Social commerce zal in 2011 trede hoger bereiken.

Social shopping – of social commerce – is een onmiskenbare trend gebleken in 2010. Helaas blijkt de weg naar conversie in de praktijk nog net te lang. Toch belooft 2011 meer van dat te brengen. Social commerce zal in alle richtingen bewegen. Doel: tot klinkende resultaten in de kassa’s leiden.


Schiet niet op het medium.

Uit een internationaal onderzoek van Fleishman-Hillard vloeit de onthutsende vaststelling dat alle sociale inspanningen die bedrijven leveren, zich amper vertalen in meer aankopen.


Het onderzoek ondermijnt het potentieel van social commerce echter geenszins. Integendeel toont het aan dat sociale media marketing nog al te vaak misbegrepen en verkeerd aangepakt wordt. In het komende jaar zal sociaal shoppen pas ten volle zijn nut bewijzen.


Flash sales, shopping clubs en Groupon.

Eind 2010 luidde al het begin in van een tijdperk waarin sociale media als Facebook de rol van online retailplatform op zich nemen. De eerste webshops volledig geïntegreerd binnen Facebook zagen het daglicht, waaronder e-shops van Amazon en zelfs Procter & Gamble.


2010 was ook het jaar van Groupon, de tot voor kort onbekende kortingssite die het zich kon permitteren om een miljardenbod van maar liefst Google af te slaan. Het succes van Groupon toont als geen ander de kracht van social commerce aan.


Idem voor shopping clubs. Shopping clubs en sites met flash sales prolifereren dankzij het internet en sociale media. Zo oogst Vente-Exclusive.com zowel in België als Nederland succes en kocht de Amerikaanse reus eBay het Duitse Brands4Friends. Flash sales sites zijn bijzonder nuttig voor merkaanbieders om van overtollige voorraden af te komen, zonder in een circuit terecht te komen dat afbreuk doet aan de brand image.


Steeds meer willen de producenten er bovendien zelf nog een graantje van meepikken. In Nederland zullen online retailers Bol.com, V&D en Marktplaats.nl dit jaar voor het eerste heuse eigen flash sales  houden.


Retail wordt sociaal en sociale media gaan “retail”.

Het nieuwe jaar zal ongetwijfeld nog veel meer van dat moois brengen. In Nederland zal ook Hyves wellicht binnenkort grote broer Facebook achterna gaan en eveneens de wereld van de e-commerce betreden. Ook locatie-gebaseerde tools zullen bloeien. Retailers zullen steeds meer gebruik kunnen maken in-store check-in promoties, passieve geo-locatie door middel van automatische check-in en in-store AR markers.


De omgekeerde beweging zal bovendien tegelijkertijd plaatsvinden. Terwijl sociale media steeds meer “retail” worden, zal online retail in toenemende mate sociaal worden. Meer en meer zullen sociale functies en tools worden geïncorporeerd in e-commerce sites. Een sterk voorbeeld hiervan is alvast het Nederlandse online warenhuis Wehkamp.nl, dat op zijn website de mogelijkheid tot “synchronized shopping” biedt.

 

 

Bron: Molblog.nl


 

Social shopping – of social commerce – is een onmiskenbare trend gebleken in 2010. Helaas blijkt de weg naar conversie in de praktijk nog net te lang. Toch belooft 2011 meer van dat te brengen. Social commerce zal in alle richtingen bewegen. Doel: tot klinkende resultaten in de kassa’s leiden.


Schiet niet op het medium.

Uit een internationaal onderzoek van Fleishman-Hillard vloeit de onthutsende vaststelling dat alle sociale inspanningen die bedrijven leveren, zich amper vertalen in meer aankopen.


Het onderzoek ondermijnt het potentieel van social commerce echter geenszins. Integendeel toont het aan dat sociale media marketing nog al te vaak misbegrepen en verkeerd aangepakt wordt. In het komende jaar zal sociaal shoppen pas ten volle zijn nut bewijzen.


Flash sales, shopping clubs en Groupon.

