Socialemediastrategie retailers slaat nog niet aan

Nederlandse webwinkels en crosschannel retailers zijn in meerderheid actief op sociale media als Twitter, Hyves en Facebook. Heel succesvol zijn ze daar echter niet. De meerderheid heeft minder dan honderd volgers per medium, waarmee ze vaak onder het gemiddelde van normale gebruikers van deze sociale media zitten.

Dat blijkt uit onderzoek van het Centre for Applied Research on Economics & Management van de Hogeschool van Amsterdam onder 5600 winkels en webwinkels. Begin 2011 was 63 procent van de web-only en 61 procent van de click-and-mortar bedrijven actief via tenminste één social medium. Onder webwinkels zijn Twitter (45%) en Hyves (26%) het populairst. Onder crosschannel-retailers liggen deze percentages op respectievelijk 43 en 30 procent. Facebook is dan weer voor iedereen een snelgroeiend medium.

De vele initiatieven slaan tot nu toe echter nog niet echt aan bij klanten. Zo had een meerderheid van de click-and-mortar bedrijven gemiddeld minder dan honderd volgers per account op Twitter, Hyves en Facebook. Bij de webwinkels ligt dit percentage nog hoger. Zo heeft 67 procent van de Twitter-accounts minder dan honderd volgers. Een groot aantal van de onderzochte bedrijven heeft zelfs minder dan tien volgers.

Nederlandse webwinkels en crosschannel retailers zijn in meerderheid actief op sociale media als Twitter, Hyves en Facebook. Heel succesvol zijn ze daar echter niet. De meerderheid heeft minder dan honderd volgers per medium, waarmee ze vaak onder het gemiddelde van normale gebruikers van deze sociale media zitten.

Dat blijkt uit onderzoek van het Centre for Applied Research on Economics & Management van de Hogeschool van Amsterdam onder 5600 winkels en webwinkels. Begin 2011 was 63 procent van de web-only en 61 procent van de click-and-mortar bedrijven actief via tenminste één social medium. Onder webwinkels zijn Twitter (45%) en Hyves (26%) het populairst. Onder crosschannel-retailers liggen deze percentages op respectievelijk 43 en 30 procent. Facebook is dan weer voor iedereen een snelgroeiend medium.

De vele initiatieven slaan tot nu toe echter nog niet echt aan bij klanten. Zo had een meerderheid van de click-and-mortar bedrijven gemiddeld minder dan honderd volgers per account op Twitter, Hyves en Facebook. Bij de webwinkels ligt dit percentage nog hoger. Zo heeft 67 procent van de Twitter-accounts minder dan honderd volgers. Een groot aantal van de onderzochte bedrijven heeft zelfs minder dan tien volgers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse doet Christine Le Duc van de hand

16/08/2017

Het Duitse Beate Uhse heeft winkelketen Christine Le Duc van de hand gedaan. De keten komt in de handen van een Iers investeringsbedrijf. Daarnaast verhuist de groothandel Scala Playhouse uit Almere naar een Nederlandse branchegenoot.

Facebook lanceert eigen marktplaats nu ook in Europa

16/08/2017

Facebook lanceerde vorig jaar in oktober in een aantal landen, waaronder het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten, een online marktplaats voor tweedehands spullen. Die komt nu ook naar België, Nederland en vijftien andere Europese landen.

AS Adventure krijgt het Duitse McTrek in handen

14/08/2017

Het Belgische AS Adventure heeft zijn Duitse sectorgenoot McTrek overgenomen. Dankzij de overname van die 39 winkels en de webshop van de keten, krijgt het een voet in de deur in de grootste outdoormarkt van Europa.

Kijkshop zoekt 1 miljoen voor klantenadviesplatform

14/08/2017

Kijkshop is op zoek naar een miljoen euro voor het uitbouwen van een online platform waar klanten elkaar advies kunnen geven en daar commissies mee kunnen verdienen. Dat geld wil het bijeensprokkelen via crowdfunding en momenteel is het al halfweg.

Amerikaanse warenhuisketens blijven het moeilijk hebben

11/08/2017

Heel wat Amerikaanse warenhuisketens blijven zwak presteren. Zo zagen zowel Macy’s als Kohl’s hun omzet dalen ten opzichte van een jaar eerder, al was dat minder dan gevreesd werd door analisten.

Amazon wil concurreren met Ticketmaster

11/08/2017

Amazon is in gesprek met eigenaars van Amerikaanse evenementenlocaties om te bekijken of het in de nabije toekomst mogelijk is om tickets voor die evenementen te verkopen via de webshop van het Amerikaanse bedrijf.

Back to top