Schiphol profiteert van winkelende passagiers.

Luchthaven Schiphol zag de omzet met 2 procent toenemen tot 1,18 miljard euro. De uitgaven van passagiers bij de winkels en de horeca nam echter met liefst 5 procent toe tot 15,84 euro per passagier.

 

Deze meerinkomsten compenseerden omzetverlies door het slechte winterweer en de aswolk uit IJsland, die voor een forse ontregeling van het vliegverkeer zorgden. Schiphol boekte een nettowinst van 169 miljoen euro, tegen 132 miljoen een jaar eerder. In totaal passeerden 45,2 miljoen passagiers Schiphol, een toename met 3,8 procent.

 

Passagiers gaven in de winkels vooral veel meer geld uit aan luxegoederen als sieraden en mode. Vooral reizigers uit Azië en Oost-Europa trokken vaak de portemonnee. Volgens de directie van Schiphol is er hard gewerkt om de wachtrijen bij de balies weg te werken, waardoor klanten meer tijd hadden om te winkelen en dus meer geld konden uitgeven.

Luchthaven Schiphol zag de omzet met 2 procent toenemen tot 1,18 miljard euro. De uitgaven van passagiers bij de winkels en de horeca nam echter met liefst 5 procent toe tot 15,84 euro per passagier.

 

Deze meerinkomsten compenseerden omzetverlies door het slechte winterweer en de aswolk uit IJsland, die voor een forse ontregeling van het vliegverkeer zorgden. Schiphol boekte een nettowinst van 169 miljoen euro, tegen 132 miljoen een jaar eerder. In totaal passeerden 45,2 miljoen passagiers Schiphol, een toename met 3,8 procent.

 

Passagiers gaven in de winkels vooral veel meer geld uit aan luxegoederen als sieraden en mode. Vooral reizigers uit Azië en Oost-Europa trokken vaak de portemonnee. Volgens de directie van Schiphol is er hard gewerkt om de wachtrijen bij de balies weg te werken, waardoor klanten meer tijd hadden om te winkelen en dus meer geld konden uitgeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Picnic ziet ook rol als dienstverlener

14/09/2017

Online supermarkt Picnic ziet voor zichzelf in de toekomst ook een rol als dienstverlener weggelegd, waarbij de vloot elektrische voertuigen ook ingezet kan worden om leveringen te doen voor andere partijen.

"EU moet grenzen e-commerce beter vastleggen"

13/09/2017

Volgens Nederlands europarlementariër Marietje Schaak moet de Europese Commissie een beter kader creëren voor digitale handel in en met de Europese lidstaten. Anders gaan grote internetbedrijven de standaarden zelf bepalen, vreest ze.

Back to top