Rooskleurige toekomst voor private labels

 

B-merken zullen in de nabije toekomst van de markt gedrongen worden door private labels. Zo voorspelt de Nederlandse Rabobank in een rapport van Rabobanks Food en Agrodivisie. Tegen 2025 komt er volgens die studie een verdubbeling voor private labels, die nochtans niet ten koste zal gaan van A-merken. Wel zal een grootscheepse consolidatie binnen de markt van private labels optreden.

 

Om de kosten te verlagen en productiecapaciteit te vergroten zullen private labelfabrikanten andere fabrikanten moeten overnemen. Daarnaast moeten ze er ook voor zorgen dat ze minder afhankelijk worden van hun bestaande klanten. Aan beide kanten van de waardeketen zullen met behulp van consolidatie dus synergieën plaatsvinden.


Niet ten koste van A-merken

Volgens het rapport van Rabobank behouden de A-merken hun goede positie wel. Zij blijven voor de retailer, en bijgevolg ook voor de consument, het referentiepunt voor prijzen. Zelfs op het gebied van kwaliteit en productassortiment wordt verwacht dat nationale merken een ankerfunctie behouden. Daarom ziet het er niet naar uit dat distributeurs hun huismerken uit zullen bouwen ten koste van A-merken. 

 

Vooral in Oost-Europa kunnen de A-merken nog een stevige groei realiseren. Rabobank noemt private labels en merkproducten dan ook een “ondeelbare combinatie”.

 

Als de private labels zo gaan groeien, is dat vooral slecht nieuws voor de B-merken. Grof gezegd krijgen zij een keuze tussen zich verbeteren en A-merk worden, zich specialiseren in private label... of van de markt geduwd worden.

 

 

B-merken zullen in de nabije toekomst van de markt gedrongen worden door private labels. Zo voorspelt de Nederlandse Rabobank in een rapport van Rabobanks Food en Agrodivisie. Tegen 2025 komt er volgens die studie een verdubbeling voor private labels, die nochtans niet ten koste zal gaan van A-merken. Wel zal een grootscheepse consolidatie binnen de markt van private labels optreden.

 

Om de kosten te verlagen en productiecapaciteit te vergroten zullen private labelfabrikanten andere fabrikanten moeten overnemen. Daarnaast moeten ze er ook voor zorgen dat ze minder afhankelijk worden van hun bestaande klanten. Aan beide kanten van de waardeketen zullen met behulp van consolidatie dus synergieën plaatsvinden.


Niet ten koste van A-merken

Volgens het rapport van Rabobank behouden de A-merken hun goede positie wel. Zij blijven voor de retailer, en bijgevolg ook voor de consument, het referentiepunt voor prijzen. Zelfs op het gebied van kwaliteit en productassortiment wordt verwacht dat nationale merken een ankerfunctie behouden. Daarom ziet het er niet naar uit dat distributeurs hun huismerken uit zullen bouwen ten koste van A-merken. 

 

Vooral in Oost-Europa kunnen de A-merken nog een stevige groei realiseren. Rabobank noemt private labels en merkproducten dan ook een “ondeelbare combinatie”.

 

Als de private labels zo gaan groeien, is dat vooral slecht nieuws voor de B-merken. Grof gezegd krijgen zij een keuze tussen zich verbeteren en A-merk worden, zich specialiseren in private label... of van de markt geduwd worden.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Caroline Thomaes leidt Procter & Gamble Benelux

23/06/2017

Vanaf 1 juli wijzigt de directie bij Procter & Gamble Benelux. De Belgische countrymanager Caroline Thomaes gaat nu de Benelux aansturen, Hanneke Spruijt wordt algemeen directeur Nederland. 

Gamesindustrie blijft in opmars

22/06/2017

Uit een analyse van onderzoeksbureau Newzoo blijkt dat de gamesindustrie ook in 2017 opnieuw een flinke stap voorwaarts moet zetten. De totale omzet stijgt volgens het rapport naar 108,9 miljard dollar (net geen honderd miljard euro).

Helft Europese online shoppers koopt in het buitenland

20/06/2017

Online shoppen is internationaal en wijdverspreid: liefst 52% van de Europeanen kocht het afgelopen jaar in een ander land. Dat en meer blijkt uit de eerste E-Shopper Barometer van logistiek dienstverlener DPD.

Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Back to top