Eind 2010 luidde al het begin in van een tijdperk waarin sociale media als Facebook de rol van online retailplatform op zich nemen. De eerste webshops volledig geïntegreerd binnen Facebook zagen het daglicht, waaronder e-shops van Amazon en zelfs Procter & Gamble.


2010 was ook het jaar van Groupon, de tot voor kort onbekende kortingssite die het zich kon permitteren om een miljardenbod van maar liefst Google af te slaan. Het succes van Groupon toont als geen ander de kracht van social commerce aan.


Idem voor shopping clubs. Shopping clubs en sites met flash sales prolifereren dankzij het internet en sociale media. Zo oogst Vente-Exclusive.com zowel in België als Nederland succes en kocht de Amerikaanse reus eBay het Duitse Brands4Friends. Flash sales sites zijn bijzonder nuttig voor merkaanbieders om van overtollige voorraden af te komen, zonder in een circuit terecht te komen dat afbreuk doet aan de brand image.


Steeds meer willen de producenten er bovendien zelf nog een graantje van meepikken. In Nederland zullen online retailers Bol.com, V&D en Marktplaats.nl dit jaar voor het eerste heuse eigen flash sales  houden.


Retail wordt sociaal en sociale media gaan “retail”.

Het nieuwe jaar zal ongetwijfeld nog veel meer van dat moois brengen. In Nederland zal ook Hyves wellicht binnenkort grote broer Facebook achterna gaan en eveneens de wereld van de e-commerce betreden. Ook locatie-gebaseerde tools zullen bloeien. Retailers zullen steeds meer gebruik kunnen maken in-store check-in promoties, passieve geo-locatie door middel van automatische check-in en in-store AR markers.


De omgekeerde beweging zal bovendien tegelijkertijd plaatsvinden. Terwijl sociale media steeds meer “retail” worden, zal online retail in toenemende mate sociaal worden. Meer en meer zullen sociale functies en tools worden geïncorporeerd in e-commerce sites. Een sterk voorbeeld hiervan is alvast het Nederlandse online warenhuis Wehkamp.nl, dat op zijn website de mogelijkheid tot “synchronized shopping” biedt.

 

 

Bron: Molblog.nl


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Amazon: een alsmaar groeiend probleem voor andere retailers

27/07/2017

Wie dacht dat Amazon nu wel stilaan zou stoppen met groeien, die is eraan voor de moeite: het bedrijf is nu meer dan 500 miljard dollar waard. Het 'Amazon-effect' speelt andere retailers én beleggers parten. Hoe moeten ze reageren?

Groei aantal webwinkels stagneert in Europa

26/07/2017

Het percentage bedrijven dat online verkoopt in de Europese Unie is aan het stagneren. Uit hetzelfde onderzoek blijkt ook dat veel bedrijven niet zo graag over de landsgrenzen heen verkopen, omdat ze angst hebben voor fraude.

Grote investeringen drukken winst Coolblue België

26/07/2017

Ondanks een fors hogere omzet in België is de nettowinst van Coolblue gedaald. Dat heeft vooral te maken met de investeringen die de Nederlandse webshop doet in België, zoals de opening van een nieuw fysiek filiaal.

Amazon lanceert fysieke betaaloplossing Amazon Pay Places

25/07/2017

Amazon heeft in een beperkt aantal locaties Amazon Pay Places gelanceerd. Daarmee kunnen gebruikers van de mobiele app van Amazon op fysieke locaties bestellingen plaatsen en meteen afrekenen.

 Blokker voegt witgoedleverancier AO.nl toe aan Blokker.nl

21/07/2017

Nextail, de online organisatie van Blokker Holding, start een strategische samenwerking met de Nederlandse tak van online witgoedspecialist AO.nl.

Alles aan 3 dollar bij webshop Brandless

19/07/2017

Twee Amerikaanse ondernemers zijn op de proppen gekomen met een interessant nieuw concept. In hun webshop Brandless wordt immers slechts één prijs gehanteerd: 3 dollar. Die lage prijs kan het vasthouden omdat er flink is gesneden in de kosten.

Back to top