Sterke groei voor Unilever het voorbije halfjaar

Voedings- en wasmiddelenreus Unilever heeft voor het voorbije halfjaar prima groeicijfers bekendgemaakt. Het Brits-Nederlandse concern, met topmerken als Dove, Lipton en Magnum, zag zijn omzet met 4,1% en zijn winst met 9% stijgen. 

 

De grootste groei kwam het voorbije halfjaar uit was- en schoonmaakmiddelen (6,7%). De afdelingen ijs en drank (6,4%) en persoonlijke hygiëne (5,5%) deden het ook erg goed. Voor de categorie sauzen, dressings en margarines (+4,8%), was de stijging heel opmerkelijk aangezien er nauwelijks een volumegroei was (+0,2%). 

 

22,8 miljard euro omzet

Unilever kan dus terugblikken op een schitterende eerste jaarhelft, met een verkoopsgroei van 5,7%. Daarvan is overigens 2,2 procentpunt afkomstig van volumegroei, prijsstijgingen droegen 3,5 procentpunt bij. De totale omzet van Unilever kwam het eerste semester uit op 22,8 miljard, tegenover 21,9 miljard een jaar eerder. De nettowinst klokte af op 2,4 miljard.

 

Het concern deed het vooral in de groeilanden erg goed: in China en India steeg de omzet met dubbele cijfers en in Latijns-Amerika werd de kaap van de 10% net niet gehaald. In Noord-Amerika en West-Europa waren de marktomstandigheden moeilijker, maar in deze regio’s wist het bedrijf de marges wel op te krikken door minder uit te geven aan reclame en promotie van producten.

Lichte daling van de winstmarge

Analisten keken vooral uit naar de impact van de gestegen grondstofprijzen op de operationele winstmarge. Door een aantal prijsstijgingen en kostenbesparingen bleef de daling beperkt tot 0,2 procentpunt, minder dan analisten hadden verwacht. Enkel bij zijn was- en schoonmaakmiddelen en zijn gamma voor persoonlijke verzorging kon het concern de hogere grondstofprijzen niet volledig doorrekenen.

 

“We maken bemoedigende vooruitgang met het transformeren van Unilever naar een duurzaam groeiend bedrijf. In een lastig en onstabiel klimaat hebben we opnieuw een sterke groei gerealiseerd. Volumes waren robuust en in lijn met de markt, ondanks het feit dat prijzen zijn verhoogd. Dit toont de kracht van onze merken en innovaties”, klinkt het bij CEO Paul Polman.

Voedings- en wasmiddelenreus Unilever heeft voor het voorbije halfjaar prima groeicijfers bekendgemaakt. Het Brits-Nederlandse concern, met topmerken als Dove, Lipton en Magnum, zag zijn omzet met 4,1% en zijn winst met 9% stijgen. 

 

De grootste groei kwam het voorbije halfjaar uit was- en schoonmaakmiddelen (6,7%). De afdelingen ijs en drank (6,4%) en persoonlijke hygiëne (5,5%) deden het ook erg goed. Voor de categorie sauzen, dressings en margarines (+4,8%), was de stijging heel opmerkelijk aangezien er nauwelijks een volumegroei was (+0,2%). 

 

22,8 miljard euro omzet

Unilever kan dus terugblikken op een schitterende eerste jaarhelft, met een verkoopsgroei van 5,7%. Daarvan is overigens 2,2 procentpunt afkomstig van volumegroei, prijsstijgingen droegen 3,5 procentpunt bij. De totale omzet van Unilever kwam het eerste semester uit op 22,8 miljard, tegenover 21,9 miljard een jaar eerder. De nettowinst klokte af op 2,4 miljard.

 

Het concern deed het vooral in de groeilanden erg goed: in China en India steeg de omzet met dubbele cijfers en in Latijns-Amerika werd de kaap van de 10% net niet gehaald. In Noord-Amerika en West-Europa waren de marktomstandigheden moeilijker, maar in deze regio’s wist het bedrijf de marges wel op te krikken door minder uit te geven aan reclame en promotie van producten.

Lichte daling van de winstmarge

Analisten keken vooral uit naar de impact van de gestegen grondstofprijzen op de operationele winstmarge. Door een aantal prijsstijgingen en kostenbesparingen bleef de daling beperkt tot 0,2 procentpunt, minder dan analisten hadden verwacht. Enkel bij zijn was- en schoonmaakmiddelen en zijn gamma voor persoonlijke verzorging kon het concern de hogere grondstofprijzen niet volledig doorrekenen.

 

“We maken bemoedigende vooruitgang met het transformeren van Unilever naar een duurzaam groeiend bedrijf. In een lastig en onstabiel klimaat hebben we opnieuw een sterke groei gerealiseerd. Volumes waren robuust en in lijn met de markt, ondanks het feit dat prijzen zijn verhoogd. Dit toont de kracht van onze merken en innovaties”, klinkt het bij CEO Paul Polman.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Back to top