Rendement autodealers weer positief

Nederlandse autodealers hebben over 2010 een rendement gerealiseerd van 1,34 procent. Dat is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van 2009, toen het rendement nog 0,0 procent bedroeg. Het is echter nog steeds ruim beneden het streefgetal van 2 procent.

 

Dat blijkt uit door brancheorganisatie Bovag naar buitengebrachte cijfers. In de eerste helft van 2010 lag het rendement van de dealers overigens nog op 1,87 procent. De verbetering van de marge werd vooral gerealiseerd met de verkoop van tweedehands auto's en de aftersales. De stijgende verkoop van nieuwe auto's droeg amper bij.

 

Volgens Bovag hebben importeurs vorig jaar met extra premies wel geholpen, maar lijkt het er intussen weer op dat de importeurs in hun oude gewoonten vervallen. Daarbij worden weer te veel nieuwe auto's geleverd aan de dealers, die vervolgens hun inruilbeleid moeten aanpassen om de nieuwe auto's te kunnen slijten. Dat is niet goed voor het rendement.

Nederlandse autodealers hebben over 2010 een rendement gerealiseerd van 1,34 procent. Dat is een aanzienlijke verbetering ten opzichte van 2009, toen het rendement nog 0,0 procent bedroeg. Het is echter nog steeds ruim beneden het streefgetal van 2 procent.

 

Dat blijkt uit door brancheorganisatie Bovag naar buitengebrachte cijfers. In de eerste helft van 2010 lag het rendement van de dealers overigens nog op 1,87 procent. De verbetering van de marge werd vooral gerealiseerd met de verkoop van tweedehands auto's en de aftersales. De stijgende verkoop van nieuwe auto's droeg amper bij.

 

Volgens Bovag hebben importeurs vorig jaar met extra premies wel geholpen, maar lijkt het er intussen weer op dat de importeurs in hun oude gewoonten vervallen. Daarbij worden weer te veel nieuwe auto's geleverd aan de dealers, die vervolgens hun inruilbeleid moeten aanpassen om de nieuwe auto's te kunnen slijten. Dat is niet goed voor het rendement.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Benzine en diesel vanaf 2035 verdwenen”

14/07/2017

In een nieuw rapport voorspellen onderzoekers van ING dat er vanaf 2035 geen wagens meer geproduceerd zullen worden die rijden op diesel of benzine. Volgens het rapport zal elektrisch rijden binnenkort al goedkoper zijn dan met een traditionele motor.

Volvo bant vanaf 2019 klassieke motoren

05/07/2017

Het Zweedse automerk Volvo gaat vanaf 2019 enkel nog maar modellen op de markt brengen die een hybride of volledig elektrische motor hebben. De traditionele modellen zullen volledig verdwijnen.

Bestellen bij Starbucks kan nu ook via Ford-wagen

24/03/2017

Autobouwer Ford heeft bekend gemaakt dat chauffeurs die beschikken over een wagen met de SYNC3-stemtechnologie binnenkort ook rechtstreeks bestellingen kunnen plaatsen bij koffieketen Starbucks.

Dieselgate: Renault in opspraak, huiszoekingen bij Audi en VW

16/03/2017

Het dieselgate-schandaal mag dan een tijdje achter ons liggen, het onderzoek loopt nog altijd. Gisteren vielen speurders binnen in enkele Duitse vestigingen van Audi en moederbedrijf Volkswagen, en in Frankrijk brengt een uitgelekt rapport Renault zwaar in opspraak.

Peugeot neemt Opel over van General Motors

06/03/2017

Het Franse autoconcern PSA Peugeot Citroën neemt het Duitse automerk Opel voor een bedrag van 2,2 miljard euro over van de huidige eigenaar General Motors. Samen worden ze op de één na grootste fabrikant van Europa.

Tesla opnieuw in de rode cijfers

23/02/2017

De Amerikaanse constructeur van elektrische auto’s Tesla heeft zijn vierde kwartaal afgesloten met een nettoverlies van 121 miljoen dollar (115 miljoen euro). In het derde kwartaal was er nog een winst van 21,9 miljoen dollar (20 miljoen euro).

Back to top