Schiphol profiteert van winkelende passagiers. | RetailDetail

Schiphol profiteert van winkelende passagiers.

Luchthaven Schiphol zag de omzet met 2 procent toenemen tot 1,18 miljard euro. De uitgaven van passagiers bij de winkels en de horeca nam echter met liefst 5 procent toe tot 15,84 euro per passagier.

 

Deze meerinkomsten compenseerden omzetverlies door het slechte winterweer en de aswolk uit IJsland, die voor een forse ontregeling van het vliegverkeer zorgden. Schiphol boekte een nettowinst van 169 miljoen euro, tegen 132 miljoen een jaar eerder. In totaal passeerden 45,2 miljoen passagiers Schiphol, een toename met 3,8 procent.

 

Passagiers gaven in de winkels vooral veel meer geld uit aan luxegoederen als sieraden en mode. Vooral reizigers uit Azië en Oost-Europa trokken vaak de portemonnee. Volgens de directie van Schiphol is er hard gewerkt om de wachtrijen bij de balies weg te werken, waardoor klanten meer tijd hadden om te winkelen en dus meer geld konden uitgeven.

Luchthaven Schiphol zag de omzet met 2 procent toenemen tot 1,18 miljard euro. De uitgaven van passagiers bij de winkels en de horeca nam echter met liefst 5 procent toe tot 15,84 euro per passagier.

 

Deze meerinkomsten compenseerden omzetverlies door het slechte winterweer en de aswolk uit IJsland, die voor een forse ontregeling van het vliegverkeer zorgden. Schiphol boekte een nettowinst van 169 miljoen euro, tegen 132 miljoen een jaar eerder. In totaal passeerden 45,2 miljoen passagiers Schiphol, een toename met 3,8 procent.

 

Passagiers gaven in de winkels vooral veel meer geld uit aan luxegoederen als sieraden en mode. Vooral reizigers uit Azië en Oost-Europa trokken vaak de portemonnee. Volgens de directie van Schiphol is er hard gewerkt om de wachtrijen bij de balies weg te werken, waardoor klanten meer tijd hadden om te winkelen en dus meer geld konden uitgeven.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.