Winsol investeert in belevingsconcept

Winsol investeert in belevingsconcept

“Hier verkopen we schaduw”, zegt commercieel directeur Bert Verschuren van Winsol. Het nieuwe showroomconcept voor de keten in zonwering toont dat de rijd rijp is voor belevingsconcepten in de bouwsector. De nieuwe toonzaal opende begin maart, in volle Batibouw-periode: een sleutelmoment voor de sector. 

Oog voor emotie

In dertien eigen showrooms en een vijfentwintigtal toonzalen van zelfstandige dealers en schrijnwerkers bedient Winsol particuliere eindklanten die op zoek zijn naar ramen, deuren, rolluiken, balustrades, garagepoorten of zonwering voor hun woning.  “Vaak zijn showrooms erg functioneel opgevat, ze focussen voornamelijk op de technische aspecten en hebben te weinig oog voor de emotionele kant van de zaak. Dat is een gemiste kans”, vindt commercieel directeur Bert Verschuren. 

 

“Als je het hebt over zonwering bijvoorbeeld, verkopen wij uiteindelijk schaduw. Onze concurrent is de boom in de tuin. Daarom willen we weg van een louter functionele voorstelling van onze producten.” In Erembodegem toont Winsol dan ook een blauwdruk van hoe een showroom voor zonwering er in de toekomst kan uitzien. Dit concept geeft ideeën voor de eigen verkooppunten en voor de showrooms van de zelfstandige partners.

 

De nieuwe toonzaal is ongeveer 300 m² groot. Klanten komen binnen via een gele tunnel, een opvallend element dat verwachtingen oproept. Vervolgens worden ze in de belevingsgerichte showroom rondgeleid langs de verschillende zonweringsoplossingen. Donkere wanden dragen er mee toe bij dat alle aandacht naar de producten gaat. Met het oog op een uniforme uitstraling kregen de luifels en meubels uitsluitend lichtgrijze tinten in de showroom – al zijn ze vanzelfsprekend in elke kleur verkrijgbaar. 

 

Gestart met een wit blad

“Dit concept hebben we ontwikkeld in samenwerking met interieurontwerper Tom Vandeweghe van Domo Arrigato, een bedrijf dat eerder al opdrachten uitvoerde voor merken als Samsung, Red Bull, Modular, Maes Pils of Omega Pharma”, vertelt Bert Verschuren.

 

Waarom in Erembodegem? Een opportuniteit, zo blijkt. Fentris, een nieuwe dealer voor Winsol, besloot om het assortiment uit te breiden met zonwering en plande daarvoor de opening van een volledig nieuwe toonzaal. “Hier konden we vanaf nul starten, met een wit blad. Daarom besloten we om mee te investeren in een complete belevingsshowroom.” 

 

De ultieme betrachting is een 'wow-ervaring': pas na de rondleiding langs alle producten gaan de klanten aan tafel zitten met hun Winsol-adviseur om er het gesprek aan te gaan over de technische aspecten van de opdracht.