Recordomzet winkels in belastingvrije inkopen.

Toeristen hebben afgelopen jaar voor een recordbedrag gebruik gemaakt van de mogelijkheid om Nederland belastingvrij inkopen te doen. In totaal is er voor 108 miljoen euro besteed aan tax free inkopen.

 

Vooral toeristen uit China, Brazilië, Rusland en Indonesië hebben veel gebruik gemaakt van deze mogelijkheid, blijkt uit cijfers van Global Blue. Deze organisatie richt zich op optimalisatie van reizigersbestedingen. Vooral in de tweede helft van 2010 namen de bestedingen behoorlijk toe. Het groeipercentage bedroeg 37 procent. Het uiteindelijke bedrag van 108 miljoen euro is een record voor Nederland.

 

De gemiddelde besteding op een vliegveld in Nederland ligt nu rond de 430 euro, wat 9 procent hoger ligt dan in 2009. Vooral horloges, juwelen en kleding gaan grif over de toonbank. Voor het komend jaar rekent Global Blue op een verdere groei van de belastingvrije bestedingen met 14 procent.

Toeristen hebben afgelopen jaar voor een recordbedrag gebruik gemaakt van de mogelijkheid om Nederland belastingvrij inkopen te doen. In totaal is er voor 108 miljoen euro besteed aan tax free inkopen.

 

Vooral toeristen uit China, Brazilië, Rusland en Indonesië hebben veel gebruik gemaakt van deze mogelijkheid, blijkt uit cijfers van Global Blue. Deze organisatie richt zich op optimalisatie van reizigersbestedingen. Vooral in de tweede helft van 2010 namen de bestedingen behoorlijk toe. Het groeipercentage bedroeg 37 procent. Het uiteindelijke bedrag van 108 miljoen euro is een record voor Nederland.

 

De gemiddelde besteding op een vliegveld in Nederland ligt nu rond de 430 euro, wat 9 procent hoger ligt dan in 2009. Vooral horloges, juwelen en kleding gaan grif over de toonbank. Voor het komend jaar rekent Global Blue op een verdere groei van de belastingvrije bestedingen met 14 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Fnac en Carrefour: het nieuwe powerkoppel van Frankrijk?

14/06/2017

Komt er een huwelijk tussen Carrefour en Fnac Darty, nu Fnac-topman Alexandre Bompard aan het stuur komt van Carrefour? Kunnen een zoekende supermarktketen, een cultuurverkoper in relance en een gewilde elektroretailer de Franse retail ‘great again’ maken? 

Back to top