Slijters eisen actie tegen borrelshops | RetailDetail

Slijters eisen actie tegen borrelshops

Nederlandse slijters eisen actie tegen de zogenoemde borrelshops bij supermarkten. Deze zouden zich massaal niet houden aan de drank- en horecawet omdat ze niet permanent bemand zijn.

 

Dat zei de voorzitter van de Koninklijke SlijtersUnie, Ron Andes, tijdens het jaarcongres van de organisatie. In Nederland mogen supermarkten geen sterke drank verkopen. Derhalve hebben veel supermarkten een aparte ruimte met een eigen ingang waar een kleine slijterij is ondergebracht. Personeel uit de supermarkt helpt daar klanten als deze binnenkomen. Volgens de wet moet er echter altijd personeel aanwezig zijn in een slijterij.

 

'Tijdens de recente behandeling van de Drank- en Horecawet in de Tweede Kamer werd voortdurend gehamerd op het feit dat er onvoldoende handhaving plaats vond van de Drank- en Horecawet', zegt Andes. 'Onbegrijpelijk is in die lijn dat de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit nog altijd niet optreedt tegen borrelshops. Dat klemt temeer omdat de overheid zegt dat zij de verkrijgbaarheid van alcohol wenst terug te dringen. Het toenemend aantal borrelshop bewerkstelligt het tegenovergestelde.'

 

Nederlandse slijters eisen actie tegen de zogenoemde borrelshops bij supermarkten. Deze zouden zich massaal niet houden aan de drank- en horecawet omdat ze niet permanent bemand zijn.

 

Dat zei de voorzitter van de Koninklijke SlijtersUnie, Ron Andes, tijdens het jaarcongres van de organisatie. In Nederland mogen supermarkten geen sterke drank verkopen. Derhalve hebben veel supermarkten een aparte ruimte met een eigen ingang waar een kleine slijterij is ondergebracht. Personeel uit de supermarkt helpt daar klanten als deze binnenkomen. Volgens de wet moet er echter altijd personeel aanwezig zijn in een slijterij.

 

'Tijdens de recente behandeling van de Drank- en Horecawet in de Tweede Kamer werd voortdurend gehamerd op het feit dat er onvoldoende handhaving plaats vond van de Drank- en Horecawet', zegt Andes. 'Onbegrijpelijk is in die lijn dat de nieuwe Voedsel en Waren Autoriteit nog altijd niet optreedt tegen borrelshops. Dat klemt temeer omdat de overheid zegt dat zij de verkrijgbaarheid van alcohol wenst terug te dringen. Het toenemend aantal borrelshop bewerkstelligt het tegenovergestelde.'

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.