Somber perspectief bouwmarkten en woonwinkels

Nederlandse retailers wacht een uitdagend 2010. Vooral bouwmarkten en woonwinkels hoeven voor dit jaar niet te rekenen op een flinke verbetering van de omzetten. Het groeiende consumentenvertrouwen geeft een beetje hoop.

 

Dat schrijft ABN Amro in een rapport dat vandaag verschenen is. Zowel de bouwmarkten als de woonwinkels zijn erg afhankelijk van de ontwikkelingen op de huizenmarkt. Voor 2011 rekent de bank er niet op dat de huizenverkoop daadwerkelijk op gang gaat komen. Daardoor zullen de winkels waarschijnlijk ook niet gaan volstromen met kooplustige consumenten. De aangescherpte regels voor hypotheken spelen daarbij een grote rol.

 

De doe-het-zelfbranche heeft bovendien onder invloed van de grote concurrentiedruk de prijzen de afgelopen twee jaar met slechts 0,5 procent laten toenemen. Wel nam de omzetdaling in de laatste drie kwartalen iets af, wat hoop geeft voor het nieuwe jaar. Voor de algemene detailhandel rekenen de onderzoekers op een omzetgroei van tussen de 1 en 2 procent. Supermarkten en kledingzaken kunnen meer groei verwachten, maar dat heeft vooral van doen met het doorberekenen van hogere grondstofprijzen.

Nederlandse retailers wacht een uitdagend 2010. Vooral bouwmarkten en woonwinkels hoeven voor dit jaar niet te rekenen op een flinke verbetering van de omzetten. Het groeiende consumentenvertrouwen geeft een beetje hoop.

 

Dat schrijft ABN Amro in een rapport dat vandaag verschenen is. Zowel de bouwmarkten als de woonwinkels zijn erg afhankelijk van de ontwikkelingen op de huizenmarkt. Voor 2011 rekent de bank er niet op dat de huizenverkoop daadwerkelijk op gang gaat komen. Daardoor zullen de winkels waarschijnlijk ook niet gaan volstromen met kooplustige consumenten. De aangescherpte regels voor hypotheken spelen daarbij een grote rol.

 

De doe-het-zelfbranche heeft bovendien onder invloed van de grote concurrentiedruk de prijzen de afgelopen twee jaar met slechts 0,5 procent laten toenemen. Wel nam de omzetdaling in de laatste drie kwartalen iets af, wat hoop geeft voor het nieuwe jaar. Voor de algemene detailhandel rekenen de onderzoekers op een omzetgroei van tussen de 1 en 2 procent. Supermarkten en kledingzaken kunnen meer groei verwachten, maar dat heeft vooral van doen met het doorberekenen van hogere grondstofprijzen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ikea opent cadeauwinkel in Utrechtse binnenstad

16/11/2017

Wie in Utrecht op zoek gaat naar een eindejaarscadeau, kan vanaf vandaag terecht bij de Ikea Gift Shop. Het is de eerste keer dat Ikea een winkel toegespitst op de feestdagen opent in de binnenstad.

Met nieuwe locatie in Antwerpen wil fonQ België veroveren

14/11/2017

Webwarenhuis fonQ heeft grote plannen voor de Belgische markt: met een vestiging in Antwerpen en de bouw van een nieuw distributiecentrum in Utrecht hoopt het Nederlandse onlinewarenhuis in België een grotere marktpositie te veroveren.

Amazon komt nu ook met eigen meubels

08/11/2017

Amazon heeft nog maar eens een aantal eigen merken op de markt gebracht. Zo stapt de e-commercereus voor het eerst ook zelf in sportkleding en meubels.

Beter Bed Holding groeit verder, behalve in Duitsland

03/11/2017

De omzet van de Beter Bed Holding is in het derde kwartaal met 3,3% gegroeid. De beddenverkoper presteerde goed in alle markten, behalve in Duitsland waar het kampt met de gevolgen van een gifprobleem.

Algemeen directeur Leen Bakker stapt op

02/11/2017

Rob van den Noort vertrekt binnenkort als algemeen directeur bij Leen Bakker. Hij was nog maar sinds 2015 aan de slag in die functie, maar zegt dat zijn werk er opzit. Een opvolger is er momenteel nog niet.

èggo viert tiende verjaardag met nieuw concept

11/10/2017

Keukenproducent èggo viert dit jaar zijn tiende verjaardag en daarom zet het bedrijf de komende jaren een flinke stap voorwaarts. Zo komt er een nieuw winkelconcept en een verdere internationale expansie.

Back to top