Somber perspectief bouwmarkten en woonwinkels | RetailDetail

Somber perspectief bouwmarkten en woonwinkels

Nederlandse retailers wacht een uitdagend 2010. Vooral bouwmarkten en woonwinkels hoeven voor dit jaar niet te rekenen op een flinke verbetering van de omzetten. Het groeiende consumentenvertrouwen geeft een beetje hoop.

 

Dat schrijft ABN Amro in een rapport dat vandaag verschenen is. Zowel de bouwmarkten als de woonwinkels zijn erg afhankelijk van de ontwikkelingen op de huizenmarkt. Voor 2011 rekent de bank er niet op dat de huizenverkoop daadwerkelijk op gang gaat komen. Daardoor zullen de winkels waarschijnlijk ook niet gaan volstromen met kooplustige consumenten. De aangescherpte regels voor hypotheken spelen daarbij een grote rol.

 

De doe-het-zelfbranche heeft bovendien onder invloed van de grote concurrentiedruk de prijzen de afgelopen twee jaar met slechts 0,5 procent laten toenemen. Wel nam de omzetdaling in de laatste drie kwartalen iets af, wat hoop geeft voor het nieuwe jaar. Voor de algemene detailhandel rekenen de onderzoekers op een omzetgroei van tussen de 1 en 2 procent. Supermarkten en kledingzaken kunnen meer groei verwachten, maar dat heeft vooral van doen met het doorberekenen van hogere grondstofprijzen.

Nederlandse retailers wacht een uitdagend 2010. Vooral bouwmarkten en woonwinkels hoeven voor dit jaar niet te rekenen op een flinke verbetering van de omzetten. Het groeiende consumentenvertrouwen geeft een beetje hoop.

 

Dat schrijft ABN Amro in een rapport dat vandaag verschenen is. Zowel de bouwmarkten als de woonwinkels zijn erg afhankelijk van de ontwikkelingen op de huizenmarkt. Voor 2011 rekent de bank er niet op dat de huizenverkoop daadwerkelijk op gang gaat komen. Daardoor zullen de winkels waarschijnlijk ook niet gaan volstromen met kooplustige consumenten. De aangescherpte regels voor hypotheken spelen daarbij een grote rol.

 

De doe-het-zelfbranche heeft bovendien onder invloed van de grote concurrentiedruk de prijzen de afgelopen twee jaar met slechts 0,5 procent laten toenemen. Wel nam de omzetdaling in de laatste drie kwartalen iets af, wat hoop geeft voor het nieuwe jaar. Voor de algemene detailhandel rekenen de onderzoekers op een omzetgroei van tussen de 1 en 2 procent. Supermarkten en kledingzaken kunnen meer groei verwachten, maar dat heeft vooral van doen met het doorberekenen van hogere grondstofprijzen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Chinese webreus zet aanval op Italië in

11/07/2018

De Chinese webreus JD.com wil gaan uitbreiden naar Italië. Het zou voor de grote rivaal van Alibaba het tweede Europese kantoor op korte tijd betekenen.

Steinhoff in de problemen - en in de uitverkoop?

05/07/2018

Steinhoff, na Ikea het grootste woonwinkelbedrijf ter wereld, heeft dringend geld nodig om een faillissement te vermijden. Een van de concrete pistes is de verkoop van zijn succesvolle keten van kleding en huishoudartikelen Pepco.

H&M breidt Home-collectie uit

03/07/2018

Modegroep H&M breidt het assortiment van H&M Home uit met onder meer meubelen en lampen. In steeds meer winkels komen ook shop-in-shops met het interieurgamma.

Home24 nieuw succesverhaal voor Rocket Internet

18/06/2018

Investeringsgroep Rocket Internet bracht na Zalando, HelloFresh en Delivery Hero afgelopen vrijdag ook de online meubelwinkel Home24 met succes naar de beurs. Met het opgehaalde geld wil de webshop zijn groei versnellen.

Ikea wil alleen nog hernieuwbare materialen

08/06/2018

Ikea stelt zich forse duurzaamheidsdoelstellingen: de woonketen wil klimaatpositief worden tegen 2030 en al eind volgend jaar alle plastic wegwerpproducten bannen.

Casa gaat internationaal aan huis leveren

06/06/2018

Interieurketen Casa heeft een nieuwe webshop gelanceerd die klanten in heel Europa toelaat om meubilair en tuinmeubilair aan huis te laten leveren. De leveringen gebeuren vanuit een e-commercehub in Genk.