Recordomzet winkels in belastingvrije inkopen.

Toeristen hebben afgelopen jaar voor een recordbedrag gebruik gemaakt van de mogelijkheid om Nederland belastingvrij inkopen te doen. In totaal is er voor 108 miljoen euro besteed aan tax free inkopen.

 

Vooral toeristen uit China, Brazilië, Rusland en Indonesië hebben veel gebruik gemaakt van deze mogelijkheid, blijkt uit cijfers van Global Blue. Deze organisatie richt zich op optimalisatie van reizigersbestedingen. Vooral in de tweede helft van 2010 namen de bestedingen behoorlijk toe. Het groeipercentage bedroeg 37 procent. Het uiteindelijke bedrag van 108 miljoen euro is een record voor Nederland.

 

De gemiddelde besteding op een vliegveld in Nederland ligt nu rond de 430 euro, wat 9 procent hoger ligt dan in 2009. Vooral horloges, juwelen en kleding gaan grif over de toonbank. Voor het komend jaar rekent Global Blue op een verdere groei van de belastingvrije bestedingen met 14 procent.

Toeristen hebben afgelopen jaar voor een recordbedrag gebruik gemaakt van de mogelijkheid om Nederland belastingvrij inkopen te doen. In totaal is er voor 108 miljoen euro besteed aan tax free inkopen.

 

Vooral toeristen uit China, Brazilië, Rusland en Indonesië hebben veel gebruik gemaakt van deze mogelijkheid, blijkt uit cijfers van Global Blue. Deze organisatie richt zich op optimalisatie van reizigersbestedingen. Vooral in de tweede helft van 2010 namen de bestedingen behoorlijk toe. Het groeipercentage bedroeg 37 procent. Het uiteindelijke bedrag van 108 miljoen euro is een record voor Nederland.

 

De gemiddelde besteding op een vliegveld in Nederland ligt nu rond de 430 euro, wat 9 procent hoger ligt dan in 2009. Vooral horloges, juwelen en kleding gaan grif over de toonbank. Voor het komend jaar rekent Global Blue op een verdere groei van de belastingvrije bestedingen met 14 procent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo zal het internet of things retail veranderen

29/05/2017

De vraag is niet zozeer of, maar wel wanneer consumenten hun boodschappen (deels) via geautomatiseerde systemen laten verlopen. Er zijn ingrijpende gevolgen, niet alleen voor de retail, maar ook lager in de keten.

Fonq gaat fysieke winkel openen

29/05/2017

Online warenhuis Fonq gaat een eigen fysieke winkel openen in Amsterdam. Dat blijkt uit een vacature die het bedrijf heeft vrijgegeven. Als de winkel een succes is, dan volgen er later mogelijk nog vestigingen.

Weinig enthousiasme voor nieuwe boekwinkel Amazon in New York

26/05/2017

Online retailer Amazon heeft zijn eerste boekwinkel in New York geopend, maar de reacties op de opening van de nieuwe fysieke winkel zijn niet enkel positief. Het uitzicht zou immers te veel lijken op dat van een traditionele boekwinkel.

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

24/05/2017

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

23/05/2017

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever

19/05/2017

Het is al een tijdje een discussiepunt binnen Unilever, maar de duurzame strategie werpt wel degelijk zijn vruchten af. Zo waren de duurzame merken in 2016 goed voor 60% van de omzetgroei van het bedrijf.

Back to top