Agrimarkt voert charme-offensief in België

Agrimarkt voert charme-offensief in België

Agrimarkt zoekt in België niet alleen stukken land, maar ook bestaande locaties om een grote supermarkt te openen. Volgende week komt een grote delegatie Belgische bestuurders én ondernemers bij de Zeeuwse retailer op bezoek om de gloednieuwe winkel in Oud-Beijerland te bekijken.

'Mogelijkheden voor Agrimarkt in België'

Operationeel directeur Wim van der Lee is niet ontevreden over de eerste inventarisatie van de mogelijkheden voor Agrimarkt in België. "De mogelijkheden die we zien, dat valt niet tegen", zegt hij. "Er is zeker interesse voor Agrimarkt in België. Wie weet heeft Albert Heijn voor ons ook goed werk verricht door de Belgische markt op juiste wijze te benaderen. Want Nederlanders staan als erg direct bekend, maar onze stijl zal in België zeker aanslaan."

 

Om dat te benadrukken, staat op een bord op de parkeerplaats prominent de tekst 'Integer en betrouwbaar', naast enkele andere borden met goede kwalificaties over de bedrijfscultuur van de coöperatieve Zeeuwse supermarktorganisatie. Het charme-offensief van Agrimarkt in België staat onder leiding van commercieel directeur Wilfred van Elzakker, die zelf in Zeeuws-Vlaanderen woont en de Belgische mentaliteit goed kent. Samen met een assistent is hij actief aan de slag om voor Agrimarkt een goede plek op Belgisch grondgebied te verwerven.

 

Geen projectotwikkelaar in België

"We kunnen werken met en zonder projectontwikkelaar", zegt Van Elzakker in de gisteren geopende vijfde Agrimarkt die in Oud-Beijerland, onder de rook van Rotterdam, is gevestigd. "Als de projectontwikkelaar waarde toevoegt door zijn netwerk en contacten, is het de investering waard. Anders doen we het zelf, zoals hier en in Middelharnis."

 

Hoe zit het dan in België? "Daar zijn we zonder projectontwikkelaar actief", zegt Van Elzakker. "Onze huidige winkels zijn onze visitekaartjes. Er liggen al contacten in België en volgende week komt een grote delegatie van Belgische lokale bestuurders en ondernemers hier een kijkje nemen. Dan kunnen ze zien wat voor winkel we kunnen neerzetten."

 

Carrefour is een optie

Agrimarkt is eigendom van de agrarische coöperatie CZAV, dat in België een meerderheidsbelang heeft in het agrarische distributiebedrijf Luc Pauwels. Ook dat zorgt voor relevante contacten. Agrimarkt stuurt zijn vijf winkels als filiaalbedrijf aan, dus franchising is ook in België hoogstwaarschijnlijk geen optie. De Belgische ondernemers die Agrimarkt bezoeken, doen dat dan ook wellicht om zich te oriënteren op een eventuele verkoop van hun winkel aan Agrimarkt.

 

"Huren kan, maar bij voorkeur nemen de de locatie in eigendom", zegt Van der Lee. "En we doen het liefst nieuwbouw, zodat we precies de winkel kunnen neerzetten die we wensen. Hier in Oud-Beijerland combineren we de supermarkt met ons non-foodconcept voor huis en tuin, dat we hier al onder de Agriland-formule voerden."

 

"Er zijn Belgische Carrefour-ondernemers die wel vijf of zes grote winkels hebben", zegt Van Elzakker. "Daar zou best wel eens een goede locatie tussen kunnen zitten die ons past. Kijk, we moeten niet koste wat kost groeien naar tien tot vijftien filialen, er zit geen druk achter." Een passende winkel heeft een verkoopoppervlakte van 3500 tot 5000 m² en een verzorgingsgebied van 30.000 tot 50.000 klanten.

