Jumbo experimenteert met eerste ‘Foodmarkt’ in Breda

Jumbo experimenteert met eerste ‘Foodmarkt’ in Breda

Vandaag opent Jumbo de allereerste Foodmarkt van Nederland in Breda: 6.000 m² winkeloppervlakte, 35.000 producten, 1500 medewerkers en niet minder dan dertig koks moeten de droom van elke consument waarmaken: alle verse ingrediënten binnen handbereik en meteen ook iemand die de gerechten voor je klaarmaakt. Is de honger niet meer te harden, dan kan je meteen ook ter plaatse consumeren: van een experiment gesproken…

De grootste

Met een oppervlakte die vier tot vijf keer zo groot is als een doorsnee supermarkt, wordt deze Jumbo-vestiging meteen ook de grootste supermarkt van Nederland. Waar supermarkten vroeger een harde strijd uitvochten met de prijs als belangrijkste wapen, komt Jumbo nu met andere troeven om de consument te verleiden: service.

 

Een leger aan koks moet hongerige consumenten op hun wenken bedienen met maaltijden die gedeeltelijk of helemaal afgewerkt mee naar huis kunnen worden genomen of, indien gewenst, ter plaatse kunnen worden gebruikt. Het is een concept dat nog niet eerder te zien was in Nederland.

 

Ambachtelijke insteek

Met de Foodmarkt wil Jumbo vooral de ambachtelijke toer op gaan, zowel in aanbod als in beleving, zonder de “Zeven Zekerheden” die Jumbo vandaag hoog in het vaandel draagt uit het oog te verliezen. In de winkel zelf werd veel met ruwe baksteen gewerkt en zijn de meubels van hout voor een authentieke toets.

 

Speciaal voor de Foodmarkt-formule werden nieuwe huismerken ontwikkeld en zal het aanbod verse producten uitgebreid worden. In de aanvangsfase worden 35.000 nieuwe producten aangeboden. Blijken sommige zaken een groot succes zijn, dan zullen deze ook in de “gewone” Jumbo-winkels worden aangeboden.


‘Specialisten’ op de winkelvloer

Wat het overige aanbod betreft, telt de winkel 550 stellingmeter aan droge kruidenierswaren en 700 vierkante meter aan groenten, fruit en aardappelen met bovendien een cockpit voor vers gesneden fruit en vers geperste sappen. De visspecialist moet de consument helpen bij zijn keuze tussen vers of diepvries, gerookt of gebakken.

 

Daarnaast is er onder andere ook een Aziatische, een Hollandse en een Italiaanse keuken en wordt het brood vers gebakken in een grote steenoven. Er is vanzelfsprekend ook een uitgebreide zuivel- en kaasafdeling, maar ook een chocolaterie, een koffiebranderij en een wijn- en  borrelshop.

 

Dergelijk uitgebreid aanbod en vernieuwde aanpak vragen vanzelfsprekend heel wat mankracht: de nieuwe Foodmarkt zal draaiende gehouden worden door niet minder dan 415 medewerkers. Vanaf ’s morgens acht uur en dan de hele dag door zullen de verse gerechten bereid worden door wel dertig tot zelfs veertig koks.

 

Breda om te starten

Dat Breda werd gekozen voor de eerste Foodmarkt van Jumbo is niet helemaal toevallig: volgens directeur formule en marketing Colette Cloosterman-Van Eerd is Breda een van de meest culinaire steden van Nederland. Ze vertrouwt tevens toe dat ook Belgische consumenten verwacht worden in de nieuwe Foodmarkt, die volgens de verwachtingen klanten woonachtig tot dertig kilometer van Breda naar het kersverse filiaal zullen brengen.

 

Ook al zal de Foodmarkt waarschijnlijk een kleine afvloeiing van klanten van andere Jumbo-winkels in Breda met zich meebrengen, toch gaat Cloosterman-Van Eerd er voornamelijk vanuit dat de nieuwe formule vooral een aanvullend effect zal hebben.


Wat de prijsstrategie betreft, is ook het credo van dit Jumbo-filiaal dat iedereen toegang moet hebben tot het aanbod dat Foodmarkt zal brengen. Met duizend parkeerplaatsen is er alvast plaats voor veel bezoekers. (GDW)

 

 

Een impressie van de groenten- en fruitafdeling:

Jumbo Foodmarkt

 


Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Het winkelgebied als sociale ontmoetingsplaats bepaalt voortbestaan

02/05/2016

Het winkelgebied van de toekomst moet weer een sociale ontmoetingsplaats voor de consument worden: de ervaringen tijdens het bezoek aan een winkelcentrum ofwel de sociale meerwaarde, wordt bepalend voor het voortbestaan van een winkelgebied.

Halalvoeding en -cosmetica zijn kansrijk in sterke groeimarkt

20/04/2016

Voeding en cosmetica zijn kansrijke segmenten in de groeimarkt halal, waar supermarkten op kunnen inspelen. De moslimconsument, maar ook de bewuste niet-moslim, heeft een toenemende belangstelling voor producten met halalcertificering.

EuroCommerce: “Consumenten willen veel keuze, huismerken bieden die"

20/04/2016

EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) hebben een nieuw rapport vrijgegeven over de waarde van huismerken. Daaruit blijkt dat consumenten vooral veel keuze willen, maar dat die verschillende keuzes niet verwarrend mogen zijn.

 

Back to top