Somber perspectief bouwmarkten en woonwinkels

Nederlandse retailers wacht een uitdagend 2010. Vooral bouwmarkten en woonwinkels hoeven voor dit jaar niet te rekenen op een flinke verbetering van de omzetten. Het groeiende consumentenvertrouwen geeft een beetje hoop.

 

Dat schrijft ABN Amro in een rapport dat vandaag verschenen is. Zowel de bouwmarkten als de woonwinkels zijn erg afhankelijk van de ontwikkelingen op de huizenmarkt. Voor 2011 rekent de bank er niet op dat de huizenverkoop daadwerkelijk op gang gaat komen. Daardoor zullen de winkels waarschijnlijk ook niet gaan volstromen met kooplustige consumenten. De aangescherpte regels voor hypotheken spelen daarbij een grote rol.

 

De doe-het-zelfbranche heeft bovendien onder invloed van de grote concurrentiedruk de prijzen de afgelopen twee jaar met slechts 0,5 procent laten toenemen. Wel nam de omzetdaling in de laatste drie kwartalen iets af, wat hoop geeft voor het nieuwe jaar. Voor de algemene detailhandel rekenen de onderzoekers op een omzetgroei van tussen de 1 en 2 procent. Supermarkten en kledingzaken kunnen meer groei verwachten, maar dat heeft vooral van doen met het doorberekenen van hogere grondstofprijzen.

Nederlandse retailers wacht een uitdagend 2010. Vooral bouwmarkten en woonwinkels hoeven voor dit jaar niet te rekenen op een flinke verbetering van de omzetten. Het groeiende consumentenvertrouwen geeft een beetje hoop.

 

Dat schrijft ABN Amro in een rapport dat vandaag verschenen is. Zowel de bouwmarkten als de woonwinkels zijn erg afhankelijk van de ontwikkelingen op de huizenmarkt. Voor 2011 rekent de bank er niet op dat de huizenverkoop daadwerkelijk op gang gaat komen. Daardoor zullen de winkels waarschijnlijk ook niet gaan volstromen met kooplustige consumenten. De aangescherpte regels voor hypotheken spelen daarbij een grote rol.

 

De doe-het-zelfbranche heeft bovendien onder invloed van de grote concurrentiedruk de prijzen de afgelopen twee jaar met slechts 0,5 procent laten toenemen. Wel nam de omzetdaling in de laatste drie kwartalen iets af, wat hoop geeft voor het nieuwe jaar. Voor de algemene detailhandel rekenen de onderzoekers op een omzetgroei van tussen de 1 en 2 procent. Supermarkten en kledingzaken kunnen meer groei verwachten, maar dat heeft vooral van doen met het doorberekenen van hogere grondstofprijzen.

Tags: