Somber perspectief bouwmarkten en woonwinkels | RetailDetail

Somber perspectief bouwmarkten en woonwinkels

Nederlandse retailers wacht een uitdagend 2010. Vooral bouwmarkten en woonwinkels hoeven voor dit jaar niet te rekenen op een flinke verbetering van de omzetten. Het groeiende consumentenvertrouwen geeft een beetje hoop.

 

Dat schrijft ABN Amro in een rapport dat vandaag verschenen is. Zowel de bouwmarkten als de woonwinkels zijn erg afhankelijk van de ontwikkelingen op de huizenmarkt. Voor 2011 rekent de bank er niet op dat de huizenverkoop daadwerkelijk op gang gaat komen. Daardoor zullen de winkels waarschijnlijk ook niet gaan volstromen met kooplustige consumenten. De aangescherpte regels voor hypotheken spelen daarbij een grote rol.

 

De doe-het-zelfbranche heeft bovendien onder invloed van de grote concurrentiedruk de prijzen de afgelopen twee jaar met slechts 0,5 procent laten toenemen. Wel nam de omzetdaling in de laatste drie kwartalen iets af, wat hoop geeft voor het nieuwe jaar. Voor de algemene detailhandel rekenen de onderzoekers op een omzetgroei van tussen de 1 en 2 procent. Supermarkten en kledingzaken kunnen meer groei verwachten, maar dat heeft vooral van doen met het doorberekenen van hogere grondstofprijzen.

Nederlandse retailers wacht een uitdagend 2010. Vooral bouwmarkten en woonwinkels hoeven voor dit jaar niet te rekenen op een flinke verbetering van de omzetten. Het groeiende consumentenvertrouwen geeft een beetje hoop.

 

Dat schrijft ABN Amro in een rapport dat vandaag verschenen is. Zowel de bouwmarkten als de woonwinkels zijn erg afhankelijk van de ontwikkelingen op de huizenmarkt. Voor 2011 rekent de bank er niet op dat de huizenverkoop daadwerkelijk op gang gaat komen. Daardoor zullen de winkels waarschijnlijk ook niet gaan volstromen met kooplustige consumenten. De aangescherpte regels voor hypotheken spelen daarbij een grote rol.

 

De doe-het-zelfbranche heeft bovendien onder invloed van de grote concurrentiedruk de prijzen de afgelopen twee jaar met slechts 0,5 procent laten toenemen. Wel nam de omzetdaling in de laatste drie kwartalen iets af, wat hoop geeft voor het nieuwe jaar. Voor de algemene detailhandel rekenen de onderzoekers op een omzetgroei van tussen de 1 en 2 procent. Supermarkten en kledingzaken kunnen meer groei verwachten, maar dat heeft vooral van doen met het doorberekenen van hogere grondstofprijzen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Nederlanders kopen flink meer keukens

22/05/2018

Nederlandse woonwinkels zagen hun omzet in het eerste kwartaal gemiddeld met 3,4 procent groeien. Dat hadden ze vooral te danken aan de keukenverkopers, die een omzetgroei van liefst 11,6 procent optekenden. 

Ikea schrapt 150 banen, ook in België en Nederland

04/05/2018

Bij Ikea verdwijnen binnenkort 150 jobs, waarvan ook een deel in België en Nederland. Met de reorganisatie wil de meubelgigant zich klaarstomen voor de groeiende concurrentie van grote e-commercespelers.

Vijfde meer winst voor Kwantum

03/05/2018

Kwantum, de grootste woondiscounter van de Lage Landen, heeft 2017 afgesloten met een flinke omzet- en winstgroei. De omzet ging 7% de hoogte in, de winst kreeg er zelfs 20% bij.

Beter Bed lijdt onder Duits gifschandaal

02/05/2018

De Beter Bed Holding zag zijn omzet in het eerste kwartaal van 2018 met 4% dalen tegenover dezelfde periode vorig jaar. Naast Duitsland, waar een gifschandaal de cijfers blijft drukken, daalt de omzet ook in Zwitserland en Spanje.

Iris Dierckx wordt nieuwe country manager Auping België

23/04/2018

Iris Dierckx wordt de nieuwe country manager van Auping België. Haar aanstelling volgt op het vertrek van Willem Stox, die de beddenspecialist in februari inruilde voor lingeriegroep Van de Velde

Jysk wil naar 100 winkels in België

23/04/2018

Het Deense Jysk opent dit jaar nog elf nieuwe woonwinkels in België, wat het totale aantal vestigingen op 17 zou brengen. Op termijn wil de woonketen, zowat de Deense tegenhanger van woongigant Ikea, een honderdtal winkels in ons land.