Socialemediastrategie retailers slaat nog niet aan

Nederlandse webwinkels en crosschannel retailers zijn in meerderheid actief op sociale media als Twitter, Hyves en Facebook. Heel succesvol zijn ze daar echter niet. De meerderheid heeft minder dan honderd volgers per medium, waarmee ze vaak onder het gemiddelde van normale gebruikers van deze sociale media zitten.

Dat blijkt uit onderzoek van het Centre for Applied Research on Economics & Management van de Hogeschool van Amsterdam onder 5600 winkels en webwinkels. Begin 2011 was 63 procent van de web-only en 61 procent van de click-and-mortar bedrijven actief via tenminste één social medium. Onder webwinkels zijn Twitter (45%) en Hyves (26%) het populairst. Onder crosschannel-retailers liggen deze percentages op respectievelijk 43 en 30 procent. Facebook is dan weer voor iedereen een snelgroeiend medium.

De vele initiatieven slaan tot nu toe echter nog niet echt aan bij klanten. Zo had een meerderheid van de click-and-mortar bedrijven gemiddeld minder dan honderd volgers per account op Twitter, Hyves en Facebook. Bij de webwinkels ligt dit percentage nog hoger. Zo heeft 67 procent van de Twitter-accounts minder dan honderd volgers. Een groot aantal van de onderzochte bedrijven heeft zelfs minder dan tien volgers.

Nederlandse webwinkels en crosschannel retailers zijn in meerderheid actief op sociale media als Twitter, Hyves en Facebook. Heel succesvol zijn ze daar echter niet. De meerderheid heeft minder dan honderd volgers per medium, waarmee ze vaak onder het gemiddelde van normale gebruikers van deze sociale media zitten.

Dat blijkt uit onderzoek van het Centre for Applied Research on Economics & Management van de Hogeschool van Amsterdam onder 5600 winkels en webwinkels. Begin 2011 was 63 procent van de web-only en 61 procent van de click-and-mortar bedrijven actief via tenminste één social medium. Onder webwinkels zijn Twitter (45%) en Hyves (26%) het populairst. Onder crosschannel-retailers liggen deze percentages op respectievelijk 43 en 30 procent. Facebook is dan weer voor iedereen een snelgroeiend medium.

De vele initiatieven slaan tot nu toe echter nog niet echt aan bij klanten. Zo had een meerderheid van de click-and-mortar bedrijven gemiddeld minder dan honderd volgers per account op Twitter, Hyves en Facebook. Bij de webwinkels ligt dit percentage nog hoger. Zo heeft 67 procent van de Twitter-accounts minder dan honderd volgers. Een groot aantal van de onderzochte bedrijven heeft zelfs minder dan tien volgers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema in Tilburg krijgt nieuw foodconcept

22/09/2017

Hema heeft in Tilburg voor het eerst in Nederland het internatonale concept gelanceerd, waarbij vooral de nieuwigheden in het restaurant opvallen. Er is zelfs een volledig live-cooking gedeelte, waarvoor ook de openingsuren werden uitgebreid.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Univé start test met interactieve robot Pepper

21/09/2017

Univé Verzekeringen heeft in een winkel in Heerhugowaard de robot Pepper in gebruik genomen. Die moet dienst doen als hostess voor klanten die de winkel binnenwandelen. Univé wil weten hoe klanten daarop reageren.

Bruna verwacht beterschap ondanks nieuwe verliezen

19/09/2017

Boekwinkelketen Bruna blijft de verliezen opstapelen. Volgens het Financieele Dagblad kwam er in 2016 opnieuw een malus van zeven miljoen euro in de tabellen terecht, net als het jaar voordien. Toch zou er vanaf dit jaar beterschap zijn.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top