RetailHunt: Welke foodtrends konden we spotten op Tavola? | RetailDetail

RetailHunt: Welke foodtrends konden we spotten op Tavola?

RetailHunt: Welke foodtrends konden we spotten op Tavola?

Foodinnovaties ontdekken is het grote doel van vakbeurs Tavola. Aan de creativiteit van onze voedingsindustrie komt nog lang geen einde: een kleine greep uit het overweldigende aanbod. 

 

Trends en generaties

De ene gaat back to basics met een eenvoudige ambachtelijke ham naar oud recept, de ander experimenteert met nieuwe technologie om verrassende texturen te creëren. Op Tavola vind je die beide uitersten naast elkaar. Toch zijn er algemene trends te ontdekken in de foodwereld: trendwatcher Herman Konings maakte speciaal voor de vakbeurs zelfs een Food Futures-presentatie met de voedingsvoorkeuren van de verschillende generaties. 

 

Gepimpte 'street food' is het helemaal dezer dagen. De betere burger, de haute dog, de wrap, het broodje pulled pork… ook op Tavola waren ze goed vertegenwoordigd. In dezelfde context ontdekken steeds meer fabrikanten de food truck als marketinginstrument. Worstenspecialist Noyen bijvoorbeeld trekt met een iconische Citroën HY (u weet wel, die met zijn karakteristieke 'golfplaatcarrosserie') de boer op. 


'Craft beers' zijn nog zo’n wereldwijde hype. Ook in Kortrijk toonden binnen- en buitenlandse brouwers hun nieuwste creaties. En die bieren dienen ook perfect als basis voor producten als mosterd en azijn. 

 

Traditie en innovatie

Grootmoeders keuken is terug van nooit weggeweest. Nu zowat elk nieuw restaurant zich noemt naar de oma van de kok – en beweert haar onvergetelijke recepten te gebruiken – zien we dat ook de foodfabrikanten die goeie ouwe tradities herontdekken. Vlees met de smaak van toen, bijvoorbeeld. Hoewel vleeswaren vrij dominant vertegenwoordigd blijven op Tavola, eisen vegetarische alternatieven steeds meer aandacht op. Bij saladeproducent Hamal Signature proefden we zelfs een vegetarische américain op basis van wortelen, waarvan de kruiding er pal op zat. 

 

Voor een goed begin van de dag zijn havermout en ambachtelijke granola alomtegenwoordig. De Deense snackbar Grød bijvoorbeeld, die enkel gerechten op basis van havermout (porridge) op de kaart heeft, maakt internationaal school. Ook bij ons kun je nu de instant portieverpakkingen van het merk vinden. Enkel kokend water toevoegen, en klaar. 

 

Lekker mag ook gezond zijn, en vice versa: glutenvrij wordt haast mainstream, net als lactose- en allergenenvrij. Raw food fanaten blijven voorlopig echter een kleine niche. Omdat suiker tegenwoordig als het nieuwe tabak wordt weggehoond, is de vraag naar gezonde suikeralternatieven groot. Probeer eens kokosbloesemsuiker bijvoorbeeld, dat goede voedingsstoffen zou bevatten en zeer lage glycemische index heeft. 

 

Verrassend

Trends uit de betere restaurantwereld vinden steeds sneller hun weg naar de particuliere keuken. Dat blijkt bijvoorbeeld uit de verbazende creaties van R&D Food Revolution. Een lokaal topproduct waar chefs niet genoeg van krijgen is Belgische kwaliteitssaffraan: met de hand geplukt en vol aroma dankzij ons gematigd klimaat. 

 

Verrassend harmonische smaakcombinaties bereik je met de foodpairingmethode. Ook die bereikt stilaan het grote publiek. Koekjesbakker Jules Destrooper verlaagt de drempel door natuurboterwafels te combineren met emmentaler, Parijse wafels met zalm en wasabi, en amandelbrood met ganzenlevercrème en frambozenconfituur. Dat alles begeleid door een frisbittere Duvel. Need I say more? 

Fotogalerij

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Zomeractie: ontdek Antwerpen als internationaal retaillaboratorium

04/07/2018

Antwerpen is een van de meest trendsettende steden en belangrijkste retaillaboratoria van het moment. Zowel grote internationale ketens als startups innoveren en experimenteren er met nieuwe concepten. Antwerp hunt gidst je er langs, nu met exclusieve zomerkorting.

Albert Heijn Hoofddorp laat Coca-Cola aan huis leveren

29/06/2018

Coca-Cola experimenteert in de Albert Heijn van Hoofddorp met een bezorgscherm: klanten kunnen in de supermarkt grote verpakkingen frisdrank bestellen en gratis thuis laten leveren.

H&M brengt eigen hersteldienst naar winkels

21/06/2018

H&M introduceert een nieuw concept: in de afdeling Take Care van sommige winkels kun je kleren laten herstellen of personaliseren. Zowel in de gloednieuwe winkel in Parijs als in het vlaggenschip in Hamburg is al een hersteldienst te vinden.

Ook Microsoft gaat voor kassaloze winkels

14/06/2018

Microsoft werkt aan eigen technologie die kassa’s en wachtrijen in winkels overbodig maakt. Het wil zo een bondgenoot voor de retailsector worden, vooral in de strijd tegen Amazon Go.