Splinq legt bom onder vaste boekenprijs

Webwinkel Splinq.nl mag boeken blijven verkopen via de zogenoemde 'cashback'-constructie. Daarbij krijgen klanten na hun aankoop een deel van het aankoopbedrag terug omdat Splinq de vergoeding van de verkopende partij voor de bemiddeling bij de aankoop met zijn klanten deelt.

 

Bij Splinq zijn ook online boekverkopers aangesloten, waaronder Bol.com. Nederland telt al jaren een bindende, vaste boekenprijs. Dat betekent dat een boek in de eerste jaren na publicatie overal precies hetzelfde kost. Deze regeling is bedoeld om uitgevers te beschermen en een divers aanbod van boeken mogelijk te maken. Pas na enkele jaren gaan boeken in de 'ramsj' en mogen ze via ketens als De Slegte met korting worden verkocht.

 

Volgens het Commissariaat voor de Media ontduikt Splinq met het geven van korting de vaste boekenprijs. Het Hof in Amsterdam besloot onlangs echter dat de boeken volgens de wettelijk afgesproken prijs worden verkocht en dat er dus geen sprake is van ontduiking van de vaste boekenprijs. Het Commissariaat overweegt in beroep te gaan tegen de uitspraak en benadrukt dat de vaste boekenprijs onverkort van toepassing blijft in Nederland.

Webwinkel Splinq.nl mag boeken blijven verkopen via de zogenoemde 'cashback'-constructie. Daarbij krijgen klanten na hun aankoop een deel van het aankoopbedrag terug omdat Splinq de vergoeding van de verkopende partij voor de bemiddeling bij de aankoop met zijn klanten deelt.

 

Bij Splinq zijn ook online boekverkopers aangesloten, waaronder Bol.com. Nederland telt al jaren een bindende, vaste boekenprijs. Dat betekent dat een boek in de eerste jaren na publicatie overal precies hetzelfde kost. Deze regeling is bedoeld om uitgevers te beschermen en een divers aanbod van boeken mogelijk te maken. Pas na enkele jaren gaan boeken in de 'ramsj' en mogen ze via ketens als De Slegte met korting worden verkocht.

 

Volgens het Commissariaat voor de Media ontduikt Splinq met het geven van korting de vaste boekenprijs. Het Hof in Amsterdam besloot onlangs echter dat de boeken volgens de wettelijk afgesproken prijs worden verkocht en dat er dus geen sprake is van ontduiking van de vaste boekenprijs. Het Commissariaat overweegt in beroep te gaan tegen de uitspraak en benadrukt dat de vaste boekenprijs onverkort van toepassing blijft in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Retail vraagt om innovatie en transformatiekracht

13/12/2017

Vedis Retail Platform organiseert op dinsdag 19 december de vierde editie van de New Retail Champions Award. Hiermee stimuleert Vedis de innovatie in de retail en plaatst het nieuwkomers in de kijker. Gastspreker is onze eigen Jorg Snoeck.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Back to top