Social media: klant weet meer dan winkelpersoneel

Door de opkomst van online en social media-kanalen zijn consumenten veelal beter geïnformeerd dan het winkelpersoneel dat hen helpt. Zeker bij grotere aankopen lopen de meeste klanten de winkel binnen met recensies, beoordelingen, prijsvergelijkingen en gedetailleerde productinformatie.Liefst 65 procent van de retailers biedt echter zijn personeel in de winkel geen toegang tot deze informatie.

 

Dat blijkt uit een onderzoek van Retail Systems Research, uitgevoerd in opdracht van Red Prairie. Volgens de onderzoekers wijst de studie op een steeds grotere kenniskloof tussen consumenten en winkelpersoneel. 'Als klanten technologie gebruiken om zich te informeren over alle aspecten van de producten die ze willen kopen, dan moet het winkelpersoneel voldoende toegerust en getraind zijn om op andere manieren toegevoegde waarde te bieden. Retailers erkennen dit ook. Ze moeten hun medewerkers daarom minimaal dezelfde informatie bieden als hun klanten', zegt Jan Heijblom van Red Prairie.

 

Heijblom: 'Zowel de winkel als de winkelmedewerker moet eenvoudige toegang hebben tot internet om consumenten een ‘altijd en overal’-winkelervaring te bieden. Maar dit vereist wel interne transparantie en bijvoorbeeld een investering in mobiele apparatuur, infrastructuur en training voor medewerkers.'

 





  

Door de opkomst van online en social media-kanalen zijn consumenten veelal beter geïnformeerd dan het winkelpersoneel dat hen helpt. Zeker bij grotere aankopen lopen de meeste klanten de winkel binnen met recensies, beoordelingen, prijsvergelijkingen en gedetailleerde productinformatie.Liefst 65 procent van de retailers biedt echter zijn personeel in de winkel geen toegang tot deze informatie.

 

Dat blijkt uit een onderzoek van Retail Systems Research, uitgevoerd in opdracht van Red Prairie. Volgens de onderzoekers wijst de studie op een steeds grotere kenniskloof tussen consumenten en winkelpersoneel. 'Als klanten technologie gebruiken om zich te informeren over alle aspecten van de producten die ze willen kopen, dan moet het winkelpersoneel voldoende toegerust en getraind zijn om op andere manieren toegevoegde waarde te bieden. Retailers erkennen dit ook. Ze moeten hun medewerkers daarom minimaal dezelfde informatie bieden als hun klanten', zegt Jan Heijblom van Red Prairie.

 

Heijblom: 'Zowel de winkel als de winkelmedewerker moet eenvoudige toegang hebben tot internet om consumenten een ‘altijd en overal’-winkelervaring te bieden. Maar dit vereist wel interne transparantie en bijvoorbeeld een investering in mobiele apparatuur, infrastructuur en training voor medewerkers.'

 





  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Detailhandel groeit met 4,5 procent in juli

15/09/2017

In juli is de omzet in de Nederlandse detailhandel met 4,5% gegroeid. Het volume ging er daarbij met 4% op vooruit. De online sector blijft veruit het snelst groeien (+21%), waarbij multichannelretailers (nog) sneller groeiden dan pure players (+20%).

Back to top