Splinq legt bom onder vaste boekenprijs | RetailDetail

Splinq legt bom onder vaste boekenprijs

Webwinkel Splinq.nl mag boeken blijven verkopen via de zogenoemde 'cashback'-constructie. Daarbij krijgen klanten na hun aankoop een deel van het aankoopbedrag terug omdat Splinq de vergoeding van de verkopende partij voor de bemiddeling bij de aankoop met zijn klanten deelt.

 

Bij Splinq zijn ook online boekverkopers aangesloten, waaronder Bol.com. Nederland telt al jaren een bindende, vaste boekenprijs. Dat betekent dat een boek in de eerste jaren na publicatie overal precies hetzelfde kost. Deze regeling is bedoeld om uitgevers te beschermen en een divers aanbod van boeken mogelijk te maken. Pas na enkele jaren gaan boeken in de 'ramsj' en mogen ze via ketens als De Slegte met korting worden verkocht.

 

Volgens het Commissariaat voor de Media ontduikt Splinq met het geven van korting de vaste boekenprijs. Het Hof in Amsterdam besloot onlangs echter dat de boeken volgens de wettelijk afgesproken prijs worden verkocht en dat er dus geen sprake is van ontduiking van de vaste boekenprijs. Het Commissariaat overweegt in beroep te gaan tegen de uitspraak en benadrukt dat de vaste boekenprijs onverkort van toepassing blijft in Nederland.

Webwinkel Splinq.nl mag boeken blijven verkopen via de zogenoemde 'cashback'-constructie. Daarbij krijgen klanten na hun aankoop een deel van het aankoopbedrag terug omdat Splinq de vergoeding van de verkopende partij voor de bemiddeling bij de aankoop met zijn klanten deelt.

 

Bij Splinq zijn ook online boekverkopers aangesloten, waaronder Bol.com. Nederland telt al jaren een bindende, vaste boekenprijs. Dat betekent dat een boek in de eerste jaren na publicatie overal precies hetzelfde kost. Deze regeling is bedoeld om uitgevers te beschermen en een divers aanbod van boeken mogelijk te maken. Pas na enkele jaren gaan boeken in de 'ramsj' en mogen ze via ketens als De Slegte met korting worden verkocht.

 

Volgens het Commissariaat voor de Media ontduikt Splinq met het geven van korting de vaste boekenprijs. Het Hof in Amsterdam besloot onlangs echter dat de boeken volgens de wettelijk afgesproken prijs worden verkocht en dat er dus geen sprake is van ontduiking van de vaste boekenprijs. Het Commissariaat overweegt in beroep te gaan tegen de uitspraak en benadrukt dat de vaste boekenprijs onverkort van toepassing blijft in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Walmart denkt aan nieuwe keten in India

21/02/2018

De onderhandelingen van de Amerikaanse warenhuisketen Walmart en de Indische e-commercespeler Flipkart gaan mogelijk over meer dan enkel online retail. De kans bestaat dat er ook een fysieke keten komt.

Dit zijn de genomineerden voor de bpost Omnichannel Award 2018

20/02/2018

De jury heeft haar keuze gemaakt uit de longlist van kandidaten: JBC, Sissy-Boy en ZEB maken kans om op 1 maart de bpost Omnichannel Award in de wacht te slepen. Ook uw stem telt mee!

Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Back to top