Schiphol profiteert van winkelende passagiers.

Luchthaven Schiphol zag de omzet met 2 procent toenemen tot 1,18 miljard euro. De uitgaven van passagiers bij de winkels en de horeca nam echter met liefst 5 procent toe tot 15,84 euro per passagier.

 

Deze meerinkomsten compenseerden omzetverlies door het slechte winterweer en de aswolk uit IJsland, die voor een forse ontregeling van het vliegverkeer zorgden. Schiphol boekte een nettowinst van 169 miljoen euro, tegen 132 miljoen een jaar eerder. In totaal passeerden 45,2 miljoen passagiers Schiphol, een toename met 3,8 procent.

 

Passagiers gaven in de winkels vooral veel meer geld uit aan luxegoederen als sieraden en mode. Vooral reizigers uit Azië en Oost-Europa trokken vaak de portemonnee. Volgens de directie van Schiphol is er hard gewerkt om de wachtrijen bij de balies weg te werken, waardoor klanten meer tijd hadden om te winkelen en dus meer geld konden uitgeven.

Luchthaven Schiphol zag de omzet met 2 procent toenemen tot 1,18 miljard euro. De uitgaven van passagiers bij de winkels en de horeca nam echter met liefst 5 procent toe tot 15,84 euro per passagier.

 

Deze meerinkomsten compenseerden omzetverlies door het slechte winterweer en de aswolk uit IJsland, die voor een forse ontregeling van het vliegverkeer zorgden. Schiphol boekte een nettowinst van 169 miljoen euro, tegen 132 miljoen een jaar eerder. In totaal passeerden 45,2 miljoen passagiers Schiphol, een toename met 3,8 procent.

 

Passagiers gaven in de winkels vooral veel meer geld uit aan luxegoederen als sieraden en mode. Vooral reizigers uit Azië en Oost-Europa trokken vaak de portemonnee. Volgens de directie van Schiphol is er hard gewerkt om de wachtrijen bij de balies weg te werken, waardoor klanten meer tijd hadden om te winkelen en dus meer geld konden uitgeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Still having the Blokker-blues

19/06/2017

De perikelen binnen Blokker Holding vormen een inspiratiebron van formaat voor een bluesnummer over de retail. De negatieve berichtgeving houdt niet op. Het meest recente refrein? De steelse afvloeiing van personeel in de afgelopen twee jaar.

Analyse: Vijf conclusies na de Amazon – Whole Foods deal

19/06/2017

Dat Amazon vroeg of laat een supermarktketen zou overnemen, stond in de sterren geschreven. Toch sloeg het nieuws in als een bommetje. Hoe moeten we de gevolgen inschatten voor foodretailers wereldwijd? 

Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Hudson's Bay Nederland presenteert merkportfolio

15/06/2017

Hudson's Bay Nederland heeft in de aanloop naar de opening van tien winkels haar merkportfolio gepresenteerd. De formule wil zich met premium merken en limited editions van Nederlandse designers in het hogere segment positioneren.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

Fnac en Carrefour: het nieuwe powerkoppel van Frankrijk?

14/06/2017

Komt er een huwelijk tussen Carrefour en Fnac Darty, nu Fnac-topman Alexandre Bompard aan het stuur komt van Carrefour? Kunnen een zoekende supermarktketen, een cultuurverkoper in relance en een gewilde elektroretailer de Franse retail ‘great again’ maken? 

Back to top