Socialemediastrategie retailers slaat nog niet aan

Nederlandse webwinkels en crosschannel retailers zijn in meerderheid actief op sociale media als Twitter, Hyves en Facebook. Heel succesvol zijn ze daar echter niet. De meerderheid heeft minder dan honderd volgers per medium, waarmee ze vaak onder het gemiddelde van normale gebruikers van deze sociale media zitten.

Dat blijkt uit onderzoek van het Centre for Applied Research on Economics & Management van de Hogeschool van Amsterdam onder 5600 winkels en webwinkels. Begin 2011 was 63 procent van de web-only en 61 procent van de click-and-mortar bedrijven actief via tenminste één social medium. Onder webwinkels zijn Twitter (45%) en Hyves (26%) het populairst. Onder crosschannel-retailers liggen deze percentages op respectievelijk 43 en 30 procent. Facebook is dan weer voor iedereen een snelgroeiend medium.

De vele initiatieven slaan tot nu toe echter nog niet echt aan bij klanten. Zo had een meerderheid van de click-and-mortar bedrijven gemiddeld minder dan honderd volgers per account op Twitter, Hyves en Facebook. Bij de webwinkels ligt dit percentage nog hoger. Zo heeft 67 procent van de Twitter-accounts minder dan honderd volgers. Een groot aantal van de onderzochte bedrijven heeft zelfs minder dan tien volgers.

Nederlandse webwinkels en crosschannel retailers zijn in meerderheid actief op sociale media als Twitter, Hyves en Facebook. Heel succesvol zijn ze daar echter niet. De meerderheid heeft minder dan honderd volgers per medium, waarmee ze vaak onder het gemiddelde van normale gebruikers van deze sociale media zitten.

Dat blijkt uit onderzoek van het Centre for Applied Research on Economics & Management van de Hogeschool van Amsterdam onder 5600 winkels en webwinkels. Begin 2011 was 63 procent van de web-only en 61 procent van de click-and-mortar bedrijven actief via tenminste één social medium. Onder webwinkels zijn Twitter (45%) en Hyves (26%) het populairst. Onder crosschannel-retailers liggen deze percentages op respectievelijk 43 en 30 procent. Facebook is dan weer voor iedereen een snelgroeiend medium.

De vele initiatieven slaan tot nu toe echter nog niet echt aan bij klanten. Zo had een meerderheid van de click-and-mortar bedrijven gemiddeld minder dan honderd volgers per account op Twitter, Hyves en Facebook. Bij de webwinkels ligt dit percentage nog hoger. Zo heeft 67 procent van de Twitter-accounts minder dan honderd volgers. Een groot aantal van de onderzochte bedrijven heeft zelfs minder dan tien volgers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Harrods plant grootste make-over in 180-jarig bestaan

24/11/2017

Harrods zal de komende drie jaar een immense opfrissing ondergaan. Het Londense luxewarenhuis investeert liefst 225 miljoen euro in de renovatie, de grootste in zijn 183-jarige bestaan, en in nieuwe diensten voor Chinese klanten op zijn webshop.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Amsterdam verbiedt ongevraagde reclamefolders

23/11/2017

Vanaf 1 januari ontvangen de Amsterdammers enkel nog reclamefolders als ze daar expliciet om vragen. Brancheorganisaties probeerden de invoering van de ja/ja-sticker vergeefs tegen te houden bij de rechtbank. 

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Back to top