Rivièra Maison merkt niets van de crisis

Oprichter en eigenaar Henk Teunissen van de keten van woonaccessoires Rivièra Maison rekent op een omzetstijging met 20 tot 30 procent voor dit jaar. Afgelopen jaar was de keten goed voor 30 miljoen euro omzet. 'Crisis? Ik merk er helemaal niets van', zegt Teunissen in het weekblad Elsevier.

Rivièra Maison heeft veertien winkels in Nederland en is ook actief in België, Duitsland, Noorwegen, Italië en Finland. Recent maakte de keten zelfs zijn debuut in Londen met een shop-in-shop in het warenhuis van Selfridges. Een eenduidige verklaring voor zijn succes heeft Teunissen niet. ' Je moet blijven verrassen. Mensen hebben al die spullen natuurlijk helemaal niet nodig. Hun kasten staan al vol met glazen. Maar als jij er net even iets leuks mee doet, willen ze dat ene glas toch weer hebben.'

Entertainen

De rasondernemer zegt bijna instinctief te weten wat zijn klanten willen. Dure marktonderzoeken komen er niet aan te pas. Hij luistert gewoon heel goed. Teunissen: 'Op feestjes zit ik altijd bij de vrouwen. Dan hoor je precies wat ze nodig hebben. Als ik lees dat consumenten steeds meer online kopen, denk ik: dan doen die gewone winkels het niet goed. Als je het in je winkels leuk genoeg maakt, blijven de mensen komen. Je moet ze entertainen. Die vrouwen zien het als een dagje uit.’

Voor de nabije toekomst is Teunissen bezig met een winkel in Antwerpen en wil hij sterk uitbreiden in Duitsland. Ook uitbreiding met reizen en kleding acht hij mogelijk. '
Om het concept compleet te maken. Ach, met het Rivièra Maison-gevoel kun je zoveel kanten op.'

Oprichter en eigenaar Henk Teunissen van de keten van woonaccessoires Rivièra Maison rekent op een omzetstijging met 20 tot 30 procent voor dit jaar. Afgelopen jaar was de keten goed voor 30 miljoen euro omzet. 'Crisis? Ik merk er helemaal niets van', zegt Teunissen in het weekblad Elsevier.

Rivièra Maison heeft veertien winkels in Nederland en is ook actief in België, Duitsland, Noorwegen, Italië en Finland. Recent maakte de keten zelfs zijn debuut in Londen met een shop-in-shop in het warenhuis van Selfridges. Een eenduidige verklaring voor zijn succes heeft Teunissen niet. ' Je moet blijven verrassen. Mensen hebben al die spullen natuurlijk helemaal niet nodig. Hun kasten staan al vol met glazen. Maar als jij er net even iets leuks mee doet, willen ze dat ene glas toch weer hebben.'

Entertainen

De rasondernemer zegt bijna instinctief te weten wat zijn klanten willen. Dure marktonderzoeken komen er niet aan te pas. Hij luistert gewoon heel goed. Teunissen: 'Op feestjes zit ik altijd bij de vrouwen. Dan hoor je precies wat ze nodig hebben. Als ik lees dat consumenten steeds meer online kopen, denk ik: dan doen die gewone winkels het niet goed. Als je het in je winkels leuk genoeg maakt, blijven de mensen komen. Je moet ze entertainen. Die vrouwen zien het als een dagje uit.’

Voor de nabije toekomst is Teunissen bezig met een winkel in Antwerpen en wil hij sterk uitbreiden in Duitsland. Ook uitbreiding met reizen en kleding acht hij mogelijk. '
Om het concept compleet te maken. Ach, met het Rivièra Maison-gevoel kun je zoveel kanten op.'

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bescheiden winst voor Mandemakers

04/01/2018

Mandemakers, de onbetwiste keukenkoning van Nederland, rapporteert na jaren van verlies eindelijk winst. In boekjaar 2016 haalde de groep een winst van ruim drie miljoen euro, op de cijfers voor 2017 is het nog even wachten.

Ook Ikea krijgt Europese belastinginspectie over de vloer

18/12/2017

De Europese Commissie heeft een officieel onderzoek geopend naar de belastingconstructies van de Zweedse woonketen Ikea. Die heeft een hoofdzetel in Nederland, maar laat de winsten ook circuleren naar Liechtenstein en Luxemburg.

Opnieuw recordcijfers voor JYSK

01/12/2017

Het Deense JYSK heeft in het boekjaar 2016-2017 opnieuw recordcijfers opgetekend, met een omzet van 3,36 miljard euro. Wereldwijd beschikt de woonketen inmiddels over meer dan 2.500 filialen.

Ikea wil investeren in meer stadswinkels

29/11/2017

Vanaf 2019 wil Ikea ook in stadscentra aanwezig zijn met kleinere winkels, die vooral mensen zonder auto moeten aantrekken. De Zweedse meubelgigant hoopt daarmee in te spelen op de snel oprukkende verstedelijking en digitalisering.

Nieuwe CEO Leen Bakker komt van bij Beter Bed

23/11/2017

Debbie Klein, tot nog toe algemeen directeur van Beter Bed Benelux, wordt op 1 februari de nieuwe CEO van Leen Bakker. Ze volgt er Rob van Noordt op, die sinds 2015 bij de retailer aan de slag was en eerder deze maand zijn vertrek aankondigde.

Ikea opent cadeauwinkel in Utrechtse binnenstad

16/11/2017

Wie in Utrecht op zoek gaat naar een eindejaarscadeau, kan vanaf vandaag terecht bij de Ikea Gift Shop. Het is de eerste keer dat Ikea een winkel toegespitst op de feestdagen opent in de binnenstad.

Back to top