Social commerce zal in 2011 trede hoger bereiken.

Social shopping – of social commerce – is een onmiskenbare trend gebleken in 2010. Helaas blijkt de weg naar conversie in de praktijk nog net te lang. Toch belooft 2011 meer van dat te brengen. Social commerce zal in alle richtingen bewegen. Doel: tot klinkende resultaten in de kassa’s leiden.


Schiet niet op het medium.

Uit een internationaal onderzoek van Fleishman-Hillard vloeit de onthutsende vaststelling dat alle sociale inspanningen die bedrijven leveren, zich amper vertalen in meer aankopen.


Het onderzoek ondermijnt het potentieel van social commerce echter geenszins. Integendeel toont het aan dat sociale media marketing nog al te vaak misbegrepen en verkeerd aangepakt wordt. In het komende jaar zal sociaal shoppen pas ten volle zijn nut bewijzen.


Flash sales, shopping clubs en Groupon.

Eind 2010 luidde al het begin in van een tijdperk waarin sociale media als Facebook de rol van online retailplatform op zich nemen. De eerste webshops volledig geïntegreerd binnen Facebook zagen het daglicht, waaronder e-shops van Amazon en zelfs Procter & Gamble.


2010 was ook het jaar van Groupon, de tot voor kort onbekende kortingssite die het zich kon permitteren om een miljardenbod van maar liefst Google af te slaan. Het succes van Groupon toont als geen ander de kracht van social commerce aan.


Idem voor shopping clubs. Shopping clubs en sites met flash sales prolifereren dankzij het internet en sociale media. Zo oogst Vente-Exclusive.com zowel in België als Nederland succes en kocht de Amerikaanse reus eBay het Duitse Brands4Friends. Flash sales sites zijn bijzonder nuttig voor merkaanbieders om van overtollige voorraden af te komen, zonder in een circuit terecht te komen dat afbreuk doet aan de brand image.


Steeds meer willen de producenten er bovendien zelf nog een graantje van meepikken. In Nederland zullen online retailers Bol.com, V&D en Marktplaats.nl dit jaar voor het eerste heuse eigen flash sales  houden.


Retail wordt sociaal en sociale media gaan “retail”.

Het nieuwe jaar zal ongetwijfeld nog veel meer van dat moois brengen. In Nederland zal ook Hyves wellicht binnenkort grote broer Facebook achterna gaan en eveneens de wereld van de e-commerce betreden. Ook locatie-gebaseerde tools zullen bloeien. Retailers zullen steeds meer gebruik kunnen maken in-store check-in promoties, passieve geo-locatie door middel van automatische check-in en in-store AR markers.


De omgekeerde beweging zal bovendien tegelijkertijd plaatsvinden. Terwijl sociale media steeds meer “retail” worden, zal online retail in toenemende mate sociaal worden. Meer en meer zullen sociale functies en tools worden geïncorporeerd in e-commerce sites. Een sterk voorbeeld hiervan is alvast het Nederlandse online warenhuis Wehkamp.nl, dat op zijn website de mogelijkheid tot “synchronized shopping” biedt.

 

 

Bron: Molblog.nl


 

Social shopping – of social commerce – is een onmiskenbare trend gebleken in 2010. Helaas blijkt de weg naar conversie in de praktijk nog net te lang. Toch belooft 2011 meer van dat te brengen. Social commerce zal in alle richtingen bewegen. Doel: tot klinkende resultaten in de kassa’s leiden.


Schiet niet op het medium.

Uit een internationaal onderzoek van Fleishman-Hillard vloeit de onthutsende vaststelling dat alle sociale inspanningen die bedrijven leveren, zich amper vertalen in meer aankopen.


Het onderzoek ondermijnt het potentieel van social commerce echter geenszins. Integendeel toont het aan dat sociale media marketing nog al te vaak misbegrepen en verkeerd aangepakt wordt. In het komende jaar zal sociaal shoppen pas ten volle zijn nut bewijzen.


Flash sales, shopping clubs en Groupon.

Eind 2010 luidde al het begin in van een tijdperk waarin sociale media als Facebook de rol van online retailplatform op zich nemen. De eerste webshops volledig geïntegreerd binnen Facebook zagen het daglicht, waaronder e-shops van Amazon en zelfs Procter & Gamble.


2010 was ook het jaar van Groupon, de tot voor kort onbekende kortingssite die het zich kon permitteren om een miljardenbod van maar liefst Google af te slaan. Het succes van Groupon toont als geen ander de kracht van social commerce aan.


Idem voor shopping clubs. Shopping clubs en sites met flash sales prolifereren dankzij het internet en sociale media. Zo oogst Vente-Exclusive.com zowel in België als Nederland succes en kocht de Amerikaanse reus eBay het Duitse Brands4Friends. Flash sales sites zijn bijzonder nuttig voor merkaanbieders om van overtollige voorraden af te komen, zonder in een circuit terecht te komen dat afbreuk doet aan de brand image.


Steeds meer willen de producenten er bovendien zelf nog een graantje van meepikken. In Nederland zullen online retailers Bol.com, V&D en Marktplaats.nl dit jaar voor het eerste heuse eigen flash sales  houden.


Retail wordt sociaal en sociale media gaan “retail”.

Het nieuwe jaar zal ongetwijfeld nog veel meer van dat moois brengen. In Nederland zal ook Hyves wellicht binnenkort grote broer Facebook achterna gaan en eveneens de wereld van de e-commerce betreden. Ook locatie-gebaseerde tools zullen bloeien. Retailers zullen steeds meer gebruik kunnen maken in-store check-in promoties, passieve geo-locatie door middel van automatische check-in en in-store AR markers.


De omgekeerde beweging zal bovendien tegelijkertijd plaatsvinden. Terwijl sociale media steeds meer “retail” worden, zal online retail in toenemende mate sociaal worden. Meer en meer zullen sociale functies en tools worden geïncorporeerd in e-commerce sites. Een sterk voorbeeld hiervan is alvast het Nederlandse online warenhuis Wehkamp.nl, dat op zijn website de mogelijkheid tot “synchronized shopping” biedt.

 

 

Bron: Molblog.nl


 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top