Slijters eisen actie tegen borrelshops

Nederlandse slijters eisen actie tegen de zogenoemde borrelshops bij supermarkten. Deze zouden zich massaal niet houden aan de drank- en horecawet omdat ze niet permanent bemand zijn.

 

Dat zei de voorzitter van de Koninklijke SlijtersUnie, Ron Andes, tijdens het jaarcongres van de organisatie. In Nederland mogen supermarkten geen sterke drank verkopen. Derhalve hebben veel supermarkten een aparte ruimte met een eigen ingang waar een kleine slijterij is ondergebracht. Personeel uit de supermarkt helpt daar klanten als deze binnenkomen. Volgens de wet moet er echter altijd personeel aanwezig zijn in een slijterij.

 

'Tijdens de recente behandeling van de Drank- en Horecawet in de Tweede Kamer werd voortdurend gehamerd op het feit dat er onvoldoende handhaving plaats vond van de Drank- en Horecawet', zegt Andes. 'Onbegrijpelijk is in die lijn dat de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit nog altijd niet optreedt tegen borrelshops. Dat klemt temeer omdat de overheid zegt dat zij de verkrijgbaarheid van alcohol wenst terug te dringen. Het toenemend aantal borrelshop bewerkstelligt het tegenovergestelde.'

 

Nederlandse slijters eisen actie tegen de zogenoemde borrelshops bij supermarkten. Deze zouden zich massaal niet houden aan de drank- en horecawet omdat ze niet permanent bemand zijn.

 

Dat zei de voorzitter van de Koninklijke SlijtersUnie, Ron Andes, tijdens het jaarcongres van de organisatie. In Nederland mogen supermarkten geen sterke drank verkopen. Derhalve hebben veel supermarkten een aparte ruimte met een eigen ingang waar een kleine slijterij is ondergebracht. Personeel uit de supermarkt helpt daar klanten als deze binnenkomen. Volgens de wet moet er echter altijd personeel aanwezig zijn in een slijterij.

 

'Tijdens de recente behandeling van de Drank- en Horecawet in de Tweede Kamer werd voortdurend gehamerd op het feit dat er onvoldoende handhaving plaats vond van de Drank- en Horecawet', zegt Andes. 'Onbegrijpelijk is in die lijn dat de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit nog altijd niet optreedt tegen borrelshops. Dat klemt temeer omdat de overheid zegt dat zij de verkrijgbaarheid van alcohol wenst terug te dringen. Het toenemend aantal borrelshop bewerkstelligt het tegenovergestelde.'

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top