 

Dertien jaar wachten

Het duurde liefst dertien jaar voordat de Agrimarkt in Oud-Beijerland zijn deuren kon openen, maar van zodra de vergunning eenmaal was verleend en de locatie bepaald, ging het snel. Tussen het heien van de eerste paal in de Zuid-Hollandse klei en de opening van de winkel van 2350 m² zat amper tien maanden.

 

"Agrimarkt is in staat om op korte termijn een hoog aandeel primaire klanten te trekken", zegt Van Elzakker. Dat zal lokale concurrent Albert Heijn merken: vooraan in de winkel staat niet voor niets een klassieke opstelling van twee winkelwagens vol A-merken. Eén dure met de prijzen van Albert Heijn, en een lager geprijsde wagen met het bedrag dat de klant bij Agrimarkt zou moeten betalen.

 

Zo kan de strijd tussen de grootste en de kleinste Nederlandse supermarktformule ook in België worden uitgevochten. Om prijsagressief te kunnen zijn, koopt Agrimarkt in tegen Superunie-condities via partnerbedrijf Boon. Bovendien maakt Agrimarkt zeer goede marges op bloemen en planten, die het direct bij de veiling betrekt. Deze margemaker stelt Agrimarkt in staat om in andere categorieën scherpe prijzen te voeren. Op deze manier wordt de marge weer aan de klant teruggegeven.

 

Logistiek geen probleem

Nu België nadrukkelijk tot het nieuwe verzorgingsgebied behoort, moet een en ander logistiek haalbaar zijn: "We hebben een stabiele logistieke samenwerking met Boon en zij kunnen voor ons probleemloos Belgische winkels beleveren", zegt Van der Lee. "Boon heeft nog maar net een nieuw vers-distributiecentrum in gebruik genomen en is klaar voor verdere groei."

 

Omdat België qua gedrag en voorkeuren toch een heel andere consumentenmarkt is dan Nederland, laat Agrimarkt zich goed informeren. "Verschillende deskundigen en organisaties staan ons met advies bij", aldus Van der Lee. "Ook hebben we veel Belgische klanten die onze winkel in Roosendaal bezoeken. We weten waarom ze naar ons komen en wat hun voorkeuren zijn."

 

Agrimarkt2

Bij de entrée komen klanten meteen in de afdeling groenten en fruit terecht. Opvallend zijn de beeldschermen waarmee de prijzen worden aangeduid.

 

Agrimarkt3

Agrimarkt stelt lokale leveranciers – niet zelden CZAV-leden – via een groot beeldscherm voor aan de klanten.

 

Agrimarkt4

Verhoudingsgewijs is er veel diepvries-assortiment in kasten en lage kisten. Gekoelde producten liggen eveneens in lage koelmeubels, voor een gevoel van ruimte en overzicht.

 

agrimarkt5

Bij de snelscan ben je sneller klaar met afrekenen dan bij de reguliere kassa. In Goes worden 52 procent van de transacties met zelfscan afgerekend, goed voor zeventig procent van de omzet.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Het winkelgebied als sociale ontmoetingsplaats bepaalt voortbestaan

02/05/2016

Het winkelgebied van de toekomst moet weer een sociale ontmoetingsplaats voor de consument worden: de ervaringen tijdens het bezoek aan een winkelcentrum ofwel de sociale meerwaarde, wordt bepalend voor het voortbestaan van een winkelgebied.

Halalvoeding en -cosmetica zijn kansrijk in sterke groeimarkt

20/04/2016

Voeding en cosmetica zijn kansrijke segmenten in de groeimarkt halal, waar supermarkten op kunnen inspelen. De moslimconsument, maar ook de bewuste niet-moslim, heeft een toenemende belangstelling voor producten met halalcertificering.

EuroCommerce: “Consumenten willen veel keuze, huismerken bieden die"

20/04/2016

EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) hebben een nieuw rapport vrijgegeven over de waarde van huismerken. Daaruit blijkt dat consumenten vooral veel keuze willen, maar dat die verschillende keuzes niet verwarrend mogen zijn.

 

Back to top