bieden die"

20/04/2016

EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) hebben een nieuw rapport vrijgegeven over de waarde van huismerken. Daaruit blijkt dat consumenten vooral veel keuze willen, maar dat die verschillende keuzes niet verwarrend mogen zijn.

 

Back to top