Splinq legt bom onder vaste boekenprijs | RetailDetail

Splinq legt bom onder vaste boekenprijs

Webwinkel Splinq.nl mag boeken blijven verkopen via de zogenoemde 'cashback'-constructie. Daarbij krijgen klanten na hun aankoop een deel van het aankoopbedrag terug omdat Splinq de vergoeding van de verkopende partij voor de bemiddeling bij de aankoop met zijn klanten deelt.

 

Bij Splinq zijn ook online boekverkopers aangesloten, waaronder Bol.com. Nederland telt al jaren een bindende, vaste boekenprijs. Dat betekent dat een boek in de eerste jaren na publicatie overal precies hetzelfde kost. Deze regeling is bedoeld om uitgevers te beschermen en een divers aanbod van boeken mogelijk te maken. Pas na enkele jaren gaan boeken in de 'ramsj' en mogen ze via ketens als De Slegte met korting worden verkocht.

 

Volgens het Commissariaat voor de Media ontduikt Splinq met het geven van korting de vaste boekenprijs. Het Hof in Amsterdam besloot onlangs echter dat de boeken volgens de wettelijk afgesproken prijs worden verkocht en dat er dus geen sprake is van ontduiking van de vaste boekenprijs. Het Commissariaat overweegt in beroep te gaan tegen de uitspraak en benadrukt dat de vaste boekenprijs onverkort van toepassing blijft in Nederland.

Webwinkel Splinq.nl mag boeken blijven verkopen via de zogenoemde 'cashback'-constructie. Daarbij krijgen klanten na hun aankoop een deel van het aankoopbedrag terug omdat Splinq de vergoeding van de verkopende partij voor de bemiddeling bij de aankoop met zijn klanten deelt.

 

Bij Splinq zijn ook online boekverkopers aangesloten, waaronder Bol.com. Nederland telt al jaren een bindende, vaste boekenprijs. Dat betekent dat een boek in de eerste jaren na publicatie overal precies hetzelfde kost. Deze regeling is bedoeld om uitgevers te beschermen en een divers aanbod van boeken mogelijk te maken. Pas na enkele jaren gaan boeken in de 'ramsj' en mogen ze via ketens als De Slegte met korting worden verkocht.

 

Volgens het Commissariaat voor de Media ontduikt Splinq met het geven van korting de vaste boekenprijs. Het Hof in Amsterdam besloot onlangs echter dat de boeken volgens de wettelijk afgesproken prijs worden verkocht en dat er dus geen sprake is van ontduiking van de vaste boekenprijs. Het Commissariaat overweegt in beroep te gaan tegen de uitspraak en benadrukt dat de vaste boekenprijs onverkort van toepassing blijft in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.