Sterke groei voor Unilever het voorbije halfjaar

Voedings- en wasmiddelenreus Unilever heeft voor het voorbije halfjaar prima groeicijfers bekendgemaakt. Het Brits-Nederlandse concern, met topmerken als Dove, Lipton en Magnum, zag zijn omzet met 4,1% en zijn winst met 9% stijgen. 

 

De grootste groei kwam het voorbije halfjaar uit was- en schoonmaakmiddelen (6,7%). De afdelingen ijs en drank (6,4%) en persoonlijke hygiëne (5,5%) deden het ook erg goed. Voor de categorie sauzen, dressings en margarines (+4,8%), was de stijging heel opmerkelijk aangezien er nauwelijks een volumegroei was (+0,2%). 

 

22,8 miljard euro omzet

Unilever kan dus terugblikken op een schitterende eerste jaarhelft, met een verkoopsgroei van 5,7%. Daarvan is overigens 2,2 procentpunt afkomstig van volumegroei, prijsstijgingen droegen 3,5 procentpunt bij. De totale omzet van Unilever kwam het eerste semester uit op 22,8 miljard, tegenover 21,9 miljard een jaar eerder. De nettowinst klokte af op 2,4 miljard.

 

Het concern deed het vooral in de groeilanden erg goed: in China en India steeg de omzet met dubbele cijfers en in Latijns-Amerika werd de kaap van de 10% net niet gehaald. In Noord-Amerika en West-Europa waren de marktomstandigheden moeilijker, maar in deze regio’s wist het bedrijf de marges wel op te krikken door minder uit te geven aan reclame en promotie van producten.

Lichte daling van de winstmarge

Analisten keken vooral uit naar de impact van de gestegen grondstofprijzen op de operationele winstmarge. Door een aantal prijsstijgingen en kostenbesparingen bleef de daling beperkt tot 0,2 procentpunt, minder dan analisten hadden verwacht. Enkel bij zijn was- en schoonmaakmiddelen en zijn gamma voor persoonlijke verzorging kon het concern de hogere grondstofprijzen niet volledig doorrekenen.

 

“We maken bemoedigende vooruitgang met het transformeren van Unilever naar een duurzaam groeiend bedrijf. In een lastig en onstabiel klimaat hebben we opnieuw een sterke groei gerealiseerd. Volumes waren robuust en in lijn met de markt, ondanks het feit dat prijzen zijn verhoogd. Dit toont de kracht van onze merken en innovaties”, klinkt het bij CEO Paul Polman.

Voedings- en wasmiddelenreus Unilever heeft voor het voorbije halfjaar prima groeicijfers bekendgemaakt. Het Brits-Nederlandse concern, met topmerken als Dove, Lipton en Magnum, zag zijn omzet met 4,1% en zijn winst met 9% stijgen. 

 

De grootste groei kwam het voorbije halfjaar uit was- en schoonmaakmiddelen (6,7%). De afdelingen ijs en drank (6,4%) en persoonlijke hygiëne (5,5%) deden het ook erg goed. Voor de categorie sauzen, dressings en margarines (+4,8%), was de stijging heel opmerkelijk aangezien er nauwelijks een volumegroei was (+0,2%). 

 

22,8 miljard euro omzet

Unilever kan dus terugblikken op een schitterende eerste jaarhelft, met een verkoopsgroei van 5,7%. Daarvan is overigens 2,2 procentpunt afkomstig van volumegroei, prijsstijgingen droegen 3,5 procentpunt bij. De totale omzet van Unilever kwam het eerste semester uit op 22,8 miljard, tegenover 21,9 miljard een jaar eerder. De nettowinst klokte af op 2,4 miljard.

 

Het concern deed het vooral in de groeilanden erg goed: in China en India steeg de omzet met dubbele cijfers en in Latijns-Amerika werd de kaap van de 10% net niet gehaald. In Noord-Amerika en West-Europa waren de marktomstandigheden moeilijker, maar in deze regio’s wist het bedrijf de marges wel op te krikken door minder uit te geven aan reclame en promotie van producten.

Lichte daling van de winstmarge

Analisten keken vooral uit naar de impact van de gestegen grondstofprijzen op de operationele winstmarge. Door een aantal prijsstijgingen en kostenbesparingen bleef de daling beperkt tot 0,2 procentpunt, minder dan analisten hadden verwacht. Enkel bij zijn was- en schoonmaakmiddelen en zijn gamma voor persoonlijke verzorging kon het concern de hogere grondstofprijzen niet volledig doorrekenen.

 

“We maken bemoedigende vooruitgang met het transformeren van Unilever naar een duurzaam groeiend bedrijf. In een lastig en onstabiel klimaat hebben we opnieuw een sterke groei gerealiseerd. Volumes waren robuust en in lijn met de markt, ondanks het feit dat prijzen zijn verhoogd. Dit toont de kracht van onze merken en innovaties”, klinkt het bij CEO Paul Polman.

Tags: