Social media: klant weet meer dan winkelpersoneel

Door de opkomst van online en social media-kanalen zijn consumenten veelal beter geïnformeerd dan het winkelpersoneel dat hen helpt. Zeker bij grotere aankopen lopen de meeste klanten de winkel binnen met recensies, beoordelingen, prijsvergelijkingen en gedetailleerde productinformatie.Liefst 65 procent van de retailers biedt echter zijn personeel in de winkel geen toegang tot deze informatie.

 

Dat blijkt uit een onderzoek van Retail Systems Research, uitgevoerd in opdracht van Red Prairie. Volgens de onderzoekers wijst de studie op een steeds grotere kenniskloof tussen consumenten en winkelpersoneel. 'Als klanten technologie gebruiken om zich te informeren over alle aspecten van de producten die ze willen kopen, dan moet het winkelpersoneel voldoende toegerust en getraind zijn om op andere manieren toegevoegde waarde te bieden. Retailers erkennen dit ook. Ze moeten hun medewerkers daarom minimaal dezelfde informatie bieden als hun klanten', zegt Jan Heijblom van Red Prairie.

 

Heijblom: 'Zowel de winkel als de winkelmedewerker moet eenvoudige toegang hebben tot internet om consumenten een ‘altijd en overal’-winkelervaring te bieden. Maar dit vereist wel interne transparantie en bijvoorbeeld een investering in mobiele apparatuur, infrastructuur en training voor medewerkers.'

 





  

Door de opkomst van online en social media-kanalen zijn consumenten veelal beter geïnformeerd dan het winkelpersoneel dat hen helpt. Zeker bij grotere aankopen lopen de meeste klanten de winkel binnen met recensies, beoordelingen, prijsvergelijkingen en gedetailleerde productinformatie.Liefst 65 procent van de retailers biedt echter zijn personeel in de winkel geen toegang tot deze informatie.

 

Dat blijkt uit een onderzoek van Retail Systems Research, uitgevoerd in opdracht van Red Prairie. Volgens de onderzoekers wijst de studie op een steeds grotere kenniskloof tussen consumenten en winkelpersoneel. 'Als klanten technologie gebruiken om zich te informeren over alle aspecten van de producten die ze willen kopen, dan moet het winkelpersoneel voldoende toegerust en getraind zijn om op andere manieren toegevoegde waarde te bieden. Retailers erkennen dit ook. Ze moeten hun medewerkers daarom minimaal dezelfde informatie bieden als hun klanten', zegt Jan Heijblom van Red Prairie.

 

Heijblom: 'Zowel de winkel als de winkelmedewerker moet eenvoudige toegang hebben tot internet om consumenten een ‘altijd en overal’-winkelervaring te bieden. Maar dit vereist wel interne transparantie en bijvoorbeeld een investering in mobiele apparatuur, infrastructuur en training voor medewerkers.'

 





  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc van de hand gedaan. De keten komt in de handen van een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist de groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Kijkshop zoekt 1 miljoen voor klantenadviesplatform

14/08/2017

Kijkshop is op zoek naar een miljoen euro voor het uitbouwen van een online platform waar klanten elkaar advies kunnen geven en daar commissies mee kunnen verdienen. Dat geld wil het bijeensprokkelen via crowdfunding en momenteel is het al halfweg.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Back